Autoritățile au publicat în SICAP anunțul pentru consultarea de piață care are ca obiect ”elaborarea de documentație de avizare a lucrărilor de intervenții DN 7C, km 104+000 – km 130+800 (Transfăgărășan)”.
Potrivit Antena 3, proiectul rămâne în consultare timp de 20 de zile, în timp ce consultarea pieței se va finaliza în 30 de zile de la publicarea acestuia. Operatorii economici interesați să participe pot trimite propuneri și documente în acest interval.
Potrivit anunțului oficial ar urma să fie realizată o expertiză tehnică care să prevadă intervenții în așa măsură încât drumul să fie deschis pe toată durata anului, sau pentru o durată de timp cât mai îndelungată, inclusiv pe secțiunea de drum cuprinsă între km 104+000 (Piscul Negru) și km 130+800 (Cabana Bâlea Cascada).
”Obiectivul general al proiectului constă în stabilirea măsurilor de intervenție necesare a fi întreprinse pentru desfășurarea, pe cât posibil, a traficului tot timpul anului pe Transfăgărășan, și pentru a dezvolta economic regiuni deservite de rețeaua rutieră existentă”, menționează sursa citată.
Transfăgărășanul este considerat unul dintre cele mai spectaculoase drumuri lume, însă puțini oameni știu cine a realizat traseul cu o lungime de aproximativ 152 km. ”Drumul dintre nori” atrage anual mii de turiști, însă această minune a fost construită cu sacrificii mari.
Istoricii spun că acest drum a fost construit la ordinul expres al lui Nicolae Ceaușescu, care se temea de o invazie a Rusiei și își dorea o cale alternativă de a traversa această zonă. Până în acel moment, Munții Făgărași erau aproape imposibil de trecut, chiar și călare.
Cert e că lucrările au început în 1970 și au durat până în 1974, astfel fiind creată o legătură între Muntenia și Transilvania. Au fost înrolați pentru lucrări tineri de 18 ani, precum și țărani sau intelectuali din închisorile comuniste.
Pentru că Ceaușescu își dorea ca acest drum să fie terminat cât mai rapid, oamenii lucrau în condiții foarte grele, asemănătoare celor din lagăr. Martorii spun că se lucra de dimineața până seara în frig, fără hrană sau apă din belșug. Mulți mureau, căzând în prăpastii sau fiind cuprinși de avalanșe sau striviți de stânci.
Pentru a crea Transfăgărășanul au fost dislocate trei milioane de tone de rocă și s-au folosit 6520 tone de dinamită. De reținut că iarna acest drum nu poate fi circulat din cauza zăpezii, însă CNAIR tocmai asta vrea facă acum, să se asigure că drumul va fi deschis și iarna în condiții optime.