Înainte de intrarea în pandemia de coronavirus, forul european a anunțat încasări de 3,85 de miliarde de euro, iar drepturile TV dețin o proporție covârșitoare din această sumă.
Nu mai puțin de 85,8% din acești bani au provenit din vânzarea drepturilor de televizare, adică 3,30 miliarde de euro. Până la 100% încasările sunt completate cu venituri din publicitate și încasări din bilete și ospitalitate, într-un procent foarte mic.
Noul contract semnat de UEFA pentru vânzarea drepturilor TV ale Ligii Campionilor pentru perioada 2024-2027 către TEAM Marketing și, mai precis pe piața nord-americană către Relevent Sports Group, va aduce în conturi exorbitanta sumă de 15 miliarde de euro.
Conform publicației spaniole As, artizanul acestei afaceri, care aduce nu mai puțin de 5 miliarde de euro pe sezon și o creștere de 40% față de actualul contract, este patronul clubului PSG, Nasser Al-Khelaifi.
Qatarezul, care a preluat președinția Asociaţiei Cluburilor Europene după îndepărtarea lui Andrea Agnelli, vorbește despre acest contract ca fiind ”un nou început” care ar trebui să pună capăt oricărei amenințări de secesiune a unor cluburi. ”O schimbare tectonică absolută”, a declarat el.
Președintele UEFA, Aleksander Ceferin, s-a arătat încântat de succesul negocierilor și a ținut să-l laude public pe Nasser Al-Khelaifi, cel care a tras sforile pentru a se putea ajunge la un astfel de acord profitabil pentru forul continental.
”Suntem încântați că am văzut un interes atât de mare din partea companiilor de renume și suntem încântați că acordurile încheiate cu TEAM Marketing și Relevent Sports Group vor permite distribuirea în continuare a veniturilor către cluburile din Europa într-un moment atât de crucial în care este nevoie de stabilitate financiară.
De asemenea, aș dori să mulțumesc Asociaţiei Cluburilor Europene pentru cooperarea excelentă în timpul acestui proces intens de licitație”, a spus public Ceferin, cu referire clară la adresa lui Al-Khelaifi.
TEAM Marketing, un partener obișnuit al UEFA, va oferi suport creativ și de vânzări în marketingul global și vânzarea drepturilor comerciale, inclusiv drepturile media, sponsorizarea și acordarea de licențe, împreună cu furnizarea de gestionare a contului și servicii asociate pentru Liga Campionilor, Europa League, Conference League, Supercupă și Youth League pentru perioada 2024-2027.
Licitația din SUA a ajuns în mâinile Relevent Sports Group, compania lui Stephen Ross, proprietarul echipei de fotbal american Miami Dolphins. Acesta va plăti în jur de 300 de milioane de euro pentru piața nord-americană, o cifră mai mult decât considerabilă.
Firma, cu sediul în New York, este foarte familiarizată cu sportul datorită lui Stephen Ross. Pe lângă faptul că deține formația Miami Dolphins, acesta a fost creatorul International Champions Cup, turneul amical care adună în fiecare vară cele mai bune echipe din Europa, acestea jucând în diferite orașe ale lumii.
În sezonul 2024-2025, UEFA a aprobat o modificare a formatului competiției, deși este probabil ca acesta să sufere unele modificări ulterioare. În noul format, cele 36 de echipe care vor alcătui faza grupelor vor juca minim zece meciuri, cu adversari diferiți, cinci acasă și cinci în deplasare.
Formațiile clasate pe primele opt locuri se vor califica direct în optimile de finală, în timp ce echipele clasate pe pozițiile 9-24 vor juca un play-off pentru accederea între cele mai bune 16 ale competiției.
Creșterea numărului meciurilor și schimbarea formatului au făcut posibil ca vânzarea drepturilor TV și marketingul să explodeze vertiginos și să se ajungă la fabuloasa sumă de 15 miliarde de euro pe trei ani. 93,5% din venituri vor fi împărțite între cluburi, UEFA primind 6,5% pentru a acoperi costurile competiției și pentru a dezvolta fotbalul pe continent.