Stiri sportive

Uluitor! eSports, industria care te face milionar la… 16 ani. Cum poți să câștigi 10.000 de dolari pe oră!

20.08.2020 | 21:15
Uluitor eSports industria care te face milionar la 16 ani Cum poti sa castigi 10000 de dolari pe ora
ADVERTISEMENT

Industria eSports se dezvoltă cu mare viteză și ajunge să producă sume la care majoritatea sporturilor clasice nici nu visează. Cu atât mai mult în contextul pandemiei de coronavirus, „esportivii” par să aibă un viitor asigurat.

Pentru România, piața eSports este încă o necunoscută. Avem foarte mulți gameri (jucători), dar foarte puțină organizare. Potențialul este, însă, unul uriaș! Până la urmă, vorbim de țara care deține cea mai mare viteză a internetului din Uniunea Europeană. Pentru noi, jocurile pe calculator rămân doar… jocuri.

ADVERTISEMENT

În foarte multe țări, însă, s-au transformat într-o industrie care poate rivaliza oricând cu sportul clasic. De fapt, dacă vorbim de venituri, probabil doar câteva sporturi mai reușesc să reziste în fața atacului… consolelor!

Premii totale de aproape 1 miliard de dolari în lumea eSports

„Multiplayer online battle arena”. Acesta este termenul care a redefinit lumea eSports. Jocuri de echipă precum „DOTA 2” sau „League of Legends” au adus industria într-o eră nouă. Cea în care avem jucători profesioniști, plătiți cu salarii exorbitante. Sunt echipe care se antrenează, care participă la competiții organizate. Sunt milioane de oameni care urmăresc online, ba chiar și mii de spectatori în tribune. Iar toate aceste lucruri generează sume uriașe de bani.

ADVERTISEMENT

„DOTA 2”, jocul în care se învârt cei mai mulți bani, a ajuns la premii totale de peste 200 de milioane de dolari. Iar despre totalul premiilor oferite de lumea ESports se estimează că va depăși foarte curând miliardul de dolari. Și totul pare abia la început. Această nebunie va ajunge departe.

Johan Sundstein, 26 de ani, din Danemarca, este considerat cel mai bun jucător de „DOTA 2” din lume. „N0tail”, așa cum este cunoscut între gameri. Este căpitanul echipei OG. Un fel de Real Madrid + Barcelona la nivel de staruri. OG este cea mai tare echipă de „DOTA 2” din lume și are și liderii din topul celor mai bine plătiți „eSportivi”. Sundstein a ajuns la venituri de 7 milioane de dolari! Dintre care în 2019 a câștigat nu mai puțin de 3 milioane. Locurile 2, 3, 4 și 5 din lista celor mai bine plătiți jucători, toți cu venituri de peste 5 milioane de dolari, sunt membri ai echipei OG.

ADVERTISEMENT

„Fortnite” l-a făcut pe „Bugha” milionar la 16 ani!

Dar noi vom merge mai departe până la locul 12 în clasamentul bogătașilor din eSports. Aici îl găsim pe Kyle „Bugha” Giersdorf. Streamer de „Fortnite”. Să ne înțelegem, asta este o meserie. Foarte bănoasă. Dacă nu mă credeți, întrebați-l pe „Bugha”. La 16 ani, are deja o avere în jurul a 4,5 milioane de dolari.

Pentru doar o oră de streaming, micul „Bugha” poate să ia peste 10.000 de dolari. Puștiul e carismatic, sponsorii îl iubesc! Dar marea lovitură a dat-o în iulie 2019. A fost câștigătorul primei ediții a Campionatului Mondial de „Fortnite”! Și a primit pentru asta un cec în valoare de 3 milioane de dolari!!! Sunteți gata pentru o repriză de „Fortnite”?

ADVERTISEMENT

„Practică jocurile pe calculator de când avea 3 ani. Deci da, asta este pasiunea lui. Ne-a spus că vrea să fie campion mondial de Fortnite. Și iată că a reușit” – Darcy Giersdorf, mama lui „Bugha”

40 de milioane de oameni în calificările pentru CM de „Fortnite”!

Vom detalia puțin ceea ce a însemnat Campionatul Mondial de „Fortnite”. Una dintre cele mai tari competiții din 2019. Să pornim cu faza calificărilor, la care s-au înscris 40 de milioane de jucători. Nu este greșeală de tipar! 40 de milioane! Copii, adolescenți, tineri, adulți, probabil și bunici. Din întreaga lume. Dacă la Facultatea de Medicină vi s-a părut concurența mare, să vedeți aici…

Dintre cei 40 de milioane, au fost selectați 100 pentru turneul final. Competiție care a avut loc la New York. Pe Arena „Arthur Ashe”! Exact! Aia pe care nu prea reușește Simona Halep să câștige meciuri. Cea mai mare de la Flushing Meadows. Au fost premii totale de 30 de milioane de dolari.

Kyle „Bugha” Giersdorf. Campion mondial și milionar la doar… 16 ani!

Omul nostru, „Bugha”, a luat premiul cel mare, 3 milioane de dolari. Harrison Chang, 24 de ani, a fost pe locul 2. Pentru el a fost un premiu de „doar” 1,8 milioane de dolari. Competiția de dublu a fost câștigată de David Wang, Austria, 17 ani, și Emil Pedersen, Norvegia, 16 ani. Câte 1,5 milioane de dolari de căciulă. Pe ei sigur nu îi mai ceartă părinții că stau prea multe ore la calculator… „Hai, măi mamă, mai lasă temele alea și treci de te joacă!”.

  • 6 ore pe zi se antrenează Kyle „Bugha” Giersdorf (16 ani), campionul mondial de Fortnite

League of Legends, varianta eSports pentru Champions League

Când mai intri pe Flashscore sau alte site-uri care te supără când pierzi la pariuri, caută și rubrica eSports. Acolo este cealaltă lume a sporturilor. Lumea în care în loc de partide de Champions League avem meciuri de League of Legends în Brazilia, DOTA în China sau FIFA în Cehia. Vorbim despre competiții organizate chiar prin federații, de echipe cu loturi întregi de jucători profesioniști. Cu salarii care de obicei pornesc de la câteva mii de dolari pe lună. Sunt job-urile lor, ale copiilor pasionați de jocuri pe calculator.

În România, casele de pariuri par a fi primele care au sesizat potențialul. Toate au deja secțiuni pentru eSports. Încă sunt puțini oameni care deschid aceste secțiuni și mai puțini care chiar pariază. Dar cifrele sunt în creștere. Și vor crește foarte mult, asta este o garanție. Pentru că România are de recuperat un decalaj important și la acest capitol.

Primul premiu din lumea eSports: abonament la revista Rolling Stones

Industria eSports a pornit în SUA. Nimic de mirare aici. În 1972, se consemnează prima competiție organizată, la Universitatea Stamford. „Spacewar” este numele jocului. Mai mulți studenți au decis să se înscrie, iar premiul cel mare a fost un abonament pe un an la revista Rolling Stones.

Dar primul boom avea să vină abia în anii 1980. Au apărut primele companii care țineau o evidență a celor mai bune scoruri înregistrate în jocuri. Twin Galaxies era cea mai mare astfel de companie. Gamerii puteau acum ajunge inclusiv în Cartea Recordurilor, iar asta a însemnat o motivație uriașă.

Anii ’90 și celebrul joc „Starcraft”, prima explozie a eSports!

Dar să trecem la anii magici, anii ’90. Internetul a devenit indispensabil în SUA și a reprezentat catalizatorul eSports. Acum existau rețele de jucători, au apărut și primele campionate. Iar jocurile aveau o grafică deja foarte complexă.

Companii ca Nintendo și Blockbusters au început să producă jocuri de care copiii erau îndrăgostiți. Și să producă și milioane de dolari. În 1997, s-a organizat un campionat de „Quake”, un joc foarte popular la acea vreme. Au fost 2.000 de participanți. Este considerat primul turneu de eSports. Printre premii, marele câștigător primea șansa de a conduce bolidul Ferrari al lui John Cormack (n.r. – lead developer al jocului „Quake”).

Tot în acel an se forma Cyberathlete Professional League. Iar premiile au crescut imediat. 15.000 de dolari premii totale la o competiție în startul lui 1998.

Anul 1998 avea să fie cu adevărat istoric pentru eSports. Pentru că atunci a fost lansarea jocului „Starcraft”. Un joc care a reușit să unească multe generații. „Starcraft” a fost total diferit față de ceea ce oferise lumea jocurilor până atunci. Nu se mai baza pe reflexe, ci pe gândirea strategică. „Starcraft 2”, continuatorul jocului din 1998, este și astăzi îndrăgit de jucători de toate vârstele. Peste 50 de milioane de oameni au urmărit ultima ediție a Global StarCraft 2 League.

„Mi s-a părut ceva ireal! Dar poate tocmai de asta nu am avut deloc emoții. Pur și simplu nu înțelegeam ce mi se întâmplă” – Kyle „Bugha” Giersdorf, după ce a câștigat titlul mondial de Fortnite

După anii 2000, nimic nu mai putea opri dezvoltarea industriei eSports. World Cyber Games și Electronic Sports World Cup, la începutul mileniului, au fost competiții de mare success. S-a înființat Major League Gaming și totul era pregătit pentru apariția profesioniștilor.

După 2010, un joc a început să egaleze și chiar să întreacă în succes celebrul „Starcraft”. „Defence of the Ancients”, cunoscut în ziua de azi ca „DOTA”. Și urmașul său, „DOTA 2”. Practic, au fost combinate cele două tipuri de jocuri de mare succes. De la tiparul de shooter, cum era „Quake”, la tiparul de strategie din „Starcraft”. S-a ajuns la termenul de „Action Real Time Strategy”. Gamerii s-au îndrăgostit instant. Iar mulți jucători nu poate însemna decât un lucru: mulți bani!

Mai mulți bani, mai multe probleme! Cum facem cu… dopajul?!

„Mo’ money, mo’ problems”, melodia lui Notorious BIG, un artist de care puțini dintre tinerii „eSportivi” au auzit. Dar care se potrivește perfect și cu situația eSports. Pentru că pe măsură ce mai mulți bani au început să apară, au adus cu ei și mai mulți… trișori!

Iar când vorbim despre milioane de participanți la competiții care se țin online, verificarea este imposibilă. Poate cea mai mare grijă rămâne legată de… dopaj! Pentru că da, dopajul există în lumea eSports! Pentru reflexe mai bune, pentru a mări capacitatea de concentrare sau pur și simplu pentru a rezista multe ore fără somn. Dopajul poate distruge industria, mai ales că adepții eSports sunt în general foarte tineri, ba chiar foarte mulți minori.

Se vorbește din ce în ce mai intens de introducerea eSports și în cadrul Jocurilor Olimpice. Încă nu s-a luat o decizie, dar acest lucru se va întâmpla pe viitor. Rămâne de văzut dacă spiritul Jocurilor Olimpice va aduce un plus pentru eSports. Sau dacă eSports vor distruge spiritul Jocurilor Olimpice. Asta dacă nu cumva acel spirit este deja pierdut… Vom avea ocazia să vedem singuri. Totul se întâmplă cu o viteză demnă de recordurile lui Usain Bolt.

  • 3.000.000 de dolari este premiul pe care l-a primit Kyle „Bugha” Giersdorf pentru câștigarea Campionatului Mondial de Fortnite în 2019
ADVERTISEMENT