News

Șoferii Uber sau Bolt își vor putea duce mai repede clienții. O nouă regulă de circulație i-ar putea favoriza

Șoferii care lucrează pentru companiile de ride sharing vor putea utiliza benzile speciale de circulație rezervate mijloacelor de transport în comun, potrivit unui proiect de lege depus la Parlament.
17.12.2021 | 08:30
Soferii Uber sau Bolt isi vor putea duce mai repede clientii O noua regula de circulatie iar putea favoriza
Șoferii de Uber și Bolt ar putea căpăta dreptul de a circula pe banda rezervată autobuzelor/ Colaj Fanatik
ADVERTISEMENT

Deputatul USR Filip Havârneanu, susținut de mai mulți colegi de-ai săi de partid, a depus la Parlament un proiect de modificare a OUG 49/ 2019 privind transportul alternativ, prin care șoferii Uber, Bolt sau FreeNow vor căpăta dreptul să circule pe benzile de circulație rezervate transportului în comun.

În prezent, de această facilitate beneficiază doar șoferii care transportă persoane în regim de taxi care pot evita astfel aglomerațiile sau ambuteiajele utilizând benzile de circulație pe care municipalitățile le-au rezervat autobuzelor sau troleibuzelor.

ADVERTISEMENT

Inițiatorii susțin că extinderea aceste facilități va contribui la creșterea mobilității urbane și va elimina o discriminare care există între șoferii de taxi și cei de la Uber, Bolt ș.a.

Regim similar pentru șoferii de taxi și cei ai Uber

„Autoturismele care efectuează transport alternativ nu beneficiază de facilitățile de trafic aferente serviciilor publice de transport local, cu excepția posibilității de a circula în localități pe banda special amenajată pentru  mijloacele de transport auto în comun, fără a perturba circulația acestora”, prevede noua formă a alineatului 2 din articolul 20 al OUG 49 din 2019 privind activitățile de transport alternativ cu autoturism și conducător auto.

ADVERTISEMENT

Inițiatorii invocă jurisprudența europeană în  sprijinul acestei măsuri de care vor beneficia șoferii companiilor de ride-sharing.

Curtea Europeană de Justiție apreciază printr-o hotărâre că activitățile de transport de tip urban desfășurate prin intermediul platformelor digitale sunt asimilate serviciilor de transport și nu serviciilor de comerț online”, se arată în expunerea de motive a proiectului de lege depus în dezbatere publică pe site-ul Senatului.

ADVERTISEMENT

Măsura ar servi interesul public pentru o mobilitate urbană mai ridicată și ar institui un regim nediscriminatoriu în ceea ce privește transportul persoanelor în mediul urban prin platforme digitale. Mai mult, în acest caz s-ar decongestiona benzile de circulație folosite de șoferii obișnuiți.

Banda specială amenajată pentru mijloacele de transport în comun a fost concepută și pentru a facilita deplasarea unor vehicule atunci când traficul este ridicat, permițând conducătorilor acestora să respecta un orar sau să realizeze deplasarea într-un interval de timp mai scăzut, eliberând astfel și benzile normale pentru ceilalți participanți la trafic”, precizează inițiatorii.

ADVERTISEMENT

Taxiuri cu capacitate mai mare

Un alt proiect de lege depus la Senat de către parlamentarii USR vizează modificarea Legii 38/2003 privind transportul în regim de taxi și în regim de închiriere.

În momentul de față, transportul persoanelor în regim de taxi este permis doar pentru autoturismelor cu maxim cinci locuri, inclusiv cel al șoferului.

Proiectul dă posibilitatea ca taxiurile să fie automobile cu până la nouă locuri, inclusiv cel ocupat de către conducătorul auto.

Astfel, taxiul este redefinit ca „autovehicul din categoria autoturisme cu până la maximum 9 locuri, inclusiv locul conducătorului auto, sau autovehicul de transport de mărfuri cu o masă maximă totală autorizată care nu depășește 3,5 tone, care, pe baza autorizației taxi, poate executa transport de persoane, mărfuri sau bunuri în regim de taxi.

Necesitatea proiectului este justificată de către inițiatori prin faptul că, deseori, apar grupuri mai mari de patru persoane care au nevoie să utilizeze un taxi. Astfel au apărut situații în care șoferii de taxi acceptă grupuri mai mari de patru persoane încălcând astfel normele legale în vigoare.

Ambele proiecte de lege urmează să fie luate în dezbatere de către Senat, care este primul for sesizat.

ADVERTISEMENT