Vești bune pentru bolnavii de astm! În curând vor beneficia de un vaccin

18.05.2021 | 18:07
Vesti bune pentru bolnavii de astm In curand vor beneficia de un vaccin
Vești bune pentru bolnavii de astm! În curând vor beneficia de un vaccin Foto: Colaj FANATIK

Veste bună pentru cele peste 300 de milioane de bolnavi de astm din lume. Cercetătorii francezi au dezvoltat un vaccin împotriva astmului alergic.

Oamenii de știință au dezvoltat un vaccin conjugat prin cuplarea citokinelor recombinate IL-4 și IL-13 cu o proteină purtătoare numită CRM197 (un medicament nepatogen forma mutată a toxinei difterice, utilizată în multe vaccinuri conjugate).

Studiul efectuat pe șoareci sugerează atât eficacitatea profilactică, cât și cea terapeutică a vaccinului în cazul acestei forme de astm și nu au fost observate efecte adverse la animale.

Vești bune pentru bolnavii de astm! În curând vor beneficia de un vaccin

Echipele de cercetători de la Institutul Inserm conduse de Laurent Reber (Infinity, Toulouse) și Pierre Bruhns (Humoral Immunity, Institut Pasteur, Paris) și compania franceză NEOVACS au dezvoltat un vaccin care ar putea induce protecție pe termen lung împotriva astmului alergic, reducând severitatea simptomelor sale și astfel îmbunătățirea semnificativă a calității vieții pacientului.

Cercetările lor la animale au fost publicate în revista Nature Communications.

Astmul este cea mai frecventă boală pulmonară cronică, afectând peste 300 de milioane de oameni din întreaga lume și cu cel puțin 250.000 de decese atribuite bolii în fiecare an.

Astmul alergic se caracterizează prin inflamația tuburilor bronșice și disconfort respirator cauzat de inhalarea alergenilor, cel mai adesea acarienii de praf.

Această expunere la acarieni și alți alergeni duce la producerea de anticorpi numiți imunoglobulină E (IgE) și citokine de tip 2 (cum ar fi interleukina-4 (IL-4) și IL-13) în căile respiratorii.

Acest lucru duce la o cascadă de reacții care duc la hiperreactivitate a tractului respirator, supraproducție de mucus și eozinofilie (atunci când există prea multe eozinofile, un tip de celule albe din sânge, în căile respiratorii).

Corticosteroizii inhalatori sunt standardul de aur pentru combaterea astmului. Cu toate acestea, în cazul astmului sever, acest tratament nu este suficient. Este necesară utilizarea anticorpilor monoclonali terapeutici care vizează IgE sau căile IL-4 și IL-13. Cu toate acestea, acestea sunt costisitoare și necesită administrarea pe termen lung sau chiar pe tot parcursul vieții a injecțiilor.

Pentru a depăși această problemă, cercetătorii de la Inserm, Institutul Pasteur și compania NEOVACS, au dezvoltat un vaccin conjugat, denumit kinoid, prin cuplarea citokinelor recombinate IL-4 și IL-13 cu o proteină purtătoare numită CRM197 (un medicament nepatogen forma mutată a toxinei difterice, utilizată în multe vaccinuri conjugate).

Rezultatele preclinice (la modelele animale) arată că acest vaccin induce producția susținută de anticorpi îndreptați în mod specific împotriva IL-4 și IL-13.

Într-adevăr, la șase săptămâni după prima administrare a vaccinului conjugat, 90% dintre șoareci au prezentat niveluri ridicate de anticorpi. La peste un an de la imunizarea primară, 60% dintre ei aveau încă anticorpi capabili să neutralizeze activitatea IL-4 și IL-13.

Cercetătorii au arătat, de asemenea, un efect asupra simptomelor astmului: vaccinul a reușit să scadă puternic nivelurile de IgE, eozinofilie, producția de mucus și hiperreactivitatea căilor respiratorii într-un model de astm alergic la acarieni.

Prin urmare, acest studiu sugerează atât eficacitatea profilactică, cât și cea terapeutică a vaccinului în acest model de astm și nu au fost observate efecte adverse la animale.

Descoperirile echipei de cercetare vor trebui acum testate într-un cadru de studii clinice.

Cercetările care au făcut posibilă dezvoltarea vaccinului

O cercetare publicată în anul 2017 în revista Clinical Science demonstra că blocarea acțiunii a două molecule pro-inflamatorii reduce semnificativ simptomele astmului alergic la șoareci, ceea ce ar putea duce la dezvoltarea unui nou tratament pentru persoanele cu o formă severă a afecțiunii.

Constatările arătau că inflamația pulmonară alergică severă a fost redusă semnificativ la șoareci atunci când activitatea moleculelor pro-inflamatorii interleukină (IL) -17A și IL-17F a fost prevenită folosind anticorpi specifici.

„Blocarea oricăreia dintre aceste molecule a oprit simptomele astmului alergic la șoareci și sperăm că acest lucru ar putea duce la dezvoltarea unei noi terapii pentru astmul alergic sever (Th17) la om”, comenta autorul senior al cercetării, Bernhard Ryffel de la CNRS-Universitatea din Orleans, Franța, citat de Medical Xpress.

Astmul este o afecțiune pulmonară inflamatorie obișnuită cu severitate variabilă. Astmul și alergiile sunt frecvent legate și persoanele cu astm alergic pot avea erupții sau atacuri ca răspuns la expunerea la anumiți factori de mediu, cum ar fi acarienii de praf.

În timpul unui atac de astm alergic, celulele imune cunoscute sub numele de celule T-helper răspund la alergenii inhalați și declanșează producerea de molecule pro-inflamatorii care duc la simptomele observate în astm, cum ar fi constrângerea căilor respiratorii și respirația șuierătoare.

“Astmul alergic sever cu neutrofile se datorează expresiei crescute a IL-17A produsă de celulele T-helper 17”, a explicat Ryffel.

În acest studiu, cercetătorii au expus mai întâi șoareci la acarienii de praf și au descoperit că producția de IL-17A și IL-17F pro-inflamatorii a fost declanșată în plămânii animalelor.

În alte experimente, au descoperit șoareci care nu puteau produce genetic IL-17A sau IL-17F, sau o proteină numită IL-17RA care se leagă de aceste molecule, aveau un răspuns alergic mai mic la acarienii din praf decât animalele care ar putea produce ambele molecule.

Pentru a testa aceste rezultate în continuare, cercetătorii au folosit anticorpi anti-IL-17A și -IL-17F ca tratament la șoareci care suferă o reacție alergică respiratorie la acarienii de praf. Ei au descoperit că răspunsul imun alergic și simptomele astmului au fost reduse dramatic la acești șoareci, sugerând dacă aceste constatări pot fi reproduse la oameni că ar putea duce la un nou tratament pentru atacurile de astm alergic.