Mii de șoferi din România ar putea fi loviți în curând de o nouă ”povară” financiară. Toți aceia care conduc mașini diesel cu peste 150.000 de kilometri ar putea fi obligați să înlocuiască o piesă scumpă.
De la nivelul Uniunii Europene continuă să vină măsuri deloc pe placul șoferilor care conduc mașini vechi și foarte vechi. Forul de la Bruxelles insistă pe ideea de a reduce poluarea și riscul de accidente pe șosele.
Una dintre inițiativele UE se referă la milioanele de vehicule diesel care nu au filtru de particule (DPF) sau l-au eliminat ulterior, deși era montat din fabrică. Există, mai nou, pe piață filtre DPF de ultimă generație care se regenerează automat în timpul conducerii. Problema e că la vehiculele utilizate predominant în traficul urban, acestea se defectează după aproximativ 150.000 de kilometri parcurși.
Din punct de vedere financiar, șoferii vor avea de făcut un efort considerabil dacă vor dori să mai conducă astfel de mașini diesel. Acest filtru DPF este foarte scump. În funcție de model, prețul poate pleca de la câteva sute de euro și ajunge la mii de euro. Tocmai de aceea, majoritatea șoferilor aleg să elimine filtrul atunci când se defectează.
În România și în celelalte state ale blocului comunitar sunt pe șosele milioane de vehicule diesel fără filtre de particule. La inspecțiile tehnice nu se măsoară cantitatea de particule din gazele de eșapament. Prin urmare, singura modalitate de a determina prezența filtrului ar fi o inspecție completă a sistemului de evacuare – ceea ce este aproape imposibil în practică.
În curând, această situație s-ar putea schimba radical. Responsabilii de la conducerea UE vor ca proprietarii de mașini diesel fără DPF să fie obligați să reinstaleze filtrul. Dacă nu vor face asta, vehiculele lor nu vor putea trece inspecția tehnică (ITP).
Jurnaliștii de la publicația Blic, citați de Libertatea, scriu că notează că media germană a evaluat această propunere ca fiind ”disproporționată și împovărătoare, în special pentru șoferii cu vehicule mai vechi, dar bine întreținute”.
Dacă această măsură, care este încă la nivel de propunere, se va materializa, milioane de șoferi din UE vor fi forțați să facă investiții costisitoare sau, în cazul extrem, să-și schimbe mașinile.
Specialiștii spun că filtrul de particule (DPF) pentru motoarele diesel este una dintre cele mai costisitoare componente de schimb. Prețul poate varia semnificativ în funcție de modelul mașinii, producător, materialele din care este fabricat și dacă este nou sau recondiționat.
Există pe piață și variante ieftine. Pentru unele modele și mărci, un filtru de particule aftermarket sau recondiționat poate începe de la aproximativ 300-400 lei.
Apoi, majoritatea filtrelor noi pentru mașini obișnuite se situează între 800 și 3.000 lei. Sunt și prețuri maxime. Vorbim aici de filtrele pentru modele premium sau filtre originale. În cazul lor, prețul poate depăși lejer 5.000 – 6.000 de lei, unele ajungând chiar la peste 1.000 de euro.
Un raport al Direcției Generale Permise de Conducere și Înmatriculări dat publicității în ianuarie 2025 arăta că parcul auto din România a avut parte de o creștere de peste 4% la finalul lui 2024. La ora actuală, sunt înmatriculate în total aproape 11 milioane de vehicule în țara noastră.
Statistic, cele mai multe mașini înmatriculate în România sunt cu motoare diesel. E vorba de circa 4,2 milioane de mașini. Pe locul secund sunt mașinile cu motoare pe benzină, peste 3,7 milioane de unități.