“Vaccinul anti-COVID nu conține celule de avorton”. Oamenii de ştiinţă demontează teoriile conspiraţiei

18.11.2020 | 07:00
Vaccinul antiCOVID nu contine celule de avorton Oamenii de stiinta demonteaza teoriile conspiratiei

Încă un mit despre vaccinul anti-COVID a fost spulberat. Vaccinul anti-COVID dezvoltat de AstraZeneca nu conține celule fetale/embrionare provenite de la un făt de sex masculin de rasă caucaziană, avortat la 14 săptămâni.

Afirmațiile false, potrivit demonstrației jurnaliștilor Reuters, au fost făcute într-un clip difuzat duminică pe Facebook de o organizație americană care susține că spune omenirii adevărul despre vaccinurile, care, evident cauzează autism, și conspirațiile marilor companii farmaceutice, care urmăresc să îmbolnăvească oamenii.

Pentru cei care încă nu sunt convinși de necesitatea de a se vaccina împotriva infecției cu noul coronavirus, Educație Privată a aflat că vaccinarea contra SARS-CoV-2 nu va fi obligatorie în România.

Conține sau nu vaccinul Astra Zeneca celule embrionare?

Jurnaliștii Reuters au demonstrat că afirmațiile prezentate în clip sunt false, după ce le-au analizat, au cerut părerea oamenilor de știință, dar și un punct de vedere al reprezentanților Astra Zeneca.

Videoclipul arată mai întâi o imagine a ambalajului pentru vaccinul ChAdOx1-S dezvoltat de AstraZeneca, cunoscut și sub numele de AZD1222. Imaginea se mută apoi către pagină dintr-un studiu referitor la AZD1222, care spune: „Am folosit secvențierea directă a ARN pentru a analiza replicarea genomului ChAdOx1 nCoV-19 în liniile celulare umane MRC-5 și A549 care nu sunt permisive pentru replicare vectorială alături de linia celulară de replicare permisivă, HEK293”.

Filmarea trece apoi la pagina Wikipedia despre MRC-5, o linie celulară „dezvoltată inițial din cercetarea derivată a țesutului pulmonar al unui făt masculin caucazian avortat de 14 săptămâni”.

Concluzia trasă de autoarea filmulețului este: „un lucru pe care îl conține cu siguranță este țesutul pulmonar al unui făt de sex masculin caucazian avortat de 14 săptămâni”.

AstraZeneca a confirmat Reuters prin e-mail că AZD1222 nu a fost dezvoltat folosind linii de celule MRC-5. Studiul, publicat pe Research Square, la care se face referire în filmare, este un studiu independent condus de oamenii de știință de la Universitatea din Bristol pentru a testa eficacitatea potențialului vaccin înainte de studiile pe oameni. Au testat acest lucru observând modul în care AZD1222 începe să funcționeze atunci când este introdus într-o linie celulară umană, adică: linii celulare MRC-5. Acest lucru nu este același lucru cu dezvoltarea unui vaccin în care MRC-5 este un ingredient al produsului final.

Dr. David Matthews, lector în virusologie la Universitatea Bristol, co-autor al studiului privind vaccinul, a declarat: „Multe vaccinuri antivirus sunt realizate în linii celulare embrionare / fetale derivate și apoi vaccinul este purificat la standarde excepțional de ridicate. Majoritatea acestor linii celulare (inclusiv celule MRC-5 și 293 celule) au fost derivate din probe de țesut prelevate de la fetuși avortați în anii 1960 și 1970 și celulele au fost cultivate în laboratoare din întreaga lume de atunci.”

Gary McLean, profesor de imunologie moleculară la Universitatea Metropolitană din Londra, a precizat că acest vaccin este „purificat” de orice contaminanți înainte de a fi utilizat la om. El a spus: “Vaccinul AstraZeneca necesită vectorul adenoviral pentru a fi produs in aceste celule si apoi este purificat înainte de a fi administrat oamenilor”.

Nu este corect să spunem că liniile celulare MRC-5 sunt aceleași celule de la un făt avortat. Sunt linii celulare care au fost cultivate într-un laborator dintr-o cultură celulară primară luată inițial de la un făt. În mod specific pentru MRC-5, acest lucru s-a făcut pe un făt caucazian masculin care a fost avortat electiv în anii 1960. Există o altă linie celulară numită WI-38 care a fost propagată și de la un făt avortat în anii 1960.

„Nu există celule fetale utilizate în niciun proces de producție a vaccinului”, a declarat doctorul Michael Head, cercetător principal în domeniul sănătății globale la Universitatea din Southampton. „Unele vaccinuri, inclusiv unele dintre vaccinurile COVID-19 utilizează tulpini de celule provenite de la doi embrioni care au fost avortați în anii 1960. Este important să rețineți că fetușii nu au fost avortați, deoarece au fost intenționați să fie utilizați în cercetare și dezvoltare. 50 de ani mai târziu, oamenii de știință folosesc descendenți din acea linie celulară originală. Alte vaccinuri realizate în acest mod includ vaccinurile împotriva poliomielitei și vaccinului împotriva Ebola.”

Ministerul Sănătății: Vaccinarea anti-COVID NU va fi obligatorie

Potrivit unei adrese a Ministerului Sănătății către ASSMB, obținută de Educație Privată, vaccinarea anti-COVID în România va fi voluntară și nu obligatorie. Informația a fost confirmată pentru același site de surse guvernamentale.

Direcțiile de Sănătate Publică au primit de asemenea această adresă, care  listează și ordinea în care va fi efectuată campania de vaccinare.

“Despre campania de vaccinare pot să vă spun atât: priorităţile la vaccinare, în funcţie de cantităţile care ne vor fi livrate, sunt cele care au fost anunţate de către preşedintele României. După reuniunea de astăzi pe care am avut-o, preşedintele României va comunica public toate temele dezbătute şi cred că este cel mai autorizat să comunice rezultatele discuţiilor pe care le-am avut.

Sigur, în urma deciziilor care au fost luate, Guvernul va lua toate măsurile care s-au stabilit la reuniunea organizată de preşedintele României. Cheia nu era că au funcţionarii prioritate. Ordinea de priorităţi este anunţată de preşedinte”, a declarat Ludovic Orban la ieșirea de la ședința convocată de președintele Iohannis la Cotroceni.