Un studiu Revolut dezvăluie cât de preocupați sunt tinerii din Europa de investiții, comparativ cu generațiile anterioare. Datele arată că Generația Z începe să investească de la vârste foarte fragede. Care este situația în România?
Studiul a fost realizat de Dynata, în 2024, pe un eșantion de 15.000 de persoane, dintre care 1.000 de români. A participat populația adultă din 15 țări: Italia, Spania, Portugalia, Germania, Austria, Elveția, România, Bulgaria, Polonia, Ungaria, Lituania, Grecia, Cehia, Croația, Slovacia.
Compania Revolut precizează că 21% dintre tinerii Generației Z, din România, aleg să investească, față de 38% dintre cei care fac parte din generațiile mai mature, precum X sau Boomers (peste 55 de ani), așa cum arată studiul.
Totodată, Generația Z pare mult mai deschisă investițiilor ce prezintă un risc ridicat, 28 la sută dintre respondenți spunând că ar alege această variantă. În schimb, doar 6% dintre românii care au peste 55 de ani se gândesc să facă investiții riscante.
În general, populația din România acordă o importanță semnificativă partenerilor pentru investiții personale care oferă transparență privind comisioanele și cuantumul taxelor de plătit. Vorbim de 54% dintre tinerii care au între 18 și 24 de ani și 50% dintre cei care au peste 55 de ani.
Studiul mai arată că atât Generația Z (25%), cât și generațiile anterioare (39%), aleg furnizorul serviciilor în funcție de renumele și încrederea o au în acesta. De asemenea, investitorii cu vârste cuprinse între 18 și 34 de ani reprezintă 60% din totalul clienților români care folosesc Revolut.
Media la nivelul Uniunii Europene este de 62 la sută. România se clasează sub Belgia (72%), Olanda (70%) și Italia (69%), țări care au cei mai mulți clienți din Generația Z. Datele Revolut mai arată că cea mai mare parte a investițiilor acestei generații merge către obligațiuni, și anume 45 la sută.
Pe locul doi se clasează investițiile în Fonduri Flexibile (Money Market Funds), cu 36 la sută. A treia poziție în clasament este ocupată de tranzacționarea acțiunilor europene ori americane, cu 12%, iar a patra de EFT-uri europene (7%).
Tinerii din România, cu vârste de la 18 până la 24 de ani, încep cu portofolii mici, în medie de 275 de euro. Clienții trecuți de 35 de ani au portofolii de peste 3.600 de euro, conform datelor din primul semestru al acestui an. Portofoliul mediu al unui client Revolut din România este de 1.855 de euro.
Compania Revolut remarcă un interes crescut al tinerilor față de investiții. „Această generație este mult mai interesată de investiții și este dornică să învețe să-și gestioneze banii.
Revolut propune un instrument ușor de folosit care contribuie atât la creșterea încrederii, cât și a nivelului de cunoștințe în acest domeniu, prin intermediul lecțiilor despre investiții și al testelor asociate acestor conținuturi educative, dar și cu ajutorul informațiilor despre performanțele companiilor”, a transmis Rolandas Juteika, Head of Wealth and Trading la Revolut pentru Spațiul Economic European (EEA), într-un comunicat de presă.
„Pentru persoanele care au puțin timp sau o experiență limitată în gestionarea investițiilor, serviciile Revolut de tipul Consultantului – Robo joacă de asemenea un rol important în crearea unui portofoliu și în administrarea acestuia, ținând cont de situația financiară a clienților și de scopurile lor. Și noi suntem curioși să vedem cum va evolua această generație de tineri investitori și suntem gata să îi acompaniem în această experiență”, mai spune acesta.
Clienții Revolut din Spațiul Economic European pot investi în peste 3.000 de active financiare, iar acest lucru o pot face direct în aplicație. „Investițiile în acțiuni și ETF-uri sunt necomisionate, în funcție de tipul de plan Revolut deținut de client. Se aplică taxe”, adaugă Revolut.
De altfel, clienții au la dispoziție și abonamentul cu plată Trading Pro, prin intermediul căruia au numeroase beneficii, comisioane mai mici și limite mai mari ale comenzilor, respectiv funcții de analiză suplimentare. Cei care nu au experiență în investiții pot alege serviciul oferit de Revolut denumit Consultantul Robo.