Cotidianul argentinian Clarin a stat de vorbă cu un expert în traversarea Canalului Mânecii, un pilot care a făcut acest lucru de peste 400 de ori în cariera sa. Verdictul său sună extrem de dur și poate oferi toate premisele deschiderii unei acțiuni în instanță din partea familiei Sala față de compania care s-a angajat să efectueze zborul de la Nantes la Cardiff. Resturile avionuluicare trebuia să îl ducă la noua echipă pe Emiliano Sala au fost descoperite duminică dimineața.
Sunt acuzații deosebit de grave, care arată cât de superficial a decurs această operațiune de transportare a jucătorului argentinian de la Nantes la Cardiff. Clubul din Premier League pare a fi scos din cauză, întrucât i-ar fi oferit lui Emiliano bilete pentru o cursă de linie, comoercială, dar acesta a declinat propunerea, preferând să rezolve el pe altă cale problema. Așa s-a ajuns la un avion înregistrat pe numele lui Willie McKay, agentul scoțian care a intermediat transferul, dar care nu era agentul lui Sala. Și așa s-a ajuns la întâlnirea fatală cu pilotul David Ibbotson.
McKay a încredințat inițial această misiune unui alt pilot, un anume Henderson. Pilotul care a acordat interviul pentru Clarin, Juan Arturo del Azar spune că îl cunoaște bine pe Henderson: “E un pilot experimentat, care e un fel de ferry-pilot, adică dacă o persoană din Franța își cumpără un avion din SUA cel care i-l aduce este Henderson sau altul ca el. Henderson a mai efectuat de multe ori transporturi de jucători pentru McKay, dar acum era ocupat și i-a oferit acest zbor lui David Ibbotson, care, lucru esențial în toată afacerea, nu era calificat pentru astfel de curse. El nu avea licență economică.
Prin urmare vorbim aici despre o operațiune ilegală, un act inconștient, cu urmările tragice cunoscute. Avionul Piper Malibu a devenit un fel de taxi aerian, dar care nu întrunea condițiile pentru astfel de operațiuni. Lucru esențial pentru situații speciale, cum a fost cazul aici, pilotul habar nu avea să lucreze cu instrumentele de bord dacă intra într-o perdea deasă de nori.
Ceea ce s-a întâmplat și a dus la prăbușirea avionului poartă numele de dezorientare spațială. Este o situație identică aceleia în care și-a pierdut viața cu ani în urmă John Kennedy Junior, în 1999, dar atunci chiar el pilota tot un Malibu Piper. Pilotul nu are habar cum să conducă avionul în acea perdea de nori, se uită pe geam, nu vede nimic, în plus era și noapte, condiții foarte grele și vremea era potrivnică.
În astfel de situații și corpul îți spune că se petrece ceva și dacă ai instrumentele de bord adecvate te ghidezi numai după ele, altfel nu ai nici o șansă să mai menții controlul avionului și sigur vei cădea. Cum foarte probabil o perdea de nori pe o asemenea vreme presupune și existența gheții, aceasta complică și mai mult situația, pentru că gheața se depune peste tot, aripi, fuselaj și împiedică un bun control al aeronavei și o încarcă cu multă greutate.
Când Emiliano Sala transmitea prietenilor că nu crede că mai scapă, pentru că avionul scotea niște sunete sinistre, cel mai probabil ce auzea el era zgomotul făcut de gheața care freca aripile. Este clar că vorbim despre un pilot neautorizat, necalificat pentru acest tip ce curse, total ignorant în privința folosirii instrumentarului de zbor și care ar fi trebuit să renunțe la zbor încă de la Nantes, când a avut patru încercări neizbutite de a decola, până a reușit să o facă în final”.