Mai exact, companiile private protejate de forțele militare ale Uniunii Europene vor să salveze acest petrolier și să prevină deversarea a peste 1 milion de barili de petrol în Marea Roșie. Conform BBC, MV Sounion este sub pavilion grecesc, însă a fost abandonat de echipaj în largul coastei Omanului, după ce a fost lovit la 21 august de rebelii Houthi.
Nava este considerată o ”bombă cu ceas” și are potențialul declanșa una dintre cele mai mari scurgeri de petrol din istoria omenirii. De asemenea, comandamentul central militar al SUA i-a acuzat pe rebei de ”acte de terorism nechibzuite”. Momentan, mai multe incendii continuă să ardă pe puntea principală a petrolierului, deși nu există semne vizibile că ar fi avut loc o scurgere de petrol.
Deocamdată! Pentru că specialiștii se tem că Marea Roșie poate fi contaminată oricând. Petrolierul a fost atacat în urmă cu două săptămâni de ambarcațiuni, după care a fost lovit de trei proiectile care i-au distrus motoarele. Potrivit biroului pentru operațiunile comerciale maritime din Marea Britanie, cei 25 de membri ai echipajului au fost salvați de un vapor de război din Europa.
Toți cei aflați pe acel petrolier au ajuns în Djibouti. Petrolierul a fost atacat ulterior de rebelii Houthi care au publicat un videoclip în care se vede cum i-au dat foc. Departamentul de stat al SUA se teme că o posibilă scurgere de petrol ar putea să fie de patru ori mai mare decât faimosul dezastru Exxon Valdez din 1989.
Atunci, peste 257.000 de barili de petrol erau eliberați în largul coastei Alaska. Acum ar fi vorba despre 1 milion de barili, așadar o tragedie ecologică. În urmă cu 24 de ore, comandamentul militar american a anunțat că două nave care transportau petrol au fost lovite cu rachete balistice și o dronă.
Ar fi vorba despre MV Amjad, petrolier aflat sub pavilion saudit, care ar transporta 2 milioane de barili de petrol. SUA a desfășurat ulterior lovitură în Yemen, acolo unde rebelii Houthi controlează țara. Americanii speră că au reușit să le diminueze capacitățile ofensive rebelilor, care s-au obișnuit să terorizeze navele care trec prin cea mai aglomerată cale maritimă din lume.
Publicul din Europa s-a obișnuit deja cu știrile în care rebelii Houthi atacă nave comerciale din Marea Roșie. Puțină lume știe că această grupare a apărut în Yemen la finele anilor 1980, în urma unei dispute între șiiți și sunniți. Grupul susținut de Iran ar avea undeva la 20.000 de luptători și are ca ideologie opoziția față de Israel și SUA.
Ce au, însă, cu navele din Marea Roșie? Gruparea Houthi spune că atacă navele drept răspuns la invazia Israelului din Fâșia Gaza. Marea Roșie este unul dintre cele mai aglomerate canale de transport maritim din lume, la sud de canalul Suez, fiind cea mai importantă cale navigabilă care leagă Europa de Asia și Africa de Est.
Tot mai multe companii maritime au decis să abandoneze această rută și au ales o alternativă mult mai lungă și mai costisitoare, în jurul Africii de Sud. Deși momentan nu este luată în considerare drept o amenințare reală de către SUA, americanii i-au avertizat pe rebeli că vor desfășura o operațiune militară de proporții împotriva lor, dacă nu vor înceta atacurile.