Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a anunțat, miercuri seara, că Executivul a aprobat în ședință HG-ul privind creșterea burselor acordate elevilor în semestrul al doilea al anului școlar 2021-2022.
Hotărârea vizează cuantumul minim al burselor de performanță, de merit, de studiu și de ajutor social pentru elevii din învățământul preuniversitar.
”Începând cu data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, în semestrul II al anului școlar 2021-2022, cuantumul minim al burselor de performanţă, de merit, de studiu şi de ajutor social, de care pot beneficia elevii din învăţământul preuniversitar de stat, cu frecvenţă, este de:
În momentul de față, cuantumul minim al burselor de performanță, de merit, de studiu și de ajutor social pentru elevii din sistemul preuniveristar de stat este de 100 de lei.
Autoritățile locale pot acorda un cuantum mai mare de 100 de lei, în funcție de resursele financiare ale fiecărei primării, fapt ce a generat situația în care există diferențe mari între bursele elevilor din localități diferite.
Ministerul Educației intenționează să majoreze cuantumul minim, însă în mod diferențiat pentru fiecare tip de bursă. Astfel, din semestrul II al anului școlar în curs nu vor exista burse mai mici de 150 de lei.
Un proiect de hotărâre de guvern pus în dezbatere publică de către Ministerul Educației prelungește pentru semestrul I al anului școlar 2021-2022 valabilitatea cuantumului minim de 100 de lei pentru toate tipurile de bursă, însă pe semestrul II le majorează, dar în mod diferențiat.
„În semestrul II al anului școlar 2021-2022, cuantumul minim al burselor de performanţă, de merit, de studiu şi de ajutor social, de care pot beneficia elevii din învăţământul preuniversitar de stat, cu frecvenţă, este de:
– 500 ron, pentru bursa de performanță,
– 200 ron, pentru bursa de merit,
– 150 ron, pentru bursa de studiu,
– 200 ron, pentru bursa de ajutor social.”
Bursele se asigură din bugetele locale ale unităților administrativ-teritoriale și din sume defalcate din taxa pe valoare
adăugată, aprobate anual prin legea bugetului de stat cu această destinație.
În continuare, consiliile locale vor putea stabili un cuantum mai mare al burselor, în funcţie de posibilităţile lor financiare.
În anii trecuți, erau disparități majore între bursele acordate de localități diferite, în funcție de bugetele respectivelor comunități sau de cât de dispuse erau primăriile să stimuleze performanța școlară față de alte proiecte. În august 2020, Curtea de Conturi a depus un raport prin care a subliniat inechitatea tratării elevilor cu performanțe școlare similare, primind în schimb burse diferențiate.
„În regiunile dezvoltate socio-economic, libertatea decizională a autorităților locale de a contribui la finanțarea unităților de învățământ arondate, a fost semnificativ mai mare. În schimb unitățile de învățământ aflate în regiuni socio-economice dezavantajate, au fost dependente integral de fondurile alocate de la bugetul statului. Acest lucru pune sub semnul întrebării respectarea principiului echității distribuirii fondurilor destinate unui învățământ de calitate. Astfel, referitor la problematica acordării burselor școlare, există riscul creării unor situații de inechitate între elevii cu aceleași performanțe dar care învață în școli situate în unități administrativ
teritoriale diferite”, arăta Curtea de Conturi.
Un prim pas în corectarea acestor inechități a fost modificarea Legii educației naționale astfel încât Guvernul să poată stabili anual cuantumul minim al burselor de performanţă, de merit, de studiu şi de ajutor social pentru elevi.
În bugetul pentru anul în curs au fost alocate sumele necesare ca pentru toate bursele elevilor să fie de cel puțin 100 de lei lunar, la care să se adauge contribuția primăriilor.
„Am stabilit pentru prima oară este un prag minim pentru bursele elevilor, pentru că existau diferite decizii ale consiliilor locale care dădeau burse de 8 lei sau de 14 lei sau de 16 lei. În alte consilii locale se dădea bursă de 200 de lei sau de 300 de lei. Sunt patru categorii de burse. Ce am stabilit noi? Că există un cuantum minim al bursei care trebuie acordate de consiliile locale, care este de 100 de lei”, anunța, în luna ianuarie, Ludovic Orban, vorbind despre bugetul de stat pe anul 2021.
Numai că pragul de 100 de lei era instituit indiferent de tipul de bursă astfel că inechitățile erau generate nu doar de diferențele de bani alocate de primării, ci și de faptul că nu se făcea o diferențiere clară între tipurile de bursă, în funcție de performanțele elevilor.
Prin noile praguri ce vor fi aplicate din semestrul II, se înlătură și posibilitatea ca bursele de performanță să fie doar cu puțin mai mari decât cele de merit sau cele de studiu.
Potrivit datelor din nota de fundamentare a proiectului de hotărâre de guvern, la finalul anului școlar 2020-2021, numărul total de beneficiari de burse școlare era următorul:
– 2.884 beneficiari pentru bursa de performanță,
– 532.810 de beneficiari pentru bursa de merit,
– 31.857 de beneficiari pentru bursa de studiu,
-156.038 beneficiari pentru bursa de ajutor social.
„Față de estimările realizate de inspectoratele școlare la finalul anului 2020, bazate pe rezultatele anului școlar anterior, s-a observat o creștere a numărului de beneficiari ai burselor de merit cu 152.360 de beneficiari”, precizează sursa citată.
Creșterea considerabilă a numărului de beneficiari a făcut mai dificilă aplicarea majorării cuantumului minim din primul semestru, însă majorarea este prevăzută a fi introdusă din anul 2022, când sumele necesare vor fi incluse în bugetul de stat.
„Măsurile propuse în această Hotărâre de Guvern vor conduce la creșterea echității în învățământul preuniversitar, dat fiind faptul că modul în care acestea se vor acorda va fi mult mai axat pe actualele probleme socio-economice și nevoi ale elevilor proveniți din categorii defavorizate. De asemenea, este stimulată performanța școlară a elevilor în contextul în care Ministerul Educației are ca misiune asigurarea unui mediu educațional pentru dezvoltarea armonioasă a tuturor beneficiarilor săi”, motivează Ministerul Educației.