Dragoș Stanca a precizat cum funcționează de fapt social media și cum algoritmul care ne servește conținutul pe care vrem să îl consumăm ajunge să ne dezinformeze.
Invitatul lui Mihai Tatulici spune că totul pleacă de la faptul că platformele de social media câștigă bani din proiecte de comerț electronic, ceea ce nu le face cele mai potrivite platforme pentru difuzarea de idei, de informații de interes public.
„Social media presupune un algoritm care servește fiecărui privitor în parte narativul pe care acela dorește să-l audă. Aceste platforme nu câștigă bani din faptul că noi credem că ne informăm și, de fapt, ne dezinformăm.
Ele câștigă bani din proiecte de comerț electronic, proiecte care sunt de fapt gândite, sunt desenate ‘încă din fabrică’, în ideea în care trebuie să obțină pentru cel mai mic preț pe care cineva care e dispus să-l plătească pentru o bucățică de publicitate, aceasta să ajungă la cât mai mulți oameni.
Deci maximizează investiția care trebuie să ajungă la cât mai mulți oameni ca să producă acea conversie – să vinzi telefonul, pantofii și așa mai departe.
O mașinărie folosită pentru vânzarea unor produse nu poate fi folosită optim pentru idei, pentru informații de interes public.
Pentru că, după cum bine știm din jurnalism, jurnalismul nu presupune expunerea obsesivă a aceleiași idei către același public, ci din contră, presupune expunerea publicului la cât mai multe puncte de vedere, în așa fel încât la final să luăm o decizie informată”, a declarat Dragoș Stanca pentru FANATIK.RO.
Acesta a mai explicat și cum pot fi construite campanii complexe de dezinformare folosind idioții utili, care să ducă mai departe anumite mesaje.
„Din cauza multor greșeli și a unor asumări strategice a unor companii media, care s-au dus mai degrabă de partea patronatelor decât de partea consumatorilor, suntem acum în situația în care și publicul, și o bună parte din politicieni cred că social media este o opțiune mult mai bună pentru a-și face informarea publicului, respectiv transmiterea mesajelor cei din zona politică.
Și suntem în această situație absurdă în care fiecare poate să spună ceva și în funcție de câți bani are în buzunar sau cât de pricepuți îi sunt susținătorii, ajunge la tot mai mulți oameni. (…)
În cazul lui Georgescu nu există informații care să susțină informația că suntem și victimele unei operațiuni făcute de alte țări, ostile intereselor euroatlantice și europene ale României, dar nu e deloc exclus să fim și într-o astfel de situație.
Pentru că, chiar și cu o prezență în social media și în TikTok foarte bună, domnul Georgescu nu pare a justifica cifrele extraordinare pe care le-a obținut doar din asta. Sunt mai multe posibilități. Și aici este iarăși o vulnerabilitate a lumii democratice.
În social media nu trebuie neapărat să promovezi tu conținutul pe care îl produci. Dacă cineva dorește să identifice un idiot util care să ducă mai departe anumite mesaje, poate să aleagă acele mesaje și respectivul purtător de mesaje și apoi să construiască campanii complexe de dezinformare”, a mai subliniat Dragoș Stanca în cadrul emisiunii TATULICI la FANATIK.