Titanic, pachebotul nescufundabil, pleca acum 109 ani la întâlnirea cu aisbergul care l-a dus de la lux la epavă

SPECIAL FANATIK
Silviu Ghering   
în Stiri mondene
10/04/2021, 11:45
Titanic, pachebotul nescufundabil, pleca acum 109 ani la întâlnirea cu aisbergul care l-a dus de la lux la epavă SPECIAL FANATIK
Titanic, pachebotul nescufundabil, pleca acum 109 ani la întâlnirea cu aisbergul care l-a dus de la lux la epavă. Sursa foto: twitter

Titanic este cea mai cunoscută tragedie navală a secolului trecut. Titanic este legendă, simbol, carte, film. Titanic este transatlanticul nescufundabil care s-a scufundat după ce s-a ciocnit de un aisberg pe un ocean liniștit ca un lac de munte. Drumul de la lux la epavă a durat două ore și patruzeci de minute…

Era o zi de marți, trei ceasuri rele spune tradiția noastră populară!, când RMS Titanic (Royal Mail Ship, nave care transportă poșta britanică – Royal Mail), minunea tehnică a vremii, pleca din portul Southhampton, Anglia în prima și ultima sa cursă.

Cum spune tot înțelepciunea noastră din bătrâni, o minune nu ține decât trei zile, tot așa a navigat și Titanicul spre Statele Unite ale Americii, lumea nouă a tuturor făgăduințelor, mai exact spre New York… de fapt, ca să respectăm adevărul istoric, patru zile și câteva ore, pentru că s-a ciocnit de un aisberg la pe 14 aprilie, ora 23:40 şi s-a scufundat la ora 2:20, în noaptea spre 15 aprilie…

Titanic, pachebotul nescufundabil, pleca acum 109 ani la întâlnirea cu aisbergul care l-a dus de la lux la epavă

Titanic a surclasat la timpul său toate vapoarele existente ca lux, chiar opulență. Clasa I oferea o piscină, o sală de sport, un teren de squash, băi turcești, chiar și o… cafenea cu verandă!

Apropo de sala de sport (să-i zicem de fitness?), aceasta era accesibilă, evident, doar pasagerilor de la „first class”, contra unei sume de un șiling.

…În schimbul căruia beneficiau de mai multe aparate, de la biciclete fixe la o… bărcuță în care puteau trage la rame! Aveau la dispoziție și un instructor, un fost ofițer englez, fost campion național la gimnastică.

Sala de sport funcționa „discriminator”, pe… sexe: era deschisă pentru femei de la 9 la 12 și pentru bărbați de la 2 după-amiaza la 6 seară. Copii, indiferent de sex, erau „permiși” între 1 și 3 după-amiază.

Cabinele de la clasa I aveau dormitor, cameră de zi și baie proprie. Camerele erau bogate în decorațiuni de tot felul, aveau mobilă din lemn prețios, erau chiar placate cu lemn scump.

Atât la clasa I, cât și la clasa a II-a erau biblioteci și frizerii. Titanic avea trei lifturi electrice la clasa I și două la clasa a II-a. Pasagerii de la clasa I plăteau „la greu”, cu sume prohibitive, acest lux. Că doar de aia erau trei clase, pe punți diferite, pe Titanic.

Cel mai scump bilet pentru o călătorie „dus” (ce macabru sună acum, când a căpătat o altă semnificație acest termen…) dincolo de Atlantic, la clasa I costa 875 de lire sterline (65.205 la nivelul anului 2020) sau 4.375 de dolari (116.666 la nivelul anului 2020).

În comparație, celebrul model Ford T care împânzise SUA în acei ani, costa între 450 și 890 de dolari, în funcție de … dotări, chiar dacă azi vă încearcă un zâmbet relativ la „echiparea” automobilelor din acele timpuri.

Titanic
10 aprilie 1912. RMS Titanic, cel mai mare și mai luxos pachebot din lume, pleca din Southampton în prima și ultima cursă a sa… Sursa foto: twitter

„Amănuntul”… esențial care a fost neglijat la lansarea la apă a Titanicului

Luxosul Titanic a fost asamblat pentru compania maritimă „White Star Line”, pe șantierele „Harland and Wolff” din Belfast, cel mai mare oraș și capitala Irlandei de Nord, proiectat pentru a concura cu navele companiei rivale „Cunard”, RMS Mauretania și RMS Lusitania.

RMS Titanic, alături de navele-surori RMS Olympic și RMS Britannic (inițial denumită Gigantic), au fost gândite să fie cele mai mari, mai sigure și mai luxoase vapoare construite vreodată.

Construcția Titanicului a început la 31 martie 1909. Coca navei a fost lansată la apă după doi ani (au fost necesare 23 de tone de… săpun pentru alunecarea de pe docul uscat în apă!), în 31 mai 1911, iar echiparea completă a fost finalizată pe 31 martie 1912.

Așa, ca un „amănunt” acum cu semnificații… adânci, ca să fim chiar macabri, ceremonia de lansare la apă a „Titanicului”, pe 31 mai 1911, s-a desfășurat cu mare fast, cu mii de oaspeţi, urmată o petrecere opulentă, stropită cu valuri… de şampanie!

Organizatorii au uitat un singur lucru, care s-a dovedit „esențial” până la urmă: să sfinţească Titanicul după străvechiul obicei marinăresc… Nicio șampanie din cele peste 100 de sticle golite atunci nu s-a part de chila uriașei nave… Ghinion…

  • „Dacă cineva m-ar pune să-mi povestesc experiența de 40 de ani pe mare, aș spune că a fost neinteresantă. Bine-nțeles că am trecut prin furtuni, ceață şi viscole, dar în toată cariera mea nu am avut niciun incident demn de menționat. Niciodată nu am văzut o epavă și nu mi s-au scufundat navele. Vedeți, nu sunt un material bun de presă…” – Edward John Smith, căpitanul Titanicului, cu o zi înainte de plecarea din Southampton

Cifrele impresionante ale Titanicului

  • 269,06 metri lungime
  • 28,19 metri lățime
  • 46.328 de tone greutate
  • 52.310 tone deplasament
  • 18,5 metri înălțime de la linia de plutire până la puntea principală
  • 53,5 metri de la chilă la vârful coșurilor
  • 29 de cazane alimentate de 159 de arzătoare cu cărbune pentru asigurarea aburului necesar acționării celor două uriașe motoare clasice, de 15.000 de cai-putere şi a unei turbine de joasă presiune, de 16.000 de cai-putere.
  • 59.000 de cai-putere era forța maximă pe care o puteau transmite motoarele uriașelor elice, una centrală, cu o deschidere a paletelor de 7 metri și două laterale, de „numai” 5 metri
  • 23 de noduri, adică 43 km/h era viteza maximă cu care putea naviga Titanicul
  • 3 km ar fi avut nevoie Titanicul ca să întoarcă la 90 de grade, la viteza pe care o avea în momentul impactului cu aisbergul, 21 de noduri, adică 42 km/h.
  • 4 coșuri de 19 metri înălțimea vea Titanicul, dintre care, însă, doar 3 erau funcționale, al patrulea fiind folosit numai pentru ventilație și, n-o să credeți, pentru… impresionarea lumii, de la clienți la concurență!
  • 3.547 de persoane, pasageri plus echipaj, era numărul maxim de persoane pe care le putea transporta Titanicul
  • 2.228 de oameni erau pe Titanic în momentul ciocnirii fatale cu aisbergul
  • 710 au supraviețuit, salvate de cele (numai) 20 de bărci de salvare, celelalte 1.518 au pierit în apele înghețate (2 grade Celsius în momentul scufundării Titanicului) ale Atlanticului
  • 7,5 milioane de dolari (200 de milioane la nivelul anului 2020) s-au cheltuit pentru construirea și echiparea Titanicului

Prețuri medii pentru un bilet dus către America

  • 460 de dolari la clasa a III-a
  • 690 de dolari la clasa a II-a
  • 1.724 dolari pentru un loc la clasa I (la cușetă, nu cabină de lux, dublă)
Închide ×