News

ULTIMA ORĂ! Legea privind reorganizarea ANAF, neconstituțională

21.05.2019 | 13:40
ULTIMA ORA Legea privind reorganizarea ANAF neconstitutionala

A devenit oficial – Curtea Constituțională a admis solicitarea partidelor din opoziție care spun ca este neconstituțională legea privind reorganizarea ANAF. Drept pentru care, acum, legea pentru modificarea ordonanței de urgență care vizează reorganizarea activității Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) se va întoarce în Parlament pentru a fi pusă în acord cu decizia Curții. De remarcat că mai mulți parlamentari PNL, USR, PMP și Pro România au sesizat CCR, pe 5 martie, în legătură cu acest aspect.

Legea privind reorganizarea ANAF, neconstituțională

Cei care au semnat sesizarea au subliniat două articole din Constituție. În primul rând, faptul că „nicio cheltuială bugetară nu poate fi aprobată fără stabilirea sursei de finanțare” , apoi prevederea care arată că „în cazul în care o inițiativă legislativă implică modificarea prevederilor bugetului de stat sau a bugetului asigurărilor sociale de stat, solicitarea informării (n.n. Guvernului) este obligatorie”.

Astfel, prin coroborarea celor două dispoziții constituționale, a rezultat necesitatea ca orice inițiativă legislativă cu implicații bugetare să fie dezbătută cu informarea prealabilă a Guvernului, care trebuie să se pronunțe asupra oportunității economice și financiare a acesteia. „Adoptarea unei inițiative legislative cu impact bugetar în lipsa unui punct de vedere al Guvernului și, pe cale de consecință, fără stabilirea sursei de finanțare, poate duce la imposibilitatea aplicării actului normativ din lipsă de fonduri bugetare”, au susținut parlamentarii Opoziției.

Legea privind reorganizarea ANAF, neconstituțională. ANAF
Opozția nu este de acord cu reorganizarea ANAF. Sursă foto – captură ANAF

Ce au reproșat parlamentarii din Opoziție

Mai mult de atât, cei 104 semnatari cred că reglementările proiectului de lege pentru modificarea OUG 74/2013 privind reorganizarea activității ANAF sunt incomplete și de natură să afecteze eficiența actului normativ. Partidele de Opoziție mai amintesc și despre prevederile care stabilesc că „pentru litigiile aflate pe rolul instanțelor judecătorești, indiferent de faza de judecată, Agenția și/sau direcțiile județene ale finanțelor publice, respectiv a municipiului București, după caz, se subrogă în toate drepturile și obligațiile aferente și dobândesc calitatea procesuală a direcțiilor generale ale finanțelor publice din care s-au divizat”, fără a prevedea criterii minimale în funcție de care să se poată stabili identitatea continuatorului direcției regionale a finanțelor publice aflată în litigiu.

„Astfel, pe de o parte, textul nu permite delimitarea categoriilor de litigii în care calitatea de continuator ar urma să aparțină Agenției de cele în care această calitate ar reveni direcțiilor județene și, pe de altă parte, nu sunt prevăzute criterii în funcție de care să se stabilească direcția județeană îndrituită să continue litigiul pendinte”, se mai arată în sesizarea respectivă.