Volkswagen, principalul constructor auto european, prezent și în România, va reduce peste 35 000 de locuri de muncă, fără a închide însă nici o uzină. Potrivit sindicatelor, planul inițial de reduceri era de 55.000 de posturi. Deși nu vor exista disponibilizări obligatorii, angajații au fost de acord să renunțe la prime și să reducă capacitatea de producție la mai multe uzine germane ale grupului.
Principalul constructor auto european, Volkswagen, va desființa până în 2030 peste 35 000 de locuri de muncă în Germania, adică 29 % din totalul forței sale de muncă, pentru a reduce costurile de producție, evitând în același timp închiderea uzinelor și concedierile, ca parte a unui acord încheiat luna aceasta, pentru a încerca să salveze grupul, aflat în criză.
Reprezentanții personalului au subliniat că reducerile nu vor fi obligatorii și vor implica în special pensionarea personalului fără a fi înlocuit. „Am reușit să găsim o soluție pentru angajații de la uzinele Volkswagen care protejează locurile de muncă, mențin producția la uzine și, în același timp, permit investiții majore în viitor”, a declarat Thorsten Gröger, negociatorul sindicatului IG Metall, notează Le Monde.
În cadrul unei conferințe de presă, el a salutat măsurile de reducere a costurilor „care respectă liniile roșii” ale sindicatului: „Nu vor exista închideri de fabrici și nu se pune problema concedierilor economice”, a spus el, deși Volkswagen nu a exclus acest scenariu. Potrivit sindicatelor, conducerea dorea inițial să elimine 55 000 de locuri de muncă.
În schimb, angajații au fost de acord să renunțe la bonusuri și să reducă capacitatea de producție la câteva dintre cele zece fabrici germane ale grupului, care va fi redusă cu peste 700 000 de unități.
De asemenea uzina din Dresda, care are aproximativ 340 de angajați, nu va mai produce mașini după sfârșitul anului 2025. Și un simbol: emblematicul model Golf va fi produs în Mexic din 2027, și nu la locul de naștere al grupului, Wolfsburg. La acest amplasament, care este și sediul central al Volkswagen și cea mai mare uzină din lume, vor fi reduse două din cele patru linii de producție și 4.000 de locuri de muncă.
Uzina din Osnabrück, unde Volkswagen are 2.300 de angajați, nu ar trebui să mai producă vehicule după mijlocul anului 2027, în vederea unei „utilizări alternative” a fabricii. Potrivit cotidianului economic german Handelsblatt, grupul este în căutarea unui cumpărător.
Cele două părți negociază aproape non-stop de o perioadă pentru a ajunge la un acord înainte de sfârșitul anului. Datorită acestui acord, Volkswagen speră să genereze economii de „4 miliarde de euro pe an” pe termen mediu, din care 1,5 miliarde de euro ar urma să provină din scăderea costurilor salariale și din reducerea treptată a forței de muncă. Salariile vor fi înghețate în 2025 și 2026, iar anumite bonusuri vor fi eșalonate pe mai mulți ani.
„Am avut trei priorități în timpul negocierilor: reducerea supracapacității în fabricile germane, reducerea costurilor cu forța de muncă și aducerea costurilor de dezvoltare la un nivel competitiv”, a explicat Thomas Schäfer, șeful mărcii emblematice a grupului, VW, care este și cea mai problematică. „Am găsit soluții viabile în toate cele trei domenii”, a adăugat el.
Grupul, nava amiral a industriei germane, a provocat un șoc în septembrie, când a anunțat că pregătește un plan drastic de economii pentru a-și îmbunătăți competitivitatea slăbită. Președintele consiliului de administrație al grupului, Oliver Blume, repetă mereu că costurile producătorului sunt prea ridicate, iar marjele de profit ale mărcii istorice VW, care reprezintă puțin peste jumătate din vânzări, prea mici.
Volkswagen suferă, de asemenea, din cauza încetinirii vânzărilor de automobile la nivel mondial, a concurenței din China și a modelelor cu baterii neatractive, toate acestea încetinind ritmul trecerii sale la vehiculele electrice.