News

Unde se ascund petrolierele din „flota fantomă” a Rusiei. Operațiunea prin care Moscova a reușit să-și majoreze exporturile de petrol în 2024

Flota fantomă a Rusiei, ce numără peste 400 de petroliere în stare avansată de uzură, i-a adus Moscovei o creștere a veniturilor din petrol în 2024
12.01.2025 | 14:46
Unde se ascund petrolierele din flota fantoma a Rusiei Operatiunea prin care Moscova a reusit sasi majoreze exporturile de petrol in 2024
Flota fantomă a Rusiei numără circa 400 de nave. Sursa foto: Hepta
ADVERTISEMENT

Statele occidentale au încercat să reducă veniturile Rusiei din exporturile de petrol, care contribuie la finanțarea războiului împotriva Ucrainei. Dar guvernele occidentale și experții în sancțiuni spun că Moscova a recurs la utilizarea unei așa-numite flote fantomă, formată din sute de petroliere învechite, cu proprietate și practici de siguranță incerte, care se sustrag sancțiunilor și continuă să obțină venituri din petrol.

Unde se ascund petrolierele din flota fantomă a Rusiei

O investigație a publicației finlandeze Yle arată că orașul Dubai, din Emiratele Arabe Unite, a devenit un centru important pentru „flota din umbră” a Rusiei. Potrivit unei investigații jurnalistice realizate de redacția Yle MOT, societăți înregistrate în Dubai dețin 55 de nave din „flota fantomă” rusă care figurează pe lista sancțiunilor.

ADVERTISEMENT

Eagle S, nava suspectată de avarierea cablului electric Estlink 2 dintre Finlanda și Estonia, este, de asemenea, deținută de o companie din Dubai. Jurnaliștii de la MOT au investigat originile a 149 de nave ale „flotei fantomă” rusești aflate pe listele de sancțiuni occidentale. Investigația arată că Rusia a creat o vastă rețea internațională pentru a eluda sancțiunile economice.

„Flota fantomă” este utilizată în principal pentru a transporta petrol și gaze din Rusia sub pavilionul unor țări care nu fac obiectul sancțiunilor. Rusia încearcă în mod activ să eludeze sancțiunile. De exemplu, numele navelor, pavilioanele și proprietarii utilizați de Rusia se schimbă constant.

ADVERTISEMENT

„Aproximativ o treime din navele studiate de reporterii MOT și-au schimbat numele în termen de o lună sau mai mult de la impunerea sancțiunilor. Aproape la fel de multe nave și-au schimbat proprietarii și societățile de administrare responsabile de operațiunile lor. Mai mult de o cincime dintre nave au schimbat pavilionul.

Este probabil ca cifrele să fie chiar mai mari decât cele indicate mai sus, deoarece UE și Regatul Unit au adăugat zeci de petroliere pe listele lor de sancțiuni de la jumătatea lunii decembrie. Schimbările de pavilion și de proprietate ale acestor nave nu sunt încă neapărat reflectate în documente”, se arată în investigația jurnaliștilor finlandezi.

ADVERTISEMENT

Societățile proprietare sunt situate nu numai în Dubai, ci și în India, China, încă în Rusia, precum și în state insulare mici, unde este ușor să se ascundă adevăratele relații de proprietate.

Ce este „flota fantomă” folosită de Rusia

Flota fantomă este formată din petroliere învechite, cumpărate de ocazie, adesea de entități netransparente cu adrese în țări care nu aplică sancțiuni, precum Emiratele Arabe Unite sau Insulele Marshall, și sub pavilionul unor țări precum Gabon sau Insulele Cook. Unele dintre nave sunt deținute de compania navală de stat rusă Sovcomflot. Rolul lor este de a ajuta exportatorii de petrol ai Rusiei să evite plafonul de preț de 60 de dolari pe baril impus de aliații Ucrainei.

ADVERTISEMENT

Estimările variază, dar S&P Global și Kiev School of Economics Institute au stabilit că numărul acestora este de peste 400 de nave care pot transporta petrol sau produse obținute din țiței, cum ar fi motorina și benzina.

De fapt, flota fantomă nu este chiar atât de fantomatică. Navele nu își ascund escalele la terminalele petroliere rusești. Unele au legături directe cu Rusia, cum este cazul navelor deținute de Sovcomflot. În alte cazuri, adesea nu este clar cine anume se află în spatele proprietarilor listați și ce fel de practici de siguranță și asigurări au navele. Ceea ce le diferențiază este faptul că transportă petrol rusesc și operează în afara jurisdicțiilor țărilor G7 care aplică sancțiuni.

Cum funcționează plafonarea prețului petrolului rusesc?

Plafonul vizează limitarea profiturilor Rusiei, menținând în același timp fluxul de petrol către piețele globale și evitând o criză energetică care ar duce la creșterea prețurilor la benzină și a inflației.

Plafonul, care a intrat în vigoare la 5 decembrie 2022, este pus în aplicare prin interzicerea furnizorilor de servicii, cum ar fi asigurătorii și administratorii de transport maritim, să se ocupe de petrolul al cărui preț depășește pragul. Aceste companii își au sediul, în cea mai mare parte, în țări occidentale și, prin urmare, se află în raza de acțiune a aplicării sancțiunilor.

Aceasta se bazează pe cerințele stricte ale Organizației Maritime Internaționale a ONU, conform cărora navele trebuie să aibă o asigurare solidă din punct de vedere financiar, susținută de audituri de renume, pentru a putea opera. Această asigurare a fost furnizată în mod tradițional de o rețea de asigurători occidentali, cunoscută sub numele de International Group sau IG.

Atunci când plafonul a fost impus pentru prima dată, aproximativ 70 % din petrolul rusesc era transportat pe nave asigurate de IG, însă această proporție a scăzut în prezent la 10 %, potrivit Școlii Economice din Kiev.

Rusia și-a majorat veniturile din petrol

Conform experților în sancțiuni, eludarea plafonului a dus la creșterea prețului pe care Rusia îl obține pentru petrolul său pe piețele globale. Discountul pentru petrolul rusesc față de petrolul internațional Brent s-a redus de la 35 de dolari pe baril la mai puțin de 10 dolari pe baril. Rusia a văzut cum veniturile din petrol se mențin constant și chiar cresc.

Veniturile din exporturi au fost în medie de 16,4 miliarde de dolari pe lună în primele 11 luni din 2024, cu 5% mai mari decât în aceeași perioadă din 2023, când petrolul rusesc a fost în medie de 64 de dolari pe baril, potrivit Școlii Economice din Kiev. Evitarea plafonului a adus Rusiei un plus de 9,4 miliarde de dolari.

Sunt bani pe care Kremlinul îi poate folosi pentru a plăti producția de arme și alte bunuri pentru armată.

Veniturile din petrol promovează stabilitatea economică prin menținerea sub control a deficitului bugetar și prin susținerea valorii rublei rusești în raport cu alte monede. Petrolul menține balanța comercială a Rusiei în excedent, ceea ce înseamnă că Rusia vinde mai mult decât cumpără de la restul lumii și are bani pentru a plăti importurile.

Ca urmare, „Rusia nu se confruntă cu constrângeri semnificative în ceea ce privește bugetul sau cheltuielile de război”, au afirmat experții școlii de la Kiev în cea mai recentă evaluare a economiei ruse.

ADVERTISEMENT