Irina Margareta Nistor nu mai are nevoie de nicio recomandare. Este VOCEA, cu majuscule, a evadărilor din comunism în filmele „putredului Occident și a imperialiștilor americani”, văzute noaptea, pe ascuns, la video, în anii Epocii de Aur a lui Nicolae Ceaușescu.
Irina Margareta Nistor a lucrat ca translator la TVR în timpul regimului comunist și a avut curajul să traducă peste 3.000 de filme „capitaliste”, aduse „subversiv” în țară în special de personalul TAROM, marinari și… fotbaliști. Adică aceia care aveau privilegiul să iasă din lagărul socialist de acasă…
…Și aduceau valize de casete video, traduse de Irina Margareta Nistor și vizionate cu nesaț de toate păturile sociale, de la muncitori și țărani la profesori universitari și miniștrii lui Ceaușescu pe aparatele video care ajunseseră să coste cât un autoturism Dacia 1310, adică în jur de 70.000 de lei.
FANATIK a contactat-o pe Irina Margareta Nistor și apreciatul critic de film, despre care a scris și presa americană în timpul Războiului Rece dinainte de 1989, vă recomandă să vedeți următoarele capodopere cinematografice clasice în zilele și nopțile lungi ale izolării din calea distrugătoare a pandemiei de coronavirus Covid-19. Vizionare plăcută!
Pentru a înțelege mai bine recentul oscarizat „1917”, această capodoperă a lui Jean Renoir (fiul celebrului pictor), este despre o idee care s-a regăsit inițial în ideea de Comunitate Europeană: nu există granițe între popoare, ci între clasele sociale, cea germană fiind încredințată genialului Erich von Stroheim, iar cea franceză lui Pierre Fresnay, în vreme ce „mecanicul” este starul vremii: Jean Gabin!
Deși în 1939 avea să izbucnească al Doilea Război Mondial, lumea își făcea, încă, iluzii că nu se va repeta vreodată prima conflagrație care a îndoliat mapamondul, încheiată cu 16 milioane de morți (9 milioane de combatanți și 7 milioane de civili) în 1918.
Cu un an înainte de „Casablanca”, Humphrey Bogart este detectivul particular din exemplarul roman polițist al lui Dashiell Hammett. Toate personajele vor rămâne legendare pentru „a 7-a artă”, în regia lui John Houston, aflat la debutul său impecabil. Alături de Bogart, Mary Astor și Peter Lorre creează tensiunea ideală pentru acest gen de peliculă.
Luchino Visconti creează un sfârșit de lume, dar nu într-un film apocaliptic, ci într-unul de un mare rafinament istoric, într-o Sicilie înțepenită în dogmele secolului 19. Burt Lancaster este impecabil în rolul prințului Salina, al cărui nepot, Tancredi, în care este distribuit șarmantul Alain Delon, se îndrăgostește de frumoasa Angelica (splendida Claudia Cardinale), al cărei râs… vulgar îi dă de gol originea deloc nobilă!
Radiografie la și în sânge a temutei Cosa Nostra siciliene, importată în Mafia din America, întruchipată de Marlon Brando, în regia italianului 9nici nu se putea altfel!) Francis Ford Coppola. O mare șansă de a deveni vedetă internațională, pentru încă puțin cunoscutul Al Pacino! Și de a înțelege mecanismul infernal al lumii lor interlope.
Un film al încă hulitului regizor polonez urcat pe cai mari la Hollywood: Roman Polanski. Durul Jack Nicholson o are parteneră pe Faye Dunnaway (deja celebră din 1967, pentru criminala necruțătoare din „Bonnie și Clyde”) într-o serie de intrigi bine ticluite în cosmopilitul Los Angeles al anilor ’30.
Cu și de excentricul genial Woody Allen și partenera sa de pe atunci, suava Diane Keaton, e o comedie romantică, inteligentă, cu o scenă de neuitat de un Paște atipic și o reîmpăcare accidentală, într-o cafenea, firește new-york-eză , orașul preferat al cineastului.
Ultimul film de cinema al marelui regizor suedez Ingmar Bergman. O viață de familie cu personaje incitante, cu răsturnări de situații fascinante , privite prin ochii unor copii nordici, un frate și o soră, care descoperă dragostea și ura, dar și dramele, mult prea de timpuriu. Atenție: există o variantă de 3 ore și încă una de 5!
Italianul Sergio Leone, specializat în westernuri spagheti, alege să facă un film cu gangsteri ai anilor ’20, în plină prohibiție. Admirabili Robert De Niro și Joe Pesci (pe care îi regăsim în recentul atât de lăudat, dar „neoscarizat” neașteptat, „The Irishman” de pe Netflix), dar și James Wood. Iar la personaje feminine, fermecătoare partitura frumoasei Elizabeth McGovern, pe care în zilele noastre o știm din „Downton Abbey”.
Un SF care-i va cuceri chiar și pe cei care nu sunt fanii genului. O călătorie prin tunelul timpului, într-o direcție neobișnuită, a unui regizor preocupat de asemenea aventuri: Robert Zemeckis (în 1994, va face altă capodoperă: „Forrest Gump”, cu Tom Hanks). Distribuția ajută pelicula să rămână în memoria cinefililor: eternul copil precoce Michael J. Fox și regretatul Christopher Lloyd.
Regizorii, frați inițial, deveniți apoi frate și… soră, Andy și Lana Wachowski îl fac ultra-celebru pe tânărul „mare speranță” Keanu Reeves, într-o lume virtuală, aflată încă la începuturi, și în care timpul și legea gravitației par ignorate. Printre ingrediente și ceva arte marțiale, ca să cucerească mai mult public, deja obsedat de deja răposatul Bruce Lee!