În urmă cu exact 22 de ani, pe 11 noiembrie 2000, 155 de persoane mergeau la schi la Kaprun, faimoasa stațiunea austriacă din landul Salzburg, au murit în tunelul Kitzsteinhorn. Aceasta este cea mai mare tragedie din istoria Austriei după cel de-al Doilea Război Mondial.
150 din 162 de pasageri au murit din cauza inhalării de fum în funicular. La fel, mecanicul de tren, un pasager și alte trei persoane au murit în trenul care venea din sens opus. Accidentul s-a petrecut în jurul orei 9 dimineața când funicularul, care circula de-a lungul unei linii lungi de 3.200 de metri, a luat foc.
Incendiul a izbucnit în partea din spate a trenului, la scurt timp după intrarea în tunel, și s-a extins rapid din cauza „efectului de coș”, provocat de diferența de altitudine dintre intrarea și ieșirea din tunel.
Tehnicianul însărcinat cu deschiderea și închiderea ușilor a fost contactat din Camera de Comandă în momentul în care trenul a oprit, cerându-i-se să verifice cauza staţionării, dar la momentul respectiv el nu avea cunoștință de incendiul din al doilea vagon. A observat incendiul abia când fumul s-a extins și a raportat situaţia Camera de Comandă. Dezvoltarea incendiului a fost greu de reconstituit, deoarece cabina mecanicului de tren a fost complet arsă. La vremea aceea, în anii 2000, compartimentele de călători ale trenurilor nu erau dotate cu stingătoare manuale sau ciocane pentru spargerea geamurilor, în caz de urgență.
Doar 12 persoane, dintre care doi austrieci și zece germani, au scăpat în fazele incipiente ale incendiului, ei spărgând un geam din spatele trenului. Au fost nevoiți să coboare scara în întuneric complet, până la 600 de metri. Tunelul era atunci ca un coș de fum și decizia de a coborî le-a salvat viața. La ora 9:20, primii salvatori au ajuns în tunel.
La sosirea pompierilor, trenul era deja cuprins de incendiu în întregime, iar aceștia au fost nevoiți să renunțe la acţiunea de salvare din cauza fricii că frânghia de oțel s-ar slăbi din cauza căldurii extreme. Prioritatea era evacuarea stației de pe munte, de la care veneau apeluri de ajutor, pentru că totul era înecat în fum. De altfel, trei persoane au murit în acea stație.
La început s-a crezut că incendiul a izbucnit din cauza unei defecțiuni tehnice a radiatorului instalat în cabina mecanicului. Ulterior, un expert a stabilit că nu este vorba de o defecțiune tehnică a încălzitorului, ci de o instalare necorespunzătoare a unui dispozitiv care nu este destinat utilizării în vehicule. Din această cauză, uleiul hidraulic s-a aprins. Apoi, accidentul a avut ca urmare un număr atât de mare victime din cauză că nu existau căi de evacuare.
La Salzburg, în proceduri juridice ulterioare, au fost puse sub acuzare 16 persoane. Printre aceștia s-au numărat trei angajați seniori ai Gletscherbahnen Kaprun AG, dar în februarie 2004 procesul s-a încheiat, toți acuzații fiind achitaţi. Judecătorul a făcut referire în decizia sa la o defecțiune în proiectarea și fabricarea dispozitivului, pe care compania nu a putut-o detecta.
În 2005, Gletscherbahnen Kaprun AG a dat în judecată producătorul încălzitorului cu ventilator Hobby TLB, compania Fakir. Cu toate acestea, procurorii din Heilbronn au concluzionat că „nu există nicio dovadă a vreunui comportament criminal din partea companiei acuzate”.
Cea mai faimoasă victimă din funicular a fost Sandra Schmitt, în vârstă de 19 ani, campioana mondială germană la schi freestyle. Tânăra sportivă a murit împreună cu părinții ei. Cea mai tânără victimă a fost un băiețel de cinci ani, din SUA.
Printre morți s-au numărat 92 de austrieci, 37 de germani, 10 japonezi, opt americani, patru sloveni, doi olandezi, un britanic și o femeie cehă.