Curtea Constituțională a României a admis în cursul zilei de miercuri, 9 decembrie, sesizarea Guvernului asupra legii care prevede acordarea unui stimulent de risc de 1.500 de lei personalului din învăţământ în contextul crizei sanitare provocate de răspândirea noului coronavirus.
Cu alte cuvinte, magistrații au constatat că o astfel de măsură ar fi neconstituțională, în condițiile în care ar crea discriminări în raport cu alte categorii sociale. Actul normativ susținut cu aplomb de social-democrați a fost adoptat în Camera Deputaților pe 13 octombrie.
Potrivit acestuia, stimulentul de risc era destinat cadrelor didactice, personalului didactic auxiliar, precum şi personalului nedidactic din învăţământul preuniversitar şi universitar de stat, din învăţământul particular acreditat şi din unităţile de învăţământ preuniversitar înfiinţate în structura instituţiilor de învăţământ superior.
„Începând cu anul şcolar/universitar 2020/2021, pe perioada stării de alertă/stării de urgenţă instituite ca urmare a situaţiei epidemiologice determinate de răspândirea SARS-CoV-2, personalul didactic, personalul didactic auxiliar şi personalul nedidactic din învăţământul preuniversitar şi universitar de stat, precum şi din unităţile de învăţământ preuniversitar înfiinţate în structura instituţiilor de învăţământ superior, beneficiază de un stimulent de risc după cum urmează:
a) în cuantum de 2.000 de lei lunar, pentru personalul didactic;
b) în cuantum de 1.500 de lei lunar, pentru personalul didactic auxiliar şi personalul nedidactic.
„Stimulentul de risc se acordă pe durata desfăşurării cursurilor aferente anului şcolar/universitar pe perioada stării de alertă/stării de urgenţă, proporţional cu timpul în care persoanele din categoriile prevăzute îşi desfăşoară fizic activitatea în cadrul unităţilor de învăţământ în prezenţa antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor/studenţilor”, prevede actul normativ.
În ceea ce privește lista persoanelor care beneficiază de stimulentul de risc, aceasta urma să fie stabilită lunar, prin decizia conducătorului unităţii de învăţământ, care ar fi fost responsabil pentru întocmirea ei şi ar fi avut obligaţia să o transmită către inspectoratul școlar.
De asemenea, potrivit documentului, „stimulentul de risc prevăzut de acest proiect de lege nu se cuprinde în baza lunară de calcul al contribuţiei de asigurări sociale, contribuţiei de asigurări sociale de sănătate, respectiv al contribuţiei asiguratorii pentru muncă, reglementată la titlul „Contribuţii sociale obligatorii” din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal”.