Școala s-a adaptat la mediul online, ba mai mult, acest nou tip de studiu poate deveni spaima celor care vor să copieze. Dacă acum 10 ani ne-ar fi spus cineva că ai noștri copii vor învăța, precum niște roboței în miniatură, de acasă, pe laptop, pe tabletă sau pe un computer banal, nu l-am fi crezut. Pe vremea Cernobîlului, ultima perioadă care ne-a silit să stăm în case, un asemenea scenariu ni s-ar fi părut „SF”.
Pentru a afla cum se desfășoară școala pe… tastatură, am apelat la doamna Elisabeta Moraru, country manager Google România.
Vă rugăm, înainte de toate, să explicăm cititorilor ce înseamnă, exact, învățământul online…
Învățământul pe internet, de la distanță, presupune comunicarea și colaborarea dintre profesori și elevi, prin diferite platforme online. Profesorii și elevii nu se mai află în aceeași spațiu fizic, ci se întâlnesc online, folosind o soluție de comunicare video și audio, fiecare din propria casă, tabla fizică fiind înlocuită cu o tablă virtuală, caietele de teme devenind și ele niște documente online, pe care profesorul le poate vedea.
Cu ce vine, practic, Google, în ajutorul aestui tip de educație?
Instituțiile de învățământ au la dispoziție, în mod gratuit, pachetul „G Suite for Education”, care poate fi foarte ușor utilizat ca platformă pentru învățământ la distanță. Sunt cuprinse aici instrumente pentru a acoperi toate cerințele învătământului, la distantă: instrumente pentru crearea de diferite documente, pentru transmiterea de e-mailuri, mesaje, conferințe video, clasă virtuală, catalog virtual, crearea de teme, chestionare, colaborare, de interacțiune între părinți și profesori. Pentru a sprijini profesorii în a „învăța” cum să aplice soluția de școală la distanță, mai ales în această perioadă de pandemie, când este nevoie de o adaptare abrubtă, Google a lansat o platformă dedicată acestora: „Învățăm de acasă” (teachfromhome.google/intl/ro/). Acesta este un hub de informații și de instrumente care vin în ajutorul profesorilor, pe durata crizei provocate de virusul COVID-19, pentru a putea continua să-și facă lecțiile de la distanță. Instituțiile de învățământ interesate de a utiliza „G Suit for Education” se pot înscrie pe acest site: www.clasaviitorului.ro.
De la ce vârstă poate un copil să studieze în mediul virtual?
De la orice vârstă. Depinde doar de profesor și de curriculă. Elevul are nevoie de un computer și o conexiune la internet. În această perioadă nu doar elevii din învățământul școlar au folosit instrumentele de învățământ la distanță, pentru a-și continua activitatea, ci și preșcolarii.
Învățământul online va putea înlocui școala clasică?
Nu. Și nu acesta este scopul instrumentelor online, pentru educație. Acestea completează învățământul clasic, îl îmbogățesc și îi oferă mai multe resurse de învățare și de colaborare între profesori și elevi. De exemplu, folosind sistemul de documente online, elevii pot colabora în timp real, de acasă, la aceeași temă, profesorul poate interveni și ajuta lucrarea respectivă, înainte de a fi prezentată în clasă. Instrumentele online oferă și o mai mare transparență a rezultatelor și a situației elevilor. Folosind un sistem de videoconferință, precum Google Meet, elevii sau părinții pot lua legătura mai ușor cu profesorii. De asemenea, profesorii au la dispoziție instrumente pentru conceperea unor teme și chestionare mai interactive și mai atractive pentru elevi.
Vă rugăm să detaliați…
Să nu uităm de platformele precum YouTube, care oferă numeroase resurse de învățare, pe care profesorii le pot recomanda elevilor pentru a le studia acasă. Câteva exemple de canale care au conținut educativ în limba română ar fi următoarele: Zaia BAC, serie dedicată pregătirii pentru bacalaureat de pe canalul Zaiafet), Istoria cu Virgil, Doza de Istorie, Fizica, cu Cristian Presură sau Profesorii trăsniți. Pe YouTube există și multe video-uri educative cu subtitrare în limba română, care pot fi folosite de elevi, în procesul de învățare. La istorie, lecția despre Alexandru cel Mare ar putea fi completată cu un clip referitor la marele lider antic, care dispune de subtitrare în limba română. Despre revoluția franceză, elevii ar putea învăța și de aici din cursurile specializate de pe canalul CrashCourse. Mai există alte numeroase resurse și subiecte: De la originea vieții, mișcarea Pământului, de la sistemul imunologic la Platon, la Aristotel și la „Flautul Fermecat”, al lui Mozart.
Nu toată lumea are cunoștințele necesare pentru a lucra la computer. Ce se va întâmpla cu profesorii și cu învățătorii vârstnici? Există pericolul șomajului?
O serie de școli și de profesori s-au adaptat la predarea de la distanță, însă unii „dascăli” nu au fost nevoiți, firește, să predea online până acum. Sau oricum, nu au făcut-o la această scară, astfel că încercăm să le oferim, prin proiectul „Învățăm de acasă”, un curs rapid de școală la distanță, utilizând instrumentele Google, pentru a putea să-și continue procesul de predare, până când lucrurile se vor întoarce la normal.
Mai în glumă, mai în serios, trăim în România, așadar… suntem obișnuiți să… copiem. Un elev nu poate „păcăli” profesorul mai ușor, din fața laptopului?
Câteodată este chiar mai greu… Plagiatul este ușor de verificat de către profesori, chiar din platformă, întrucât aceștia pot afla dintr-un singur click unde au mai fost folosite părți din text. Și desigur, chiar dacă nu este infailibil, sistemul are integrate metode de verificare a elevilor, pe care profesorii le pot folosi.
Toate materiile se pot studia online? Ce se va întâmpla, spre exemplu, cu educația fizică, pentru că, oricât ne-am moderniza, fotbalul sau baschetul virtual nu prea sprijină o dezvoltare armonioasă a corpului uman?…
Învățământul la distanță ajută profesorii să continue predarea în timpul crizei Coronavirus și ca urmare a închiderii fizice a școlilor. Deși tehnologia singură nu va „repara” și nu va putea oferi o educație completă, suntem optimiști că poate fi o parte importantă din soluție și dorim să contribuim ca toți profesorii și studenții să poată beneficia de aceasta.
Concret?…
Din experiența proprie, pot să va spun că fiica mea, fiind în clasa a 5-a, a făcut lecțiile de educație fizică acasă, cu exerciții individuale, folosind videoconferința. În felul acesta, copiii au rămas aproape de o condiție fizică bună, dornici însă să se reîntâlnească pentru a participa și la jocuri de echipă.
În multe dintre satele din țară, nu toți copiii beneficiază de un computer. Și în orașe, există elevi care provin din familii cu posibilități financiare reduse. Ce se va întâmpla cu aceste categorii sociale?
Am încercat să oferim soluții pentru cât mai multe scenarii de predare: elevii pot participa dacă au acces la un smartphone sau la o tabletă. Majoritatea aplicațiilor G-Suite sunt disponibile pe iOS și Android, inclusiv Classroom, Docs, Slide-uri, Sheets și Drive, împreună cu Hangouts Meet. Elevii pot utiliza mai multe dintre aceste produse în modul offline sau cu conectivitate scăzută.
Elisabeta Moraru este absolventă a Facultății de Jurnalistică din cadrul Universității București. Elisabeta este posesoarea unei diplome de doctor în stiințele comunicării, cu o teză având ca temă „participarea cetățenilor în spațiul public, pe fondul schimbării modului în care aceștia accesează informațiile”. Ea predă, în continuare, atunci când timpul îi permite, la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicarii. Înainte de a se alătura echipei Google, Elisabeta a lucrat pentru Ministerul Afacerilor Interne (2004-2007), Microsoft (2007-2011) și Xerox (2011-2012). Interlocutoarea noastră s-a alăturat echipei Google în aprilie 2012, în poziția de Industry Head, având ca atribuții consilierea companiilor în utilizarea soluțiilor de îmbunătățire a performanțelor online. Din această poziție, a fost principalul motor al performanței în domeniile e-commerce, retail și finanțe. Elisabeta a fost implicată în programul național de educație din România, susținând introducerea Google Apps for Edu, programul Atelierul Digital, Teachers Training Center, Chromebook, Digital News Initiative și alte programe în România. În octombrie 2016, a preluat poziția de Country Manager a Google Romania. Acum trei ani, Elisabeta a urmat cursurile de Business Management ale Universitatii Duke.