News

Scandalurile care au măcinat CFR. Un director a fugit din țară, iar sindicaliștii erau în conducerea companiei

Toate scandalurile care au măcinat CFR-ul de-a lungul timpului au făcut ca, în zilele noastre, trenurile să facă aproape dublu pe aceeași rută față de anii 90.
08.11.2021 | 18:54
Scandalurile care au macinat CFR Un director a fugit din tara iar sindicalistii erau in conducerea companiei
CFR-ul a trecut prin mai multe scandaluri în ultimii ani de zile. Sursa foto - colaj Fanatik
ADVERTISEMENT

Zeci de mii de oameni lucrau la CFR înainte de decembrie 1989, personal împrăștiat pe teritoriul întregii țări. Industrializarea pe repede înainte a creat locuri de muncă și a dus la dezvoltarea și creșterea traficului feroviar. Revoluția a adus însă un picaj de nedescris.

Încet, dar sigur, mastodontul s-a cutremurat, s-a lepădat de o armată de angajați și a continuat să risipească bruma de încredere a oamenilor și capitalul de altădată. Mai exact, în trei decenii, CFR-ul a tras obloanele pentru o grămadă de funcții și posturi și a rezistat pe piață mai degrabă datorită subvențiilor de stat.

ADVERTISEMENT

Toate scandalurile care au măcinat Căile Ferate Române!

Așa cum era de așteptat, scandalurile n-au ocolit compania, una care a trecut de-a lungul timpului prin mai multe șocuri. Direcția Națională Anticorupție a intrat nu o dată în birourile societății unde a descoperit nereguli semnificative și bani „folosiți” pentru altceva decât rolul lor inițial.

De exemplu, fostul director al CFR, Mihai Necolaiciuc, a fost inculpat de DNA pentru abuz în serviciu și numeroase prejudicii aduse companiei. Totul s-ar fi petrecut în cinci ani de zile, mai exact în perioada 2000-2005.

ADVERTISEMENT

La momentul respectiv, presa a consumat topuri întregi de hârtie relatând despre fuga din țară a lui Necolaiciuc, sub pretextul tratamentului unei boli. În realitate, acesta s-ar fi sustras urmăririi penale.

Cert este că Mihai Necolaiciuc, asupra căruia, atenție, nu era încă emis niciun mandat de arestare, a ieșit din țară pe la Vama Albița către Republica Moldova. Aici ar fi stat o scurtă perioadă după care a plecat în Austria, țară unde a fost depistat de reprezentanții Interpol.

ADVERTISEMENT

De ce a fost acuzat Mihai Necolaiciuc, fostul director CFR

Nu mai puțin de 57 de milioane de euro a fost frauda totală în cazul său. S-a ajuns la această sumă astronomică după ce s-ar fi umflat prețurile produselor și echipamentelor folosite pentru renovarea complexului Astoria, complex poziționat chiar lângă Gara de Nord.

De remarcat că procurorii DNA au rămas șocați atunci când au observat că un sac de ciment folosit la lucrări a costat 3,6 milioane lei, față de prețul mediu de 150.000 de lei, bani vechi. De asemenea, un metru pătrat de mochetă sintetică a costat peste 6 milioane de lei, în timp ce în magazin acesta se vindea cu până la 800.000 de lei.

ADVERTISEMENT

Mai mult decât atât, în dosarul său s-a mai arătat că Necolaiciuc emitea ordine către diferite subunități CFR din țară să recepționeze produse care, în realitate, nu erau solicitate de nimeni.

Nu s-a terminat aici și, la începutul anului 2009, fostul director a fost trimis în judecată pentru infracțiuni de abuz în serviciu contra intereselor publice, în formă calificată și continuată. Acesta ar fi semnat 23 de comenzi de achiziții de piese pentru instalații feroviare încălcând prevederile legale și în lipsa oricăror documente care să ateste necesitatea și oportunitatea achiziției.

Unde a fost prins Necolaiciuc și câți bani a recuperat statul de la el

Ca într-un film de acțiune, Mihai Necolaiciuc a fost arestat de agenții FBI. S-a spus despre el că trăia în Statele Unite ale Americii. Locuia în West Palm Beach și era proprietarul a trei apartamente, toate fiind amplasate în zone exclusiviste și evaluate la peste un milion de dolari.

Mulți ani de zile americanii au refuzat să-l extrădeze, dar în cele din urmă a fost adus în țară. În 2016 a fost condamnat definitiv la opt ani de închisoare în România. Eliberat condiționat doi ani mai târziu, lui Necolaiciuc i s-a pus sechestru pe un apartament din Câmpulung Moldovenesc și i s-au luat sume ridicole de pe câteva carduri.

În acest moment, România își recuperează banii de la el printr-o poprire din pensia pe care acesta o primește. Concret, fostului director CFR i se opresc 1.456 de lei pe lună, ceea ce ar însemna că, în câteva sute de ani, litigiul s-ar stinge.

Ce au căutat liderii sindicatelor CFR în conducerea companiei

Nu a fost singurul scandal care a zguduit din temelii compania. Deși au pierdut mii de salariați, ceferiștii au rămas în continuare un sindicat puternic. Culmea, compania a fost acuzată în urmă cu peste un deceniu că i-ar fi cooptat pe unii dintre aceștia în structurile de administrație.

N-ar fi fost posibilă ecuația dacă nu s-ar fi beneficiat de susținerea fostului ministru al transporturilor Miron Mitrea. Cum regimurile politice s-au schimbat destul de des în România, noul guvern a dispus excluderea sindicaliștilor de la masa celor care decid.

Drept urmare, liderii au declanșat o grevă de proporții și au revendicat în secunda următoare creșteri salariale pentru muncitorii din CFR. A fost cea mai lungă grevă pe care a traversat-o societatea de la Revoluție până în prezent.

Nu mai puțin de 23 de zile a ținut greva sindicaliștilor, una care a fost oprită doar de Curtea de Apel București. Justiția a constatat că a fost pusă în pericol siguranța feroviară și condițiile grevei nu au fost respectate.

Statistici ale societății au arătat la finalul anului că greva a creat pierderi de peste 10 miliarde lei vechi pentru CFR Călători și 80 de miliarde celor de la CFR Marfă.

Cum a fost declanșată greva care a adus pierderi de zeci de miliarde CFR-ului

Noul ministru al transporturilor din acel moment, Gheorghe Dobre, a intrat în istorie după ce a refuzat sistematic solicitările sindicaliștilor. Ion Molea, unul dintre liderii salariaților, a transmis că negocierile nu au dus nicăieri pentru că Executivul nu ar avea bani pentru majorarea salariilor.

Molea a plecat de la întâlnire amenințând cu greva și a spus că va încerca să strângă în cel mai scurt timp posibil semnăturile necesare. Interesant este că la acea oră sindicaliștii doreau nu doar o simplă majorare a salariilor, ci și bonuri de masă și condiții mai civilizate de muncă.

În replică, guvernanții de atunci au atacat salariile și beneficiile liderilor de sindicat. Așa au aflat angajații despre vilele construite de reprezentanții lor și de banii pe care îi primeau.

Și, în tot acest timp, infrastructura CFR a ajuns una de nerecunoscut, trenurile circulând cu viteza melcului – vezi detalii AICI, prețul biletelor a crescut, deși oferta nu s-a îmbunătățit – citește totul AICI, angajații au fost concediați pe capete și căile ferate au devenit nefrecventabile pentru marii investitori.

Dar, Slavă Domnului, parlamentarii și-au păstrat toate gratuitățile, deși le-au scos pentru mai toate categoriile.

ADVERTISEMENT