Filip Havârneanu, deputat USR, susține că platforma TikTok se va închide încă de joi seara, la scurtă vreme după finalizarea discuțiilor care au avut loc în cadrul CSAT.
”Dragilor, se închide platforma TikTok încă din această seară, în toată România. Aceasta este decizia autorităților și nu este o glumă. Așadar, vă invit pe toți să vorbim pe Instagram și pe Facebook, pentru că aveam foarte mult material pe care voiam să-l dau despre domnul Călin Georgescu și ce se mai întâmplă în acest moment în politica din România.
Trebuie să știți că acest lucru se întâmplă pentru că, în mod normal, pe platforma TikTok nu ai voie să faci politică. Dar, după cum vedem, în momentul acesta se face numai politică și trebuie să se ancheteze cum au ajuns 500 sau 5.000 de conturi și toți acei boți, dacă sunt boți sau persoane reale.
Trebuie să se vadă dacă a fost o încercare de manipulare a alegerilor din România”, a declarat Filip Havârneanu într-o postare pe contul lui de TikTok.
Deputatul nu a făcut publică sursa informației și nu există o confirmare oficială dacă, în urma ședinței CSAT, s-a luat decizia închiderii platformei sociale chinezești.
Consiliul Suprem de Apărare a Țării s-a întrunit joi, într-o ședință de urgență, în urma căreia s-a constatat că procesul electoral a fost influențat ca urmare a unor atacuri cibernetice, dar și a algoritmilor platformei TikTok.
”De asemenea, se mai arată că platforma socială nu a respectat decizia BEC referitoare la expunerea candidaților la alegerile din 2024. Din analiza documentelor a reieșit, totodată, că, prin încălcarea legislației electorale, un candidat la alegerile prezidențiale a beneficiat de o expunere masivă pe fondul tratamentului preferențial pe care platforma TikTok l-a acordat acestuia prin faptul că nu l-a marcat drept candidat politic, respectiv fără a-i cere obligația de a marca materialele electorale de tip video cu codul unic de identificare atribuit de Autoritatea Electorală Permanentă la desemnarea mandatarului financiar coordonator, obligație impusă prin legislația electorală”, se arată într-un comunicat postat pe site-ul Administrației Prezidențiale.
Potrivit sursei citate, vizibilitatea candidatului respectiv a crescut semnificativ în raport cu ceilalți candidați care au fost recunoscuți de algoritmii TikTok drept candidați la alegerile prezidențiale. De asemenea conținutul promovat de aceștia a fost filtrat masiv, diminuând exponențial vizibilitatea acestora la nivelul utilizatorilor platformei.
Acest tratament preferențial a fost potențat cu nerespectarea de către TikTok a Deciziei Biroului Electoral Central, care a constatat că, în fapt, compania chineză, contrar celor comunicate în mod oficial autorităților române, nu a implementat sub niciun aspect prevederile Deciziei BEC.
CSAT a contatat, astfel, că rețeaua TikTok nu a implementat și respectat decizia BEC și nu a respectat normele care reglementează procesul electoral, ”cu impact asupra rezultatului final al acestuia”.
De asemenea, CSAT a cerut declanșarea unei anchete referitoare la modul în care rezultatul alegerilor au fost influențate prin intermediul TikTok.
Duminică, 24 noiembrie 2024, candidatul independent Călin Georgescu s-a clasat pe primul loc în primul tur al alegerilor prezidențiale, cu toate că nu era cotat cu șanse reale pentru intrarea în turul doi. Georgescu a mizat pe o campanie desfășurată integral în social-media și a declarat că nu a cheltuit niciun ban pentru promovarea mesajelor sale.
Reprezentanții TikTok au comunicat, joi seara, că platforma socială nu a fost folosită de toți candidații la alegerile prezidențiale și că niciunul dintre aceștia nu a fost favorizat.
„Aceste informații inexacte despre alegerile din România sunt înșelătoare întrucât majoritatea candidaților și-au stabilit o prezență pe TikTok, iar cei care au câștigat și-au făcut campanie și pe alte platforme digitale, dincolo de a noastră.
Aplicăm cu rigurozitate Regulile Comunității noastre împotriva dezinformării electorale și comportamentului înșelător și am colaborat proactiv cu Comisia Electorală pentru a lansa un Centru Electoral în aplicație astfel încât să promovăm informațiile de încredere privind alegerile în comunitatea noastră din România. Nu acceptăm reclamele politice plătite și solicităm tuturor să respecte Regulile Comunității noastre pe care le aplicăm în mod continuu”, au arătat reprezentanții TikTok.