News

Ultima nebunie pe șosele din România: înmulțirea cazurilor de șoferi fără permis. „Înainte era văzută ca o abatere foarte gravă, azi pare ceva semi-nevinovat”

Doar în ultimele zile Poliția Rutieră a raportat zeci de cazuri de șoferi prinși la volan fără permis de conducere, iar statisticele arată că sunt mii de persoane prinse astfel în fiecare an
02.05.2022 | 09:03
Ultima nebunie pe sosele din Romania inmultirea cazurilor de soferi fara permis Inainte era vazuta ca o abatere foarte grava azi pare ceva seminevinovat
Aproape 60 de oameni și-au pierdut viața în anul 2020 în urma accidentelor provocate de șoferii fără permis auto. Sursa foto: colaj Fanatik.
ADVERTISEMENT

Numai în ultimele trei săptămâni Poliția Rutieră a raportat zeci de cazuri de șoferi prinși circulând pe drumurile din România fără permis de conducere, mulți dintre aceștia nefiind la prima abatere, iar statisticile ne indică că vorbim de un adevărat fenomen social în contextul în care vorbim de câteva mii de persoane prinse astfel.

Șoferii fără permis pe drumurile din România

Chiar dacă Codul Penal pedepsește conducerea unei mașini pe drumurile publice fără permis de conducere cu închisoare de la unu la cinci ani, chiar în ultimele săptămâni poate fi observată o înmulțire drastică a acestor cazuri. În urmă cu o săptămână, în Capitală, polițiștii au intrat în urmărirea unui șofer pe Bulevardul Ghencea după ce acesta nu s-a oprit la semnalele lor. Șoferul a fost prins după ce a pierdut controlul mașinii și a lovit un alt autovehicul parcat și s-a înfipt într-un stâlp, iar polițiștii au constat că acesta nu doar că nu avea permis de conducere, dar consumase și băuturi alcoolice.

ADVERTISEMENT

De asemenea, de curând, un șofer din Bacău a fost oprit de trei ori în aceeași zi conducând pe drumurile județene fără permis de conducere, alegându-se astfel cu trei dosare penale. Un alt caz similar a fost semnalat și în județul Bihor săptămânile trecute, când un tânăr a fost oprit în trafic de către polițiști și au constatat nu doar că nu avea permis, dar și că acesta mai fusese oprit și în lunile august și septembrie când i-au deschis dosar penal tot pentru condus fără permis. De data aceasta pe numele șoferului a fost emis un mandat de reținere.

Acest fenomen are însă și alte dimensiuni. În a doua zi de Paște, la Iași polițiștii au oprit un șofer de Uber care de asemenea nu avea permis de conducere. În urmă cu trei săptămâni, în județul Botoșani, polițiștii au oprit în trafic un șofer în vârstă de 91 de ani, care circula și fără permis și cu numere de înmatriculare false.

ADVERTISEMENT

La fel, în urmă cu două săptămâni, un tânăr de 20 de ani din Călărași a încercat să scape de polițiștii care i-au cerut să oprească, tot din cauză că nu avea permis de conducere. Trei zile mai târziu, la Constanța, polițiștii au fost nevoiți să folosească focuri de armă, trei de avertisment și opt în direcția mașinii, după ce un șofer ce conducea haotic a refuzat să oprească. Bărbatul în vârstă de 51 de ani nu avea permis și era băut. Cu câteva zile înainte, polițiștii din Capitală au intrat și ei în urmărirea unui șofer de 21 de ani ce nu a oprit la semnalele acestora, fiind nevoiți chiar să tragă în roțile mașinii. Tânărul de la volan conducea drogat și fără permis de conducere.

Fostul campion de raliuri Titi Aur, care în prezent conduce o școală de șofat preventiv, susține că motivul pentru care vedem astfel de cazuri stă în faptul că, la nivelul societății noastre, nu este percepută problema deceselor pe șosele. În fapt, România stă atât de rău la acest capitol încât în ultimul deceniu a fost în fiecare an pe primul loc la rata mortalității în urma accidentelor rutiere în Europa.

ADVERTISEMENT

„Avem o mare problemă la nivelul societății unde lipsește complet educația rutieră. Pe timpuri, educația rutieră însemna și în școala generală, și școală de șoferi corect făcută, însemna mult mai multă responsabilitate. Educația șoferilor este complet deficitară, iar societatea vede, percepe acest fenomen – adică deplasarea cu mașina și accidentele rutiere – ca fiind ceva banal, ceva care oricum se întâmplă în fiecare zi, oricum mor oamenii în fiecare zi pe șosele. Și dacă societatea nu simte acest lucru ca fiind o problemă reală, avem următoarele feluri de reacții: ne urcăm la volan nepregătiți suficienți, adică fără școala de șoferi bine făcută, fără alte forme de pregătire după școala de șoferi și conducem cum ne trece prin cap.

Fără o reacție la nivelul societății, și fenomenul agravant, adică condusul mașinii fără permis, devine de asemenea o banalitate. Adică toți vecinii, prietenii mei conduc vai de mama lor și au făcut o așa zisă școală de șoferi, de ce să nu mă urc eu la volan și fără permis? În realitate suntem într-un război continuu: avem în fiecare zi cinci morți, avem în fiecare zi 25 de răniți grav și câte 70-80 de răniți ușor în trafic”, a declarat pentru FANATIK fostul campion de raliuri Titi Aur.

ADVERTISEMENT

De altfel, datele preliminare publicate la nivelul Uniunii Europene la finalul lunii martie arată că rata mortalității în România, în ceea ce privește decesele cauzate de accidentele rutiere, a fost dublă (93 de decese la un milion de locuitori) față de media europeană în anul 2021.

„Este o problemă ce nu este percepută la nivelul societății, al fiecărui individ, pentru că vedem cum chiar părinții își iau copiii de mână și trec strada printre mașini. Ce înțelege copilul ală? Dar când vede că părinții își pun centura doar de formă și că el stă fără centură în spate? Dacă societatea percepe aceste lucruri ca nefiind importante, cât de greu e apoi să mă urc la volan și fără permis de conducere?

În adolescență mie unuia nu-mi putea trece prin cap să mă sui la volan fără permis, pentru că îmi era clar că dacă mă prindea atunci erau 2 sau cinci ani fără drept de a da examenul auto. Asta era atunci când acest lucru era perceput ca o abatere foarte gravă. Astăzi, când societatea este destrăbălată din acest punct de vedere, și când chiar și cei cu permis nu au pregătirea suficientă, bineînțeles că ne trezim cu un adevărat fenomen de inconștienți ce se urcă la volan fără permis”, a mai declarat Titi Aur pentru FANATIK.

În opinia acestuia vina pentru acest fenomen stă atât la nivelul autorităților, care nu iau măsurile necesare din punct de vedere legislativ și penal, dar și la nivelul societății care efectiv tolerează acest gen de comportament.

„E clar că societatea nu percepe gravitatea acestei infracțiuni. Cel care se urcă la volan fără permis foarte rar merge de unul singur, își ia de obicei prietenii, îl mai văd vecinii, face asta repetitiv până când îl prinde poliția. Cei din jurul lui știu asta, știu părinții, știu vecinii, dar reacția este una de acceptare: „ei, și ce dacă nu are carnet, lasă că se descurcă”. Acțiunea asta este percepută a fi semi-nevinovată. Iar când este prins, în loc să fie legat cu cătușe, i se face un dosar penal, mâine îl prind din nou, îi mai fac un dosar penal – pentru că sunt mulți care au mai multe dosare penale pentru condus fără permis. Nici societate, și pe cale de consecință, nici liderii noștri politici nu percep acest lucru ca fiind o problemă vitală”, a mai declarat fostul campion de raliuri.

Profilul psihologic al șoferului fără permis în România

Cât de semnificativ este acest fenomen al șoferilor fără permis pe drumurile din România? Ultimul bilanț al Poliției Rutiere, publicat în 2021 pentru anul 2020, arăta că numărul celor prinși fără permis a fost de 7.918. Aproape la fel de mare cu numărul celor prinși băuți la volan, ce se apropie de 8.600.

Chiar dacă numărul accidentelor rutiere produse de aceștia nu este foarte mare (172), dacă ne raportăm la principalele cauze ale accidentelor, viteza neadaptată la condițiile de drum (988) sau traversarea neregulamentară de către pietoni (758) – aceste accidente tind să fie grave, cu un indice de mortalitate, printre cele mai ridicate. Astfel, în 2020, ca urmare a celor 172 de accidente rutiere provocate de șoferii fără permis, 58 de persoane și-au pierdut viața și 140 au fost rănite grav.

Un astfel de caz s-a petrecut chiar sâmbăta dinaintea Paștelui, când un tânăr de 17 ani și-a pierdut viața chiar de ziua lui în urma unui accident rutier petrecut în județul Sibiu. Adolescentul a fost proiectat prin parbrizul mașinii în momentul în care șoferul a pierdut controlul acesteia, dovadă că nu purta centură de siguranță. Șoferul, în vârstă de 27 de ani, era băut și nu avea permis de conducere.

Psihologul Ionel Simionca, specializat în conduita la volan, este de părere că în astfel de cazuri vorbim de persoane cu o atitudine și un profil psihologic anti-social.

„În acest fel de cazuri ne putem gândi la un profil psihologic, atât aptitudinal cât și de personalitate. Putem vorbi chiar și de o tulburare de personalitate anti-socială, pentru că vorbim de sfidarea completă a unor reguli, a convențiilor sociale. Ăsta e un simptom. Când nu le înțelegem și nu funcționăm după ele evident că mintea noastră nu percepe ceva din ce înseamnă conduita noastră socială.

Și mai grav rămâne faptul că vorbim de tineri, din păcate inconștienți, unii poate minori și nu înțeleg încă, la nivelul lor de dezvoltare, consecințele și se suie în mașină cu acești „conducători” – fără permis și sub stare de ebrietate. E evident că aceștia reușesc în astfel de cazuri să exercite o anumită presiune asupra celorlalți pasageri, și atunci, în mintea lor, își diminuează din riscuri – că îl cunoaște, că l-a mai văzut conducând, că merge doar de aici până acolo, etc.. Cumva mintea umană este păcălită de acest tip de mesaje iar deciziile ajung să aibă urmări tragice.

Ține de capacitatea noastră de a interpreta un context, inclusiv juridic. Pentru că pe cineva, în mintea lui, i se poate părea că nu e foarte grav dacă stă câteva zile în detenție și apoi e într-un program de supraveghere. În mintea celor care conduc fără permis diminuează sau minimalizează cumva din impactul acțiunilor lor. Pentru un om integru psihic doar să aibă permisul suspendat o lună sau două e o consecință gravă, ce poate avea un impact traumatic asupra acestuia. Deci, până la urmă, de noi depinde cum interpretăm, dacă e grav sau nu”, a declarat psihologul Ionel Simionca pentru FANATIK.

În opinia acestuia cei mai mulți dintre cei care ajung să se suie la volan fără permis de conducere sunt cei care, la un moment dat, au început o școală auto pe care nu au reușit să o termine, și că ulterior s-au simțit împuterniciți, sub diferite forme, că știu să conducă. Potrivit acestuia, așteptarea cum că acești șoferi ar alege să conducă preventiv, cu grijă pentru a nu fi opriți de poliție este total nerealistă.

„Acest fapt ar însemna să aibă o anumită doză de responsabilitate care din start nu o dovedesc. Din momentul în care tu te-ai suit la volan și știi că asta e infracțiune dovedești clar o incapacitate de a înțelege consecințele faptelor tale. Nu în profunzime, nu în deplinătatea lor. Cele mai grave riscuri în trafic până la urmă sunt cele invizibile. Prin lipsa de ghidaj făcută de o școală de șoferi și un instructor, el nu poate anticipa tot în trafic, acesta este și explicația pentru numărul mare al celor depistați fără permis”, a mai declarat pentru FANATIK psihologul Ionel Simionca.

ADVERTISEMENT