În contextul scandalului uriaș iscat după rezultatele de la alegerile prezidențiale, vicepreședintele ANCOM, Pavel Popescu, a anunțat că va cere începând de joi, 28 noiembrie, interzicerea platformei TikTok în România.
Marți, 26 noiembrie 2024, vicepreședintele Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM), Pavel Popescu, afirma că ”fără îndoială, vorbim de o manipulare a algoritmilor TikTok în favoarea unuia dintre candidații la președinție”.
La o zi distanță, oficialul statului a ieșit cu o cerere radicală. Popescu cere public interzicerea platformei TikTok în România. Cererea vine după acuzațiile de influențare în primul tur al electoratului român în favoarea candidatului independent Călin Georgescu.
”Cer, începând de mâine, 28.11.2024, SUSPENDAREA platformei TikTok pe teritoriul României, pânǎ la finalizarea anchetei instituțiilor statului cu privire la manipularea procesului electoral din data de 24.11.2024 (turul I, prezidențiale). Voi da curs procedurilor oficiale în acest sens”, a scris pe Pavel Popescu pe pagina sa de Facebook.
Într-o reacție pentru România Liberă, Pavel Popescu afirmă că firma chineză care deține platforma ar fi ignorat zeci de sesizări ale Autorității Electorale Permanente. AEP ar fi cerut eliminarea de pe platformă a conținutului ilegal.
”Ce s-a întâmplat în România este un semnal de alarmă pentru toată Europa, iar Comisia Europeană a deschis o investigație”, a mai spus vicepreședintele ANCOM. ”Nu avem niciun dubiu că astăzi a existat o mașinărie foarte, foarte bine pusă la punct pe în cazul acestei platforme pentru încurajarea unui anumit candidat prin distorsionarea algoritmului”, adaugă Pavel Popescu.
Reamintim că, în urmă cu 24 de ore, Consiliul Național al Audiovizualului (CNA) a atras atenția cu privire la faptul că algoritmii platformei ”au fost amplificaţi cu conţinut favorabil unui anumit candidat” la alegerile prezidenţiale de duminică.
Cei de la CNA au solicitat Comisiei Europene să investigheze cu privire la rolul jucat de TikTok în alegeri, având în vedere ceea ce Consiliul a calificat drept ‘suspiciuni de manipulare a opiniei publice‘.
Ulterior, într-o primă reacție față de aceste acuzații, un reprezentant al TikTok a notat că poziția celor de la CNA nu este una conformă cu realitatea. ”Aceste afirmaţii despre alegerile din România sunt inexacte şi înşelătoare.
Majoritatea candidaților şi-au stabilit o prezenţă pe TikTok şi câștigătorii şi-au făcut campanie şi pe alte platforme digitale în afară de a noastră”, a declarat purtătorul de cuvânt al platformei social-media.