News

Ultima convorbire dintre pilotul şi copilotul elicopterului prăbuşit în Constanţa: ”Înclinat, înclinat, nașpa de tot! Nu mai avem pământ”

Înregistrările cutiei negre a elicopterului Puma prăbușit la Constanța în luna martie, arată haosul de la nivelul conducerii Armatei.
12.10.2022 | 17:57
Ultima convorbire dintre pilotul si copilotul elicopterului prabusit in Constanta Inclinat inclinat naspa de tot Nu mai avem pamant
Un avion MiG 21 Lancer şi un elicopter IAR Puma s-au prăbuşit în Constanţa
ADVERTISEMENT

În noaptea din 2 martie 2022, un avion militar se prăbușise undeva în Constanța. După o anumită perioadă de timp, mai mulți militari s-au urcat într-un elicopter Puma pentru a căuta avionul prăbușit, deși vremea nu permitea acest lucru.

Stenograme elicopter Puma prăbușit în Constanța

După șapte luni de investigații, procurorii nu au audiat momentan niciun militar. Cu toate acestea, Libertatea a publicat conținutul cutiei negre din elicopter precum și alte dovezi care arată haosul din acea seară de la nivelul comandamentului.

ADVERTISEMENT

Cei care au coordonat acțiunea se aflau staționați la centrul operațional de la Moarea Vlăsiei, de lângă București.

Opt oameni au murit ulterior într-un accident care putea fi evitat, pentru că soldații au primit ordinul să nu mai decoleze după ce erau deja în aer.

ADVERTISEMENT

”Vă aprob decolarea la DISCREȚIE”, ar fi transmis turnul de control. După ce au decolat, militarii mergeau spre Cogeleac, la 20 de kilometri de baza Kogălniceanu, în speranța că pilotul MIG-ului care se prăbușise s-a catapultat.

Conform sursei citate, pilotul Daniel Moise încerca să avertizeze turnul de control că ninge puternic, deci elicopterul ar trebui să se întoarcă la bază. Între timp, la București generalii dădeau ordine opuse.

ADVERTISEMENT

Practic, generalul Viorel Pană, șeful Marelui Stat Major al Aviației, dăduse ordinul ca elicopterul să plece în misiune, în timp ce adjunctul său Valerică Vrăjescu era în dezacord.

După o perioadă militarii au fost avertizați de sistemele de zbor ale elicopterului că se întâmplă ceva rău. Ultima discuție din interiorul aparatului de zbor poate fi considerată dramatică, fiind momentul când cei aflați înauntru și-au dat seama că se vor prăbuși.

ADVERTISEMENT

”Suntem orizontal? Nu, nu suntem, înclinat stânga, stânga… acum orizontală. Suntem răsturnați, nu se poate. Da, liniștește-te. Te-ai liniștit. Pușca mea! Înclinat… înclinat, nașpa de tot! Nu mai avem pământ. Suntem răsturnați, nu se poate… băga-mi-aș…Dă-mi voie… Sorin!”, acestea au fost ultimele cuvinte înregistrate de cutia neagră, cu numele copilotului pronunțat de experimentatul pilot.

ADVERTISEMENT