News

UE pregătește noi legi împotriva Facebook. TikTok și YouTube. Cum vor fi protejați copiii care stau pe rețelele sociale

Uniunea Europeană pregătește un nou set de reguli privind rețelele sociale și ceea ce pot face acestea pe internet, mai ales când vine vorba de a-i urmări pe minori.
16.12.2021 | 10:21
UE pregateste noi legi impotriva Facebook TikTok si YouTube Cum vor fi protejati copiii care stau pe retelele sociale
ADVERTISEMENT

Europarlamentarii au luat o decizie importantă în urmă cu puțin timp, pentru a spori gradul de protecție pentru minorii care navighează pe internet. Astfel, legiuitorii au decis să interzică reclamele online care au ca țintă copiii, mișcarea fiind încă una prin care sunt împiedicate anumite practici dăunătoare ale platformelor Big Tech, ce nu pun mare preț pe moderarea conținutului ce apare pe propriile rețele.

Noua interdicție este inclusă în draftul referitor la regulile pe care le va adopta UE cu privire la moderarea de conținut, cunoscut ca Digital Services Act, pe care comisia pentru piața internă a Parlamentului l-a aprobat cu majoritate de voturi.

ADVERTISEMENT

Textul propus de Parlament, care încă este în negocieri pentru o perioadă de câteva luni, include și o porțiune de text prin care se dorește împiedicarea platformelor ca Facebook, Google, TikTok și altele să mai permită companiilor să vizeze minori cu reclamele lor.

Mișcarea face parte dintr-un efort european de amploare de a impune sisteme online de verificare a vârstei, astfel încât minorii să nu mai poată accesa platforme ce au conținut care i-ar putea afecta, inclusiv și mai ales conținut pornografic.

ADVERTISEMENT

Digital Services Act, o lege care va proteja minorii ce stau pe rețelele sociale

”Dorim să îi protejăm pe minorii care folosesc aceste platforme”, spune Christel Schaldemose, social-democrată din Danemarca, responsabilă cu acest document, conform politico.eu.

Aceasta spune că legea încă mai are nevoie de detaliere, pentru ca identificarea minorilor să nu le încalce drepturile la confidențialitate, însă adaugă că ”platformele deja știu foarte bine cine sunt minorii care le folosesc.”

ADVERTISEMENT

Digital Services Act, propus de Comisia Europeană în urmă cu un an, are ca scop crearea unor reguli la nivel european pentru platformele online. Legea vrea să combată conținutul ilegal, să reglementeze reclamele online și să impună măsuri de transparență în cazul algoritmilor platformelor.

Interzicerea reclamelor ce vizează copiii ar putea fi un punct dificil de negociere în viitor. Textul comisiei va fi votat în plenul Parlamentului, cel mai probabil în ianuarie. Ulterior, Parlamentul, Comisia și Consiliul UE vor negocia în trei asupra documentului, iar legea ar putea intra în vigoare începând cu 2023.

ADVERTISEMENT

Statele membre UE nu au restricționat reclamele țintite în poziția pe care și-au asumat-o în noiembrie, însă Schaldemose este încrezătoare că asta se va regăsi în textul final al legii.

Rețelele sociale vor fi obligate să își regândească multe dintre modurile de lucru

Parlamentarii UE au votat și interzicerea designurilor manipulative, care să-i convingă pe utilizatori să își dea acordul pentru a fi urmăriți online. De asemenea, le oferă utilizatorilor dreptul de a alege dacă vor să primească reclame personalizate. Platformele mari, care au peste 45 de milioane de utilizatori europeni, ca Facebook și Google, vor fi obligate să le ofere utilizatorilor și posibilitatea de a renunța la a fi urmăriți pe internet pentru a primi conținut personalizat pe feed-uri.

Legiuitorii au introdus obligații noi și pentru magazinele online, ca Amazon, care trebuie să verifice aleator produse vândute de terți și să informeze utilizatorii dacă au cumpărat produse contrafăcute, asta pe lângă obligația de a șterge din magazin respectivele produse.

Noua lege va oferi utilizatorilor mai multe drepturi. Astfel, aceștia vor putea chiar să ceară despăgubiri de la platformele online, dacă acestea le-au dăunat grav în timpul folosirii. Încă nu este clar la ce se referă asta, însă.

Companii precum Facebook și YouTube vor trebui să fie mai transparente vizavi de modurile în care moderează conținutul – această cerere a ONG-urilor și a utilizatorilor de rând va deveni, în final, lege, după multe insistențe.

Nu în ultimul rând, companiile vor trebui să își informeze utilizatorii atunci când schimbă regulamentul de folosire și vor fi obligate să declare câți angajați lucrează la moderarea conținutului pentru fiecare dintre cele 24 de limbi oficiale ale Uniunii. Platformele vor fi nevoite să revizuiască și situația riscurilor pe care le prezintă societăților, găsind metode să înceteze diseminarea de informații false pe paginile proprii.

ADVERTISEMENT