News

Verificări de amploare la Airbus: probleme tehnice depistate la unele avioane A350

Autorităţile europene de reglementare au emis o avertizare preliminară potrivit căreia porţiuni din protecţia faţă de fulgere a 13 avioane A350 ar fi fost montate greşit.
07.12.2021 | 12:28
Verificari de amploare la Airbus probleme tehnice depistate la unele avioane A350
ADVERTISEMENT

Airbus a ajuns pentru prima oară în atenţia autorităţilor de reglementare din cauza problemelor tot mai mari cu care se confruntă companiile aeriene ca urmare a defectelor apărute la suprafaţa exterioară a avioanelor și despre care producătorul insistă că sunt sigure pentru zboruri.

Agenţia pentru Siguranţa Aviaţiei a Uniunii Europene (EASA) arată într-o directivă de navigare preliminară că este posibil ca Folia de cupru expandată (ECF), concepută pentru a dispersa în siguranţă fulgerele, să nu fi fost instalată corespunzător pe suprafaţa aripilor a 13 avioane, transmite Reuters.

ADVERTISEMENT

Un fulger poate duce la pierderea avionului

Dacă se cumulează o serie de factori, inclusiv un element de fixare adiacent instalat incorect, atunci un fulger puternic în aceeaşi zonă ar putea duce la aprinderea vaporilor de combustibil şi la „pierderea ulterioară“ a avionului, arată directiva.

EASA solicită inspecţii treptate şi, acolo unde este necesar, efectuarea de reparaţii, impunând un buletin de la Airbus, însă nu cere ca vreunul dintre cele 13 avioane să fie consemnat la sol.

ADVERTISEMENT

Un purtător de cuvânt al Airbus a declarat că directiva preliminară este „o parte normală a procesului de menţinere a navigabilităţii“.

De ce nu se înțeleg Airbus și Qatar Airways

Cererea pentru verificări tehnice survine în timp ce producătorul european se află într-o dispută cu cel mai mare cumpărător de avioane A350, Qatar Airways. Airbus susține că este vorba de o problemă la „vopseaua de suprafaţă“, iar compania aeriană invocă probleme sub vopsea, care afectează Folia de cupru expandată (ECF) şi carcasa compozită.

ADVERTISEMENT

EASA a declarat că nu a descoperit nicio dovadă a vreunei probleme de navigabilitate, în timp ce Qatar Airways susține că acest lucru nu a fost încă dovedit. Compania a consemnat la sol 20 dintre cele 53 de aparate A350 din flota sa, pe măsură ce apar leziuni ale suprafeţei exterioare, spunând că acţionează la ordinele propriei autorităţi de reglementare.

Și Delta are o probleme, dar colaborează cu Airbus

Problemele s-au extins săptămâna trecută, când documente care au fost consultate de Reuters au arătat că cel puţin alte cinci companii aeriene s-au plâns de defectele de vopsea sau de la ECF, de la sfârşitul anului 2016.

ADVERTISEMENT

Airbus a susținut până de curând că doar Qatar Airways a întâmpinat aceste probleme. Surse din industria aeronautică au dezvăluit, însă, că o altă companie aeriană importantă, Delta, a depistat probleme la cel puţin un avion.

Delta a refuzat să comenteze despre anumite aeronave, dar a anunțat pentru prima dată că a văzut probleme limitate. „Nu am întâmpinat încă probleme semnificative de vopsea la aeronava noastră A350“, a declarat un purtător de cuvânt al companiei, adăugând că Delta discută cu Airbus pe această temă.

Un purtător de cuvânt al Airbus a spus că producătorul înţelege cauza problemei şi că lucrează cu clienţii pentru a oferi îmbunătăţiri.

Un viciu de producție cunoscut încă din 2016

Problemele de producţie au apărut pentru prima oară la nivel intern în 2019. Inginerii companiei Finnair au avertizat atunci Airbus că protecţia ECF se desprinde de la vârfurile aripilor unui A350 din cauza lipsei de răşină, arată documentele consultate de Reuters.

Airbus a confirmat săptămâna trecută incidentul de producţie semnalat de Finnair şi a spus că este o problemă de producţie izolată, care a fost rezolvată. De asemenea, compania a confirmat că se gândeşte să schimbe designul protecţiei împotriva fulgerelor.

Nu este clar dacă problemele legate de calitatea producţiei pentru 13 avioane, acoperite de proiectul de directivă al EASA, sunt similare celor raportate anterior de Finnair, notează Reuters.

Cele 13 aeronave A350 au fost livrate între 2016 şi 2020 şi reprezintă doar 3% din flotă. Avioanele sunt operate de 10 companii aeriene sau 28% din numărul de transportatori care efectuează zboruri în prezent cu aceste avioane de cursă lungă, conform datelor Airbus şi bazei de date online Airfleets.

ADVERTISEMENT