FANATIK îți prezintă topul județelor cu cei mai mulți asistați sociali, dar și banii pe care îi cheltuie lunar statul român pentru persoanele în cauză. Astfel, suma totală plătită pentru luna ianuarie a anului 2021 pentru ajutorul social, adică venitul minim garantat s-a ridicat la 49.971.475 lei.
Dacă ne raportăm la datele publicate chiar de Agenţia Naţională pentru Plăţi şi Inspecţie Socială, în ianuarie 2021, au beneficiat de acest ajutor social 176.736 persoane, în creștere cu aproape șase mii de oameni față de aceeași perioadă a anului trecut.
De departe, cei mai mulți beneficiari erau înregistraţi în judeţele Dolj – 11.233 persoane, Bacău, 9.608 şi Buzău, 9.023 de oameni, acesta fiind clasamentul și pentru anul trecut, semn evident că prea multe lucruri nu s-au schimbat în bine.
Interesant este că la finalul lunii ianuarie, erau suspendaţi de la plată 11.997 beneficiari, cei mai mulţi din Buzău, 998 și Botoşani, 944 persoane.
Cea mai mare valoare a sumei medii plătite, drepturi curente a fost înregistrată în judeţele Covasna, 317, 67 lei, Brașov, 317, 06 lei și Mureş – 314,89 lei. Vezi întreaga situație a ajutoarelor sociale AICI.
Vă reamintim că venitul minim garantat reprezintă unul dintre cele mai importante programe de promovare a incluziunii sociale şi de combatere a sărăciei.
Actul normativ care reglementează acest program este Legea nr.416/2001 privind venitul minim garantat, cu completările şi modificările ulterioare.
Concret, județul Dolj a încasat în luna ianuarie a anului curent nu mai puțin de 3.025.185 lei. La Bacău, statul român a trimis 2.624.292 lei, în timp ce Buzău a primit 2.271.173 lei. Interesant este că Bucureștiul e la ani lumină de restul țării.
Astfel, la o populație calculată la ultimul recensământ de 1.832.883, în luna ianuarie figurau ca înregistrați pentru ajutor social numai 240 de oameni. Mai mult de atât, alte 18 persoane au fost suspendate de la acest drept la sfârșit de lună.
Potrivit legii, venitul minim garantat se asigură prin acordarea unui ajutor social lunar, care se calculează ca diferenţă între nivelul venitului minim garantat prevăzut de lege şi venitul net lunar al familiei sau al persoanei singure.
Legea nr. 416/2001 privind venitul minim garantat a fost modificată în luna iulie 2018 prin Legea nr.192/2018, în principal cu scopul de a facilita integrarea pe piaţa forţei de muncă a membrilor de familie beneficiari ai ajutorului social.
În condițiile Legii nr. 416/2001, familiile și persoanele singure au dreptul să primească un venit minim garantat ca formă de asistenţă socială. Interesant este că că cei care beneficiază de o formă de ajutor social sau mai multe persoane apte de muncă din familia beneficiară au obligația de a presta lunar, la solicitarea primarului, diverse acțiuni sau lucrări locale.
Cererea de acordare a ajutorului social şi declaraţia pe propria răspundere se înregistrează la primarul localităţii în a cărei rază teritorială îşi are domiciliul sau reşedinţa titularul, potrivit legii.
Concret, valoarea ajutorului social pe care îl poate primi o persoană sau membrii aceleiași familii sunt:
Pentru a primi ajutorul social, familiile sau persoanele singure cu vârsta de peste 18 ani trebuie să îndeplinească o serie de condiții în ceea ce privește averea personală, dar și bunurile deținute . Astfel, ajutorul social se acordă persoanelor care:
Atenție! Fără doar și poate, în situaţia în care beneficiarii de ajutor social refuză un loc de muncă sau participarea la serviciile pentru stimularea ocupării forţei de muncă şi de formare profesională oferite de agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă, dreptul la ajutorul social încetează.
În cazul refuzului unui loc de muncă, se poate solicita un alt drept doar după o perioadă de 12 luni de la data deciziei de încetare a dreptului.
A fost prevăzută de asemenea obligaţia primarului de a întocmi planul de activităţi sezoniere pe baza solicitărilor primite de la persoane juridice, persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale sau întreprinderi familiale care au nevoie de forţă de muncă precum şi stabilirea condiţiilor de efectuare a activităţilor sezoniere de către beneficiarii de ajutor social, inclusiv remunerarea acestor activităţi sezoniere.
În situaţia în care beneficiarii de ajutor social refuză de două ori participarea la aceste activităţi sezoniere, dreptul la ajutorul social încetează, urmând să poată fi solicitat un nou drept doar la un interval de 12 luni, ca şi în cazul refuzului unui loc de muncă.