Comisia Europeană a propus o licență pentru a vinde mașini noi cu motoare cu ardere internă chiar și după anul 2035, dacă sunt combustibili electronici neutri din punct de vedere climatic, se arată într-un document consultat de agenția britanică Reuters.
Cedând presiunii germane, Comisia a sugerat că astfel de vehicule s-ar putea număra printre cele permise începând cu 2035, cu condiția ca noile soluții tehnologice să împiedice conducerea acestora dacă sunt folosiți alți combustibili decât cei ecologici, conform propunerii Comisiei către Ministerul Transporturilor din Germania. Forul de la Berlin transmisese luni că discuțiile cu Comisia Europeană privind interzicerea planificată a noilor motoare cu ardere internă din 2035 progresează, dar că nu poate spune când se va ajunge la un acord.
După câteva luni de negocieri, Parlamentul European, Comisia Europeană și statele membre ale Uniunii Europene au convenit anul trecut asupra unei legi care ar face imposibilă vânzarea mașinilor cu motor cu ardere internă din 2035. Însă Germania și-a anunțat opoziția în ultimul moment, luna aceasta, cerând ca mașinile noi cu motoare cu ardere internă să fie permise să fie vândute după acea dată, dacă sunt alimentate cu combustibili electronici.
Ministrul francez al afacerilor europene a respins opoziția germană față de o lege care ar impune ca mașinile noi vândute în UE să aibă emisii zero începând cu 2035 și a spus că ar trebui să fie susținut acordul anterior. “Trebuie să rămânem la ceea ce sa convenit. Nu am nicio îndoială că germanii vor cădea de acord cu colegii lor în acest sens”, le-a declarat ministrul francez Laurence Boone reporterilor aflaţi la Bruxelles, citat de Reuters.
Comisia are la dispoziţie puțin spațiu de manevră pentru a ajunge la un acord, deoarece Parlamentul European a declarat că nu va redeschide textul final convenit anul trecut. În plus, a mai rămas foarte puțin timp până la alegerile europene de anul viitor.
“Nu doar Republica Federală Germania cere deschidere tehnologică. Din ce în ce mai multe țări europene au îndoieli cu privire la propunerea actuală de reglementare. Guvernarea responsabilă înseamnă, de asemenea, să răspunzi corect la întrebări până în ultimul detaliu”, a declarat ministrul german al Transporturilor, Volker Wissing, argumentând că Comisia Europeană ar fi trebuit să rezolve problema încă de vara trecută.
Italia, Bulgaria și Polonia și-au exprimat, de asemenea, opoziția față de interdicție. Acum, Germania a pus sub semnul întrebării propunerea, astfel că, cu puțin timp înainte de a fi aprobată oficial, există îngrijorări că disidența ar putea duce la un blocaj grav.
De altfel, cancelarul austriac Karl Nehammer a declarat răspicat că se va opune și interzicerii motorului cu ardere internă. Ministrul transporturilor din Cehia, Martin Kupka, a spus la rândul său că nu va sprijini interdicția la nivel european, dacă combustibilii sintetici nu pot fi utilizați în viitor.
Soluţia de compromis găsită la nivelul Comisiei constă în crearea unei noi categorii de vehicule în UE, mașini care pot alimentate doar cu combustibili „carbon neutral”. Aceste vehicule vor trebui să aibă și sisteme care să nu le permită pornirea dacă este folosit alt tip de combustibil, cum ar fi benzina sau motorina standard. Electro-carburanţii sau „e-fuels” ard precum benzina din petrol, dar fără emisii de gaze cu efect de seră. Un exemplu de e-fuel este benzina metanolică sintetică, produsă cu hidrogen verde, obţinut cu energie regenerabilă.