Se fac pași importanți pentru a pune în aplicare un proiect de infrastructură major în sudul țării, e vorba de trenul metropolitan București-Ilfov. Investiția, una de 600 de milioane de euro, ar aduce uriașe beneficii pentru Capitală și zonele din vecinătate.
În urmă cu două luni, Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București-Ilfov (TPBI) a lansat în consultare documentația tehnică pentru achiziția studiului de fezabilitate trenul urban și metropolitan București – Ilfov.
Ulterior, TPBI preciza că așteaptă din partea agenţilor economici interesaţi, până la 5 februarie 2025, propuneri privind determinarea valorii estimate a achiziţiei de servicii pentru elaborarea Studiului de fezabilitate aferent traseului Bucureşti Nord – Căciulaţi – Snagov Plajă/ Greci, precum şi pentru îmbunătăţirea cerinţelor din specificaţiile tehnice.
Traseul București Nord – Căciulați – Snagov Plajă/ Greci va avea circa 60 km de cale ferată. După finalizarea lucrărilor, aceasta va fi una dintre rutele majore de deplasare pentru locuitorii din județele Ilfov și Ialomița.
Ruta va deservi direct nordul Municipiului București, orașele Chitila și Otopeni, precum și comunele Mogoșoaia, Corbeanca, Tunari, Balotești, Snagov, Gruiu, Moara Vlăsiei și Grădiștea.
În total, acest proiect va costa circa 600 de milioane de euro. Sunt bani proveniți din fonduri europene. Din această sumă, 400 de milioane de euro vor fi cheltuiți pentru trenuri nepoluante și restul pentru infrastructură.
”Obiectivul proiectului este acela de a identifica investițiile necesare redeschiderii circulației feroviare pe secția Căciulați – Snagov (13 km), modernizarea stațiilor și punctelor de oprire existente, precum și introducerea unor puncte de oprire/ stații noi, amenajarea spațiilor din zona stațiilor, în particular, și a căii ferate, în general, pentru a crește accesibilitatea la și din trenuri, accesibilitatea și atractivitatea zonelor învecinate căii ferate (modernizarea intersecțiilor dintre calea ferată și căile de comunicații intersectate, modernizarea drumurilor, aleilor pietonale, instalarea de panouri fonoabsorbante, amenajarea de spații de recreere și bariere verzi etc.)”, precizează sursa citată.
Într-o primă etapă, proiectul va cuprinde patru rute – București Nord – Scroviștea, București Nord – Obor, București Nord – București Vest, București Vest – Obor – spunea, în 2023, Szentes Iosif, coordonatorul proiectului din cadrul Asociației de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București Ilfov.
Planul inițial era ca primele trenuri, pe rutele București Nord – Scroviștea și București Nord – Obor, că circule la finalul anului 2024. Apoi, până la finalul anului 2026, trenurile ar trebui să circule și până la București Vest. Era în plan ca pasagerii să ajungă în 40 de minute din Militari până la Obor.
Inițial, trenul metropolitan ar trebuie să circule pe 4 rute, cu investiții minime. Acestea sunt:
De notat că linia București Nord – Scroviștea există deja. Sunt doar câteva stații pe parcursul ei. În cadrul proiectului se vor înființa noi stații. Trenul va opri aici. Trenul va face legătura între Gara de Nord, Pajura, Chitila, Mogoșoaia, Buftea, Periș și Scroviștea. Cei care stau în Periș sau Buftea, în circa jumătate de oră vor putea ajunge în centrul Bucureștiului.
Ulterior, următoarea rută pe care vor circula trenurile este București Nord – Obor. ”București Nord – Obor este de fapt linia către Constanța, iar undeva după 17 kilometri de la plecarea din Gara de Nord se face o o racordare și ajunge în București Obor.
A doua linie care pe care urmează să operăm este București Nord – București Vest și a treia linie este o combinație între acestea, deci între București Vest și București Obor, dar astfel încât trenul să nu mai intre în București Nord, deci undeva prin Bucureștii Noi și Pajura să se facă această legătură ca să mai decongestionăm stația București Nord, care este în o anumită perioadă foarte, foarte aglomerată”, a explicat Szentes Iosif, citat de Hotnews.
Linia București Vest – Obor va conecta Militariul și Chiajna. Va exista conexiune între toate cartierele rezidențiale care s-au construit acolo. Vor fi legate de centrul Bucureștiului, Nordul Capitalei, zona de birouri din Pipera, cartierul Pantelimon și zona Oborului.