Max Verstappen și Lewis Hamilton se înfruntă duminică, la Abu Dhabi, în ultima cursă a sezonului 2021 din Formula 1 cu titlul pe masă. Cei doi piloți sunt la egalitate de puncte în acest moment.
Astfel, ordinea celor doi este decisivă pentru stabilirea noului campion mondial. Există însă și un ”dar”. Dacă niciunul dintre piloți nu obține puncte, Verstappen, cu mai multe victorii la activ, câștigă titlul. Astfel că în ultimele zile s-a discutat mult despre varianta unui dublu abandon.
Ei bine, de-a lungul timpului au fost și finaluri de sezon umbrite de manevre la limita regulamentului. Să ne amintim doar despre duelurile din Alain Prost și Ayrton Senna.
Sau, dacă vreți exemple din ultima cursă a anului, de episoadele din 1994 și 1997. În ambele fiind implicat germanul Michael Schumacher, care a avut parte de o manevră câștigătoare și una soldată cu un eșec.
În 1994, la Adelaide, monopostul germanului a lovit parapetul de protecție. Hill avea drum deschis către titlu. Însă, în momentul în care britanicul a ajuns în virajul respectiv, Schumi a readus monopostul pe pistă. Germanul a abandonat pe loc, iar britanicul, ulterior, cu suspensia față avariată. Iar Michael devenea campion.
În 1997, la Jerez, Schumi pleca având avans de un punct. În turul 48, Villeneuve a atacat pe interior în acul de păr Dry Sack. Schumi a tras de volan, încercând să genereze un incident. A abandonat, dar canadianul a putut merge mai departe. A terminat cursa pe 3, devenind campion.
Ulterior Schumacher a fost exclus din ierarhii. Și, dacă inițial a negat că manevra sa a fost premeditată, peste ani și-a recunoscut vina. Și și-a cerut scuze public.
Așadar, o cursă marcată de un incident care să scoată din întrecere ambele monoposturi nu ar reprezenta o noutate. Mai cu seamă după un sezon în care duelul dintre Verstappen și Hamilton se înscrie deja în topul all-time al ”războaielor” din Formula 1.
De altfel, deja, de-a lungul sezonului am avut parte de incidente de cursă între cei doi. Iar ultima coliziune, de la Marele Premiu al Arabiei Saudite, a stârnit îngrijorarea că istoria s-ar putea repeta în Abu Dhabi.
Iar Michael Masi, Race Director în Formula 1, a reacționat deja. El a avertizat ambele echipe că FIA nu va tolera niciun comportament pe care îl consideră lipsit de fair-play.
Iar în comunicarea trimisă tuturor echipelor înaintea weekendului de cursă, care debutează sâmbătă, cu antrenamentele libere, a inserat și paragrafe speciale. Mai exact, puncte din Codul Sportiv Internațional al FIA referitoare la comportament nesportiv. Ca și pedepsele stabilite pentru acestea.
Un exemplu sunt cele de la articolul 12.4.5: ”Pentru toate întrecerile FIA, campionate, cupe, challenge, trofee sau serii, comisarii pot decide să impună următoarele penalități: suspendare pentru una sau mai multe întreceri, retragerea punctelor obținute în campionat, cupă, challenge, trofeu, serie”