News

Verdict în cazul prăbușirii zborului MH17, doborât deasupra Ucrainei. Trei condamnări pentru crimă și o achitare. Update

Un tribunal olandez pronunță joi verdictul în procesul doborârii unui avion de pasageri deasupra estului Ucrainei în 2014
17.11.2022 | 16:47
Verdict in cazul prabusirii zborului MH17 doborat deasupra Ucrainei Trei condamnari pentru crima si o achitare Update
Cei patru suspecți au fost judecați în lipsă Foto: Reuters, Pool, colaj Fanatik
ADVERTISEMENT
17-11-2022
14:32

Doi ruși și un ucrainean, condamnați pentru crimă

Instanța olandeză a condamnat joi pentru crimă trei dintre acuzați pentru rolul lor în doborârea zborului de pasageri MH17 al companiei Malaysia Airlines deasupra Ucrainei în 2014 și l-a achitat pe cel de-al patrulea.

Bărbații condamnați, doi foști ofițeri de informații ruși și un lider separatist ucrainean, au fost găsiți vinovați de doborârea avionului și de uciderea tuturor celor 298 de persoane aflate la bord. Cel de-al patrulea suspect judecat a fost achitat.

Cei trei bărbați condamnați la închisoare pe viață sunt foștii agenți ai serviciilor secrete rusești Igor Girkin și Serghei Dubinskiy, precum și Leonid Kharchenko, un lider separatist ucrainean. Un al patrulea, rusul Oleg Pulatov, a fost achitat.

Procesul are în centru patru bărbați care au legături cu serviciile de securitate rusești acuzați că au contribuit la doborârea unui avion de pasageri deasupra estului Ucrainei în timpul unei revolte separatiste susținute de Moscova care a prefigurat invazia pe scară largă a Rusiei din acest an.

Verdictul în cazul prăbușirii MH17, doborât deasupra Ucrainei, în care au murit 298 de persoane

Instanța a confirmat că zborul MH17 al companiei Malaysia Airlines a fost doborât în 2014 de o rachetă de fabricație rusească trasă de pe un câmp din estul Ucrainei.

ADVERTISEMENT

“Instanța este de părere că MH17 a fost doborât de tirul unei rachete BUK de pe un câmp agricol de lângă Pervomaisk, ucigând toți cei 283 de pasageri și 15 membri ai echipajului”, a declarat judecătorul președinte Hendrik Steenhuis, relatează Reuters.

Tribunalul a mai reiterat că Rusia deținea controlul general al forțelor separatiste din estul Ucrainei în momentul în care avionul a fost doborât.

ADVERTISEMENT

“De la jumătatea lunii mai 2014, Rusia avea așa-numitul control general asupra Republicii Populare Donețk”, a mai declarat Hendrik Steenhuis, referindu-se la regiunea în care a fost doborât zborul de pasageri pe 17 iulie 2014.

În condițiile în care se crede că acuzații se află în teritoriile controlate de Rusia sau în Rusia însăși și este puțin probabil să execute vreodată orice sentință pe care o primesc, procesul promite doar o justiție limitată pentru cele 298 de persoane ucise.

ADVERTISEMENT

Avionul efectua o cursă regulată Malaysia Airlines de la Amsterdam la Kuala Lumpur când a fost doborât.

Cu toate acestea, actualul război din Ucraina a conferit o semnificație mai mare acestui caz. Sprijinul acordat separatiștilor din estul Ucrainei a fost o parte esențială a pretextului președintelui Vladimir Putin atunci când a dat ordinul de a invada țara în luna februarie a acestui an.

ADVERTISEMENT

Verdictul de joi este urmărit îndeaproape, nu în ultimul rând pentru că ar putea constitui un exemplu pentru posibilele urmăriri penale ale crimelor comise de Rusia în timpul războiului actual.

“Întotdeauna am spus că membrii familiilor noastre au fost primii non-ucraineni care au fost victimele unui război care a început acum opt ani”, a declarat Piet Ploeg, președintele unei fundații care reprezintă membrii familiilor victimelor accidentului, relatează The New York Times.

Rusia a negat orice responsabilitate

Procesul s-a deschis în urmă cu mai bine de doi ani ca o încercare de a atribui responsabilitatea pentru ceea ce a părut mult timp o crimă fără pedeapsă.

La 17 iulie 2014, o rachetă antiaeriană furnizată forțelor separatiste de către armata rusă a doborât zborul 17 al companiei Malaysia Airlines, cunoscut sub numele de MH17, la altitudine de croazieră deasupra estului Ucrainei. Toți cei aflați la bord au fost uciși, iar cadavrele și epava au fost împrăștiate pe câmpurile ucrainene.

Lumea a reacționat cu indignare, iar națiunile occidentale au încercat să tragă Rusia la răspundere. Majoritatea victimelor erau olandezi, dar zborul transporta, de asemenea, pasageri din Australia, Malaezia, Marea Britanie și alte câteva țări.

Rusia a negat în mod repetat orice responsabilitate în cazul morților, în ciuda dovezilor că avionul a fost doborât de o rachetă sol-aer Buk trimisă în estul Ucrainei de la o bază militară rusă de peste graniță, precum și a interceptărilor de apeluri și mesaje care indică implicarea separatiștilor susținuți de Rusia.

În schimb, Moscova a generat o serie de contraexplicații neverosimile și teorii ale conspirației care s-au concentrat în principal pe învinovățirea Ucrainei și pe atacarea legitimității anchetei. Acestea au inclus posibilitatea ca Agenția Centrală de Informații a SUA să fi prăbușit un avion plin de cadavre în estul Ucrainei pentru a înscena Moscova.

Deoarece Rusia a respins un efort de a forma un tribunal al Națiunilor Unite pentru acest caz, procesul a avut loc la o instanță penală locală de la periferia Amsterdamului, în apropiere de vastul aeroport Schiphol.

Cine sunt suspecții judecați în Olanda?

Printre cei patru suspecți acuzați de crimă se numără Igor Girkin, fost colonel în cadrul Serviciului Federal de Securitate al Rusiei, agenția succesoare a K.G.B. La momentul doborârii avionului, Girkin era ministrul apărării unei enclave separatiste, autoproclamata Republică Populară Donețk, care este acum controlată de armata rusă.

Ceilalți inculpați sunt Serghei Dubinski și Oleg Pulatov, ambii foști ofițeri ai serviciilor de informații militare rusești, și Leonid Kharchenko, un cetățean ucrainean care a condus o unitate militară susținută de Rusia. Acuzarea a cerut o condamnare pe viață pentru fiecare dintre ei.

Însă niciunul dintre ei nu a fost arestat și nici nu a apărut în instanță. Ei au fost judecați în absență.

Ploeg, președintele Fundației pentru dezastrul zborului MH17, a declarat că absența lor a făcut ca procesul să aducă mai greu claritate și catharsis pentru victime și să le ajute să se împace cu ceea ce s-a întâmplat.

“Întrebarea ‘De ce?’ nu a primit încă un răspuns”, a spus Ploeg, care și-a pierdut fratele, pe soția fratelui său și pe fiul lor în doborârea zborului. Fratele său este una dintre cele două victime ale MH17 ale căror corpuri nu au fost găsite.

Ploeg a adăugat că a fost șocat de “lipsa totală de respect” a guvernului rus față de victime prin răspândirea de minciuni despre prăbușire și a spus că speră ca instanța să recunoască “rolul statului rus în doborârea MH17”.

În plus față de desfășurarea procesului penal local, Olanda a depus o plângere împotriva Rusiei la Curtea Europeană a Drepturilor Omului în iulie 2020 cu privire la implicarea sa în prăbușire.

O cronologie a tragediei și a conflictului

Doborârea unui avion de pasageri deasupra estului Ucrainei în 2014 a provocat moartea tuturor celor 298 de civili aflați la bord și a avut loc în mijlocul unui conflict care a prefigurat invazia Rusiei în Ucraina în acest an.
Iată o cronologie a unora dintre principalele evoluții din istoriile interconectate ale acelui conflict, ale războiului actual și ale încercărilor de a căuta dreptate pentru cei uciși în avionul de linie, zborul 17 al Malaysia Airlines.

La începutul anului 2014: După ce protestele în masă din Ucraina îl înlătură pe președintele pro-Moscova al țării, Viktor Ianukovici, în februarie, guvernul interimar își exprimă dorința de a scăpa de influența Rusiei și de a îmbrățișa Occidentul. În cele din urmă, acesta semnează un acord comercial cu Uniunea Europeană, care este considerat un prim pas spre aderarea la UE.
Kremlinul răspunde prin anexarea peninsulei ucrainene Crimeea. De asemenea, acesta alimentează rebeliuni în două regiuni din estul Ucrainei, cunoscute împreună sub numele de Donbas, unde separatiștii declară formarea Republicii Populare Donețk și a Republicii Populare Lugansk din vecinătate.

Martie 2014: Statele Unite și țările europene impun sancțiuni economice împotriva companiilor rusești și a oamenilor de afaceri bogați care au legături strânse cu președintele Vladimir Putin, ca răspuns la anexarea Crimeei, în speranța de a preveni noi incursiuni rusești în Ucraina.

Iulie 2014: O rachetă antiaeriană lovește avionul Malaysia Airlines, cunoscut sub numele de MH17, aflat la altitudine de croazieră deasupra estului Ucrainei, în timp ce se îndrepta de la Amsterdam la Kuala Lumpur. Toți cei aflați la bord sunt uciși.

Septembrie 2016: O anchetă condusă de Olanda concluzionează că sistemul de rachete sol-aer folosit pentru doborârea avionului a fost adus din Rusia cu camionul, la cererea separatiștilor susținuți de Rusia, și a fost returnat în Rusia în aceeași noapte.

Martie 2020: Procesul celor patru bărbați acuzați de implicare în doborârea avionului începe într-un tribunal din Amsterdam. Deși suspecții sunt absenți – se crede că se află în Rusia sau pe teritoriul controlat de Rusia – procesul este salutat ca o victorie pentru un grup de anchetatori internaționali care au urmărit meticulos cazul, în ciuda obstrucțiilor rusești.

Iulie 2020: Guvernul olandez dă în judecată Rusia la Curtea Europeană a Drepturilor Omului în legătură cu doborârea zborului, ca o modalitate de a oferi sprijin pentru cazurile individuale înaintate la instanța europeană de către rudele victimelor.

Februarie 2022: Rusia lansează o invazie la scară largă a Ucrainei, Putin invocând situația dificilă a separatiștilor din estul Ucrainei ca pretext pentru acțiunea militară.

Septembrie 2022: În cadrul unei ofensive rapide, Ucraina recuperează o mare parte din regiunea nord-estică Harkov și amenință să recupereze teritoriul deținut de mult timp de separatiști, permițând Kievului să ia avânt în război.

ADVERTISEMENT