Noul coronavirus a îmbolnăvit deja un număr de 2.460 de persoane pe teritoriul țării noastre, iar bilanțul tinde să capete proporții îngrijorătoare, vârful epidemiei fiind estimat la sfârșitul acestei luni. De asemenea, din cauza răspândirii agresive a agentului patogen, tot mai multe persoane sunt trimise în șomaj tehnic sau, mai rău, pur și simplu concediate.
Conform celor mai recente date furnizate de Ministerul Muncii, 155.000 de cetățeni români au rămas fără locuri de muncă, contractele lor fiind încetate ca urmare a întreruperii activității pe o perioadă nedeterminată, în timp ce aproximativ 800.000 se află în șomaj tehnic.
Concret, vorbim despre o creștere alarmantă a cifrelor, iar situația nu pare să se oprească aici, motiv pentru care specialiștii economici susțin că ne îndreptăm cu pași repezi către o criză mai mare decât cea din 2008.
Cele mai multe concedieri s-au înregistrat în domenii precum comerț, hoteluri și restaurante sau construcții. Din totalul de 795.291 de contracte de muncă suspendate, 207.688 sunt în industria prelucătoare, 156.361 în comerțul cu ridicata și cu amănuntul sau repararea autovehiculelor și motocicletelor, în vreme ce 110.667 provin din hoteluri și restaurante.
În altă ordine de idei, cererile și declarațiile pe propria răspundere necesare obținerii sprijinului oferit de Guvern, pe perioada stării de urgență, sub forma șomajului tehnic, pot fi depuse începând de miercuri, 1 aprilie. Conform procedurii, angajatorii vor transmite online Agențiilor Județene de Ocupare a Forței de Muncă (AJOFM), documentele necesare pentru obținerea fondurilor de la stat în vederea acoperirii salariilor/veniturilor angajaților lor care se află în șomaj tehnic:
În ceea ce privește plata fondurilor necesare către angajatori, aceasta se va face în termen de maxim 15 zile, iar plata angajatorilor către salariații aflați în somaj tehnic se va efectua în termen de 3 zile.
Trebuie spus că pe toată durata șomajului tehnic angajatul va primi 75% din din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat, dar nu mai mult de 75% din câștigul salarial mediu brut, fiind achitate atât CAS, CASS, cât și impozitele aferente.
Aceste fonduri pot fi solicitate pentru angajații cu contracte individuale de muncă înregistrate în REVISAL și care au fost suspendate conform Codului Muncii – Legea nr. 53/2003, în baza art. 52 lit. c), până la încetarea stării de urgență provocată de COVID 19.