News

”Vaccinul cu mici și muștar” sau cum mai este stimulată campania de imunizare în România. Ce inițiative au avut alte țări

Noul stimulent pentru vaccinare din România îmbracă forma micilor cu muștar. Ce au făcut alte țări pentru a convinge oamenii să se vaccineze?
08.06.2021 | 16:49
Vaccinul cu mici si mustar sau cum mai este stimulata campania de imunizare in Romania Ce initiative au avut alte tari
”Vaccinul cu mici și muștar” sau cum este stimulată campania de vaccinare în România. Ce inițiative au avut alte țări. Sursa foto: colaj Fanatik.
ADVERTISEMENT

Ținta pentru vaccinare propusă și promisă de autorități pentru începutul lunii iunie a fost ratată și încă nu e foarte clar când va fi atinsă. Florin Cîțu a estimat că, până la 1 iunie, ar urma să fie 5 milioane de români vaccinați. Din păcate, însă, cu doar o zi înainte de acest termen, doar 4,3 milioane de oameni erau imunizați cu cel puțin o doză.

Astfel, și ținta propusă pentru toamnă, de 10 milioane de vaccinați până la începutul lui septembrie, devine una din ce în ce mai îndepărtată. Ludovic Orban s-a spălat pe mâini în această privință și a declarat că a fost ”extrem de prudent în a stabili obiective numerice, pentru că, în mare măsură, depinde de dorința omului de a se vaccina.”

ADVERTISEMENT

Campania de vaccinare continuă, chiar și cu aceste neajunsuri. Au fost organizate maratoane de vaccinare, promovate intens la televizor și care au dat ceva rezultate. Nici aici, însă, lumea pare că nu se mai înghesuie la fel de tare pentru a se imuniza, chiar și dacă e vorba de un ser cu administrare unică, Johnson & Johnson.

Așadar, statul se găsește, cel puțin momentan, în imposibilitatea de a stimula oamenii să se prezinte la un centru de vaccinare. Pe fondul acestor dificultăți apar inițiativele care vin în completarea vaccinării și prin care se încearcă îmbunătățirea procentajelor din statistici. Avem nevoie de asta, deoarece România e penultimul stat UE în ceea ce privește vaccinarea cu cel puțin o doză, doar bulgarii ne urmează.

ADVERTISEMENT

Vaccinul cu mici și muștar – România nu dezamăgește nici acum

Cea mai nouă astfel de inițiativă vine de acolo de unde ne-am aștepta poate mai puțin, de la vestita Terasă Obor. Te-ai gândit vreodată că vei primi un carton de mici cu pâine și muștar pentru a te vaccina? Dacă încă n-ai făcut-o și dorești să-ți potolești foamea, acum ai ocazia să împuști doi iepuri deodată.

Însuși primarul Sectorului 2 a dat vestea cea mare: ”Așa cum s-au legat lucrurile, celebrul nostru târg plin de istorie, Oborul, va fi o nouă atracție: vaccin cu mici cu muștar. E pe bune, nu-i o glumă. De ceva timp, cei 2 viceprimari au pornit demersurile pentru a deschide un centru de vaccinare în această locație, ce este probabil „cea mai vizitată” de bucureșteni”, afirmă primarul, anunțând noul stimulent pentru vaccinare.

ADVERTISEMENT

Terasa din Obor a decis să se implice în stimularea cetățenilor pentru vaccinare, unde oamenii pot merge fără programare și unde pot alege între serul Pfizer și cel de la Johnson & Johnson. Centrul poate fi vizitat vineri și sâmbătă, 11 și 12 iunie, între orele 8 și 20, iar duminică, 13 iunie, de la 8 la 18. 

Cum încearcă românii să-i ajute pe români

Faimoșii mici de la Obor nu sunt nici prima și cu siguranță nici ultima inițiativă de acest fel pentru a stimula vaccinarea în România. Un alt episod interesant a avut loc în urmă cu câteva săptămâni, protagoniștii fiind editura Curtea Veche Publishing, librăria Diverta și Dana Budeanu.

ADVERTISEMENT

Poate că oferta celor de la Curtea Veche ar fi trecut mai degrabă neobservată de publicul general, însă intervenția Danei Budeanu a viralizat oferta editurii. ”Mergi cu dovada vaccinării în orice Diverta din București și primești una din cele trei categorii de cărți: ficțiune, non ficțiune și cărți pentru copii” – acesta este mesajul prin care editura încuraja oamenii să se vaccineze.

Dacă postarea de pe Instagram prin care era anunțat stimulentul literar a adunat aproximativ 3.500 de like-uri, cea în care editura a luat notă de opiniile Danei Budeanu (care nu s-a sfiit să-i facă pe cei de la Curtea Veche și de la Diverta fătălăi, expediindu-i ulterior cu marș) a adunat nu mai puțin de 25.000 de like-uri. Ulterior, campania a fost extinsă și la nivel național. Care a fost rezultatul? Nu mai puțin de 7.000 de români s-au vaccinat și au obținut la final și o carte pentru o lectură plăcută.

Dincolo de aceste inițiative, și Nicușor Dan, în calitate de primar, a venit cu un bonus pentru cei care au ales să se vaccineze în cadrul maratonului de pe 1 iunie. ”Dacă vă vaccinați pe 1 iunie, puteți merge apoi gratuit, împreună cu familia, la piese de teatru, puteți să vizitați muzee din București sau să vedeți spectacole de circ. Biletele gratuite se emit pentru instituțiile de cultură aflate în subordinea Primăriei Capitalei și sunt valabile până la finalul anului”, afirma pe Facebook primarul.

Ialomița a decis să organizeze o tombolă care să meargă mână în mână cu maratonul de vaccinare. Au fost oferite 3 laptopuri, 3 telefoane mobile și 3 laptopuri, cu o valoare totală de 40.000 de lei, fondurile necesare fiind oferite de Consiliul Județean. Și în Dâmbovița a avut loc o mișcare similară, iar aceasta a mers chiar mai departe. Aici, sponsorizarea a venit din mediul privat, iar marele premii oferite au fost două Dacia Logan. Alți norocoși au putut lua acasă unul dintre cele 50 de televizoare smart, una dintre cele 50 de combine frigorifice sau unul dintre cele 500 de fiare de călcat puse la bătaie.

Cum încearcă alții să-i convingă pe cetățeni să se vaccineze

România nu e singurul stat care încearcă să-i îndrume pe cetățeni să se vaccineze. Unii o duc chiar mai bine decât noi, mai ales dacă ne uităm la ce se întâmplă peste ocean. Cel mai important exemplu demn de notat este loteria vaccinării din Ohio. Cu un nume sugestiv, Vax-a-Million, loteria oferea un milion de dolari unui câștigător intrat în tombola vaccinării, desfășurată la nivel statal.

Pentru ca situația să fie echitabilă, și cei deja înscriși au putut participa. În total, au fost 2.758.470 de adulți participanți, iar în urmă cu două săptămâni, unul din ei a câștigat un milion de dolari. Nici tinerii n-au fost uitați, cinci adolescenți primind burse complete la oricare colegiu sau universitate din stat, pentru o perioadă de patru ani.

Și în Statele Unite au fost oferite beneficii ceva mai palpabile decât visul unui milion de dolari. Krispy Kreme Doughnuts a oferit celor care aduc dovada vaccinării o gogoașă în fiecare zi, timp de un an. Bere și popcorn au fost oferite în alte orașe americane.

Ba mai mult, un dispensar de marijuana din Arizona a oferit câte o prăjitură cu cannabis fiecărui cetățean care s-a vaccinat în luna martie. În Michigan, cei care veneau cu dovada vaccinării, primeau chiar un joint.

Pe meleaguri ceva mai apropiate, chiar la granița cu România, autoritățile au decis să ofere un stimulent financiar direct celor ce se vaccinează. Astfel, guvernul din Serbia a promis celor ce se vaccinează până la 31 mai suma de 25 de euro. 

Iar, la mare distanță de noi, o regiune din nordul Tailandei a ales să le ofere cetățenilor care se vaccinează acces la o tombolă cu un premiu săptămânal. Astfel, cei 43.000 de locuitori din Mae Chaem au ocazia să câștige una dintre cele 24 de vaci puse la bătaie de autorități.

Ce urmează pentru România

Impasul în care se găsește campania de vaccinare în România pare dificil de rezolvat, mai ales în condițiile în care cifrele nu par să mai avanseze notabil de la o zi sau chiar de la o săptămână la alta.

Am putea evita, totuși, un val patru al pandemiei dacă ne imunizăm, chiar și în lipsa unor alte stimulente. Că va veni sau nu, părerile sunt încă împărțite și speculative, dar știm că e mai bine să previi decât să tratezi.

Autoritățile centrale din România s-au ferit să propună ideea de stimulente financiare pentru cetățeni. În urmă cu o lună, ministrul Sănătății, Ioana Mihăilă, declara că ”nu se discută, la acest moment, despre stimulente financiare care să fie acordate celor care se vaccinează anti-Covid.” În paralel, aceasta mizează pe stimulente sub forma măsurilor de relaxare, care să fie ”mai multe pentru cei vaccinați.”

Și Florin Cîțu s-a arătat sceptic cu privire la oferirea de bani pentru vaccinare. declarând că ”cea mai bună motivație este să avem o viață normală.”

Dacă doar gândurile bune vor fi suficiente pentru ca românii să se vaccineze, sau dacă va fi nevoie de un stimulent ceva mai palpabil și aplicat la scară mai largă, asta vom vedea cu siguranță în următoarele luni.

ADVERTISEMENT