Life

Tudor Chirilă, indignat de subiectele la română, de la Evaluarea Națională 2022: „Poate m-am tâmpit eu. Este un examen de Academia de Poliție?”

Tudor Chirilă a reacționat după ce a văzut subiectele pe care absolvenții clasei a VIII-au le-au avut de rezolvat în cadrul primei probe de la Evaluarea Națională 2022.
14.06.2022 | 14:10
Tudor Chirila indignat de subiectele la romana de la Evaluarea Nationala 2022 Poate mam tampit eu Este un examen de Academia de Politie
Subiectele primei probe de la Evaluarea Națională 2022, comentate de Tudor Chirilă.Foto: Facebook
ADVERTISEMENT

Absolvenții clasei a VIII-a au susținut marți, 14 iunie, proba la limba și literatura română din cadrul Evaluării Naționale 2022. Tudor Chirilă s-a amuzat la vederea subiectelor și a reacționat pe contul său de Facebook.

Tudor Chirilă, reacție vehementă după ce a văzut subiectele primei probe de la Evaluarea Națională 2022

Tudor Chirilă este implicat în modul în care decurg lucrurile în actuala societate românească și a taxat cu fiecare ocazie neregulile din sistem.

ADVERTISEMENT

Pe 14 iunie, absolvenții ciclului de învățământ gimnazial au susținut prima probă a Evaluării Naționale 2022, cea de limba și literatură română, iar subiectele l-au amuzat și indignat în același timp pe solistul trupei Vama.

„Este un examen de Academia de Poliție?”

În prima parte a examenului, elevii au avut de analizat un fragment din cartea Toate pânzele sus a lui Radu Tudoran. Tot ce trebuiau să facă era să răspundă unor întrebări banale, iar informațiile erau specificate clar în text. Printr-un live pe Facebook, Tudor Chirilă și-a exprimat nemulțumirea și nu a fost deloc indulgent, la un moment dat, rostind cuvintele „poate m-am tâmpit eu”.

ADVERTISEMENT

„Am rămas un pic șocați. Pentru că cel puțin primele puncte ni se par total inutile pentru acești copii. (…) De ce ne interesează pe noi ce să află în magazia vasului? Ce este examenul ăsta? Este un examen de Academia de Poliție? Vrem să ne asigurăm că copiii ăștia au citit textul? Îi verificăm dacă au ținut minte?

Este neimportant. Chiar și pentru clasa a VIII-a. Adică, când copiii navighează pe YouTube, au acces la tot felul de informații. Noi întrebăm în Evaluarea Națională 2022 ce să afla în magazia vasului și lucrurile continuă de parcă copiii o să se angajeze la Waze sau la Google Maps. (…) Șuruburi, cuie, asta este Evaluarea Națională”, a spus Tudor Chirilă.

ADVERTISEMENT

Artistul consideră ca acest gen de subiecte sunt inutile pentru elevi. Tudor Chirilă spune că aceștia ar trebui să fie încurajați să gândească, să comenteze de unii singuri un text și să aibă voie să se exprime liber. Nici programa nu este pe placul lui, fiind de părere că opere precum cele scrise de Alexandru Vlahuță ar trebui să nu se mai regăsească manualele copiilor.

„Nu asta aștepți de la un examen de limba română. Eu cred că copiii ăștia trebuie să învețe să gândească, să vorbească despre text, să poarte un dialog, să spună dacă le-a plăcut sau nu, să aibă textul să spună de ce nu le-a plăcut un text. Important este să exersezi gândirea critică”, a spus Tudor Chirilă.

ADVERTISEMENT

„Școala pe de rost”

La următorul subpunct, elevii au fost nevoiți să numească persoana responsabilă de pregătirea mesei, informație menționată la finalul textului. De altfel, următoarea cerință era identificarea rasei câinelui din Toate pânzele sus.

ADVERTISEMENT

„Ce importanță are asta în felul în care un copil va privi literatura de acum încolo? Cam cum ne ajută chestia asta?  (…) Întrebarea foarte complexă este ce rasă era câinele dintr-un anumit punct al poveștii? Oameni buni, profesorii României, ce relevanță are rasa câinelui pentru examenul de literatură de la Evaluarea Națională?

Școala pe de rost. Evaluarea Națională la literatură, din punctul meu de vedere ar trebui să fie un examen oral exclusiv în care copiii să reușească să poată să dezbată împreună cu profesorul lor un text, să fie o discuție prietenească din care profesorul să poată pune un anumit tip de întrebări care să solicite un tip de răspunsuri din care să reiasă felul cum gândește, cum percepe un copil un text”, a reacționat artistul.

Tudor Chirilă a oferit soluții alternative

La final, solistul Vama a oferit soluții. A sugerat autorităților competente să pregătească copiii pentru viață, să folosească informațiile pe care le au. Artistului i se pare esențial că elevii să plece din școală cu informații esențiale, de pildă cum să plătească o chirie sau cum să-și aleagă o meserie.

„Cred că de aici pornește problema noastră ca sistem de educație, ca țară care vrea să aibă niște copii pe care să-i încurajeze. Nu înțelegem paradigma lumii în care trăim și anume că informație este la un click distanță. Învață-i pe copii să o folosească și ce să facă cu informația aia”, a spus Tudor Chirilă.