Presa internațională a publicat, joi, noi informații în legătură cu prăbușirea avionului companiei Azerbaijan Airlines, în Kazahstan. Care au fost ultimele cuvinte ale pilotului, înainte de tragedie.
Tragedie aviatică în prima zi de Crăciun. Miercuri, 25 decembrie 2024, un avion cu 67 de persoane la bord (62 de pasageri și cinci membri ai echipajului) s-a prăbușit în Kazahstan.
Bilanțul victimelor este unul crunt: 38 de persoane, inclusiv doi piloți și un însoțitor de bord, și-au pierdut viața. Alți 29 de pasageri au supraviețuit. Cei mai mulți dintre ei sunt în stare critică.
În acest moment, autoritățile din Kazahstan încearcă să afle cum s-a putut produce o astfel de tragedie. Cauzele prăbușirii încă nu sunt clare și se merge deja pe mai multe piste. La început s-a spus că aeronava ar fi lovit un stol de păsări, iar incidentul ar fi afectat motoarele.
În ultimele ore au apărut noi speculații, inclusiv posibilitatea ca avionul să fi fost atins de explozia unei rachete antiaeriene în timpul unui atac ucrainean cu drone asupra unor ținte din Cecenia.
Deocamdată, au apărut dezvăluiri despre ultimele mesaje transmise de piloții aeronavei Azerbaijan Airlines. Transcrierea comunicărilor care ar fi avut loc între piloți și controlorii traficului aerian sugerează un eveniment catastrofic, pe care echipajul l-a considerat a fi o coliziune cu un stol de păsări.
Comunicările au început la ora locală 8.12. Atunci, echipajul a raportat ”ambele GPS pierdute” pe Embraer E190AR și a căutat ajutor pentru a se întoarce la aeroportul de decolare Baku, după închiderea bruscă a aeroportului Groznîi.
La ora 8:16, unul dintre piloți a spus: ”Avem o defecțiune a controlului, impact cu o pasăre în cockpit”. De la sol s-a răspuns: ”AXY8243, te înțeleg, ce fel de ajutor ai nevoie?”.
A fost momentul în care căpitanul a indicat că dorește să se întoarcă la aeroportul său de origine, Baku. În scurt timp, la 8:17, pilotul a anunțat că ”se îndreaptă către Mineralnye Vody”, un aeroport din sudul Rusiei, notează Mirror.
Controlorul de la sol i-a spus să ”execute o orbită la stânga”, dar răspunsul din cabina de zbor a fost: ”Nu pot executa, controlul este pierdut”. La ora 8:19, unul dintre piloți a declarat: ”Nu pot menține 150, avem presiune mare în cabină.” Avionul a dispărut apoi de pe radar timp de 37 de minute înainte de a reapărea în timp ce încerca să aterizeze în Aktau.