Tratative intense sunt purtate în această perioadă pentru viitorul contract între posturile de televiziune și echipele de fotbal din prima divizie a României. FANATIK a aflat cât vor costa drepturile TV pentru Liga 1 Betano din 2019, dar și ce lovitură pregătește Liga Profesionistă de Fotbal pentru reprezentanții canalelor mass-media.
Din informațiile FANATIK, cluburile au pus o serie de condiții televiziunilor pentru creșterea credibilității produsului, pe care părțile urmează să le implementeze din sezonul viitor. La rândul lor, formațiile din primul eșalon urmează să îndeplinească o serie de cerințe menite să atragă cât mai mulți spectatori la stadion.
Finalul anului 2018 ar putea aduce finalizarea negocierilor dintre reprezentanții LPF și cei de la Intel Sky Broadcast. Surse autorizate au dezvăluit pentru FANATIK detalii din culise. Astfel, forul condus de Gino Iorgulescu este aproape să bată palma cu cei de la ISB pentru un contract pe 5 ani cu o sumă fixă anuală de 33,4 milioane de euro.
Practic, drepturile TV pentru Liga 1 Betano vor aduce aceiași bani pentru echipele din prima divizie. De această dată, nu mai există nici dilema legată de necesitatea unei licitații, pentru că specialiștii LPF au lămurit problema cu cei de la Consiliul Concurenței. Pe lângă suma importantă pe care părțile o tranzacționează, între cluburi și televiziuni vor exista, începând cu noul contract, și o serie de clauze speciale.
Formațiile din Liga 1 Betano au cerut în negocierile cu reprezentanții televiziunilor mai mult respect pentru produsul pe care îl livrează. Altfel spus, cluburile susțin că imaginea fotbalului românesc are foarte mult de suferit din cauza modului în care este prezentat de mass-media și, în special, de deținătorii de drepturi! “Nu mai stricați calitatea produsului! Nu mai prezentați imaginile negative zi de zi și nu mai faceți zeci de emisiuni despre lucrurile care nu sunt tocmai în regulă”, s-au plâns reprezentanții cluburilor.
Practic, se încearcă implementarea unui ghid pentru modul în care sunt transmise partidele din Liga 1, asemănător cu ceea ce există la nivel european în competițiile majore de genul Champions League sau Europa League. Prin acest “regulament”, televiziunile vor fi obligate să nu mai pună accent pe evenimente de genul suporterilor care aruncă torțe pe teren sau a terenurilor execrabile de pe majoritatea stadioanelor românești. Le vor fi trasate restricții clare, menite să acorde o credibilitate mai mare fotbalului și să îi îmbunătățească imaginea. O “cenzură pozitivă”, cum ar numi-o specialiștii.
Sursele FANATIK susțin că echipele din prima ligă de la noi au venit și cu o serie de obligații pe care vor trebui să le respecte pentru a contribui la dezvoltarea calității fotbalului și relației cu fanii. Astfel, principala măsură vizată de cluburi este stabilirea unui buget minim de investiții în zona de marketing și de promovare a imaginii fiecărei echipe în parte. Mai precis, toate cluburile vor fi obligate să bage o sumă de bani pentru a spori interesul suporterilor vis-a-vis de fenomen și pentru a-i atrage la stadion.
LPF urmează să fie cea care va decide suma minimă în acest sens și va avea răspunderea de a urmări respectarea întocmai a planului de investiție anunțat la început de sezon de fiecare formație. În plus, grupările ar urma să fie obligate prin contract să ofere spații publicitare partenerilor TV în diferite zone ale stadioanelor, pe teren sau în sălile de conferință.
O altă problemă care încă nu a fost rezolvată între părți este cea de zilele de transmitere a jocurilor din Liga 1 Betano. O parte dintre cluburi s-au arătat nemulțumite de faptul că meciurile care se dispută lunea sunt “condamnate” de televiziuni la un număr de spectatori foarte mic, mulți dintre fani preferând să stea acasă decât să meargă la stadion.
Pe de altă parte, sursele FANATIK susțin că aceasta nu ar fi decât o strategie a echipelor de a pune presiune pe televiziuni și pe cei de la Intel Sky Broadcast înaintea parafării contractului pe 5 ani, care va aduce în fiecare sezon 33,4 milioane de euro. Este aproape imposibil de introdus în noul acord o clauză legată de zilele în care vor fi programate partidele, pentru că interesul comercial al televiziunilor este să aibă produsul pe piață cât mai multe zile și la ore care pot le pot aduce avantaje financiare publicitare importante.
Acordul iminent dintre LPF și Intel Sky Broadcast reprezintă o lovitură importantă dată de instituția condusă de Gino Iorgulescu. Cele 33,4 milioane de euro pe care Liga 1 le va încasa plasează România peste țări ca Polonia (33 de milioane de euro) sau Danemarca (30 de milioane de euro). Față de Suedia, fotbalul nostru primește mai mult decât dublu, țara natală a lui Ibrahimovic încasând doar 15 milioane de euro pentru partidele din prima ligă!
Dacă în zonă suntem destul de sus, față de granzi suntem la o distanță imposibil de surmontat. O diferență care vorbește de la sine și despre așteptările deseori exagerate ale fanilor sau ale mass-media de a ne lupta cu granzii. În top 3 încasări din drepturi TV, Regina este Anglia, cu 2,7 miliarde de euro anual! Pe locul secund se clasează Spania, datorită uriașelor Real Madrid și FC Barcelona, cu 1,4 miliarde de euro venituri din drepturi, iar pe ultima poziție a podiumului stă Germania, care primește “doar” un miliard de euro de la televiziuni.
33,4 milioane de euro urmează să primească și în următorii 5 ani de contract cluburile din Liga 1 Betano pentru drepturile TV