Legislaţia din România vs legislaţia din UE. De ce au explodat amenzile în noul Cod Rutier

Propunerile pentru adoptarea noului Cod Rutier vor ajunge miercuri, pentru a treia oară, pe masa guvernanţilor. La ultima întâlnire, Guvernul a amânat adoptarea reglementărilor rutiere pentru a...
15.10.2013 | 08:15
Legislatia din Romania vs legislatia din UE De ce au explodat amenzile in noul Cod Rutier
ADVERTISEMENT

Propunerile pentru adoptarea noului Cod Rutier vor ajunge miercuri, pentru a treia oară, pe masa guvernanţilor. La ultima întâlnire, Guvernul a amânat adoptarea reglementărilor rutiere pentru a clarifica detaliile tehnice de constituire a contului unic în care să fie vărsate toate sumele încasate din amenzile percepute pentru contravenţii. De asemenea, autorităţile vor să afle în timp real când şoferii îşi plătesc amenzile.

Reprezentanţi din Poliţie au detaliat „considerentele tehnice“ care au blocat adoptarea Codului Rutier. „Trebuie să reuşim coordonarea bazelor de date între Poliţie şi Finanţe, astfel încât să se afle în timp real dacă un şofer şi-a plătit amenda, fără ca poliţistul să-i nu îi suspende pe nedrept permisul“, au fost motivele care au dus la o nouă amânare. Conform ultimelor modificări, sumele aferente amenzilor percepute pentru contravenţii rutiere ar urma să fie vărsate într-un cont unic deschis la Trezorerie care va putea fi verificat de către Poliţie. Pe de alte parte, surse guvernamentale au precizat că amânările repetate de intrare în vigoare a prevederilor rutiere discutate de săptămâni întregi, atât de premierul Ponta, cât şi de ministrul Stroe, „sunt încercări de a evita aprobarea noului Cod Rutier prin Ordonanţă de Urgenţă, ceea ce ar duce la o implementare imediată a noilor prevederi, considerate mult mai drastice din unele puncte de vedere şi foarte îngăduitoare cu cei care ar urma să se urce băuţi la volan“.

ADVERTISEMENT

Şoferii care nu vor purta centura ar putea fi mai aspru sancţionaţi

“Din punctul nostru de vedere am mărit amenzile la contravenţiile săvârşite cu intenţie cum ar fi trecerea printre bariere la calea ferată, nepurtarea centurii de siguranţă, folosirea telefonului mobil la volan sau neacordarea de prioritate. Majoritatea acestor contravenţii pot duce la producerea unor accidente grave din vina şoferului contravenient. Ori noi tocmai asta încercăm să prevenim”, au explicat specialiştii din Ministerul de Interne care au lucrat la noua legislaţie rutieră. Aceleaşi surse au explicat însă că până miercuri noul Cod Rutier ar putea suferi iar modificări. “De exemplu, trecerea pe culoarea roşie a semaforului nu va mai fi pedepsită atât de drastic cum hotărâsem iniţial pentru că la consultările cu ceilalţi specialişti am ajuns la concluzia că aceasta este o contravenţie greu de probat dacă nu avem camere de luat vederi la fiecare colţ de stradă”, au mai arătat sursele citate. Autorităţile au explicat şi motivul pentru care au hotărât să mărească foarte mult şi amenzile pentru nepurtarea centurii de siguranţă.  “Neutilizarea centurii de siguranţă este cea de-a doua cauză de deces în accidentele rutiere, după viteza excesivă şi înaintea condusului în stare de ebrietate. Studiile arată că la nivelul UE utilizarea centurii de siguranţă ar putea preveni anual moartea a 6.000 de persoane şi rănirea gravă a altor 380.000 de persoane. În plus, un studiu privind utilizarea centurii de siguranţă a plasat România pe ultimul loc în Europa în privinţa purtării centurii de siguranţă în condiţiile în care 93 % dintre englezi poartă centurile de siguranţă, 80% dintre greci şi 95 % dintre nemţi”, au subliniat specialiştii. Astfel, potrivit proiectului noului Cod Rutier, şoferii care nu vor purta centura de siguranţă sau, pentru motociclete, a căştilor de protecţie, ar putea fi mai aspru sancţionaţi.  Aici viitoarea lege face o distincţie între şofer, respectiv motociclist şi pasagerii pe care aceştia îi transportă. Pentru pasagerii majori care nu poartă centura de siguranţă sau cască de protecţie, amenzile ar putea trece din clasa I-a (2-3 puncte – amendă) în clasa a II-a (4-5 punte amendă), deci amenzile ar putea sări de pe palierul 160-240 de lei pe palierul  320-400 de lei. Cea mai dramatică schimbare i-ar putea viza însă pe şoferii care nu poartă centură, care nu pun centură minorilor aflaţi în autoturism şi motocliştilor care nu poartă cască. Aici, amenzile ar putea trece din clasa I-a direct în clasa a IV-a, adică de la intervalul de amendă 160-320 la intervalul 720-1.600 de lei.
Ce spun statisticile Poliţiei

Un posibil motiv îl putem afla din statisticile poliţiei: în Municipiul Buicureşti, pentru nepurarea centurii au fost acordate anul trecut nu mai puţin de 35.000 de sancţiuni, la mare distanţă de următoarea contravenţie ca frecvenţă, vorbitul la telefonul mobil, unde s-au înregistrat peste 10.000 de sancţiuni.    Dinamica statisticii se menţine şi în acest an. În primele nouă luni ale lui 2013 pentru nepurtarea centurii au fost întregistrate peste 37.000 de sancţiuni, iar vorbitul la telefon în timpul condusului a dus la aplicarea, pentru aceeaşi perioadă, a peste 13.000 de sancţiuni.

ADVERTISEMENT

Lipsa centurii pedepsită dur şi în UE

Vecinii noştri unguri au schimbat legislaţia rutieră în urmă cu doi ani introducând sancţiuni drastice atât pentru şoferii care nu poartă centura de siguranţă, cât şi pentru cei care trec pe roşu, sunt prinşi la volan sub influenţa băuturilor alcoolice sau care depăşesc viteza legală.  Aici amenzile sunt aplicate pe loc, valoarea acestora fiind cuprinsă între 10.000 (37 de euro) şi 300.000 de forinţi (1.127 de euro). În plus, autorităţile ungare au reuşit să reglementeze şi problema neplăţii amenzilor rutiere. Astfel, legislaţia din ţara vecină spune că dacă în momentul efectuării unui control rutier se stabileşte că şoferul sau deţinătorul vehiculului are o amendă administrativă neachitată, organele de poliţie vor dispune reţinerea vehiculului. Şi alte ţări din Uniunea Europeană au decis să ia măsuri dure faţă de cei care încalcă legislaţia rutieră. În Franţa, Italia sau Austria, pentru depăşirea vitezei legale cu peste 50 de kilometri pe oră, amenda poate trece de 3.500 de euro. În Germania, de exemplu dacă eşti prins fără centură, eşti amendat cu 30 de euro, în Franţa, cu 135 de euro, în Spania cu 50 de euro, în Olanda cu 45 de euro, în Grecia cu apropae 300 de euro, în Suedia cu 70 de euro şi în Danemarca cu 66 de euro.  Însă, în privinţa vitezei, regulile sunt gândite şi aplicate diferenţiat pe segmente de autostradă sau drum. Aşa se face că pe multe porţiuni de autostradă nu există limită de viteză, însă când vine vorba de drumurile secundare, regulile se schimbă categoric. Sunt foarte multe radare fixe, iar dacă acumulezi 16 puncte de penalizare ca urmare a depăşirii limitei de viteză, te alegi cu permisul suspendat pentru un an de zile.

28% din decesele violente din 2012 au avut loc în urma accidentelor rutiere

Potrivit ultimului raport privind activitatea reţelei de medicină legală, în anul 2012 28%dintre autopsiile făcute de angajaţii instituţiei au fost efectuate celor care şi-au pierdut viaţa în accidente rutiere.  Conform raportului INML, acestea înregistrează o scădere constantă în ultimii patru ani, în 2012 producându-se un număr de 2.163 de decese în urma unor tragedii care s-au petrecut în trafic. Situaţia nu a fost mereu aşa, atrag atenţia medicii legişti. Spre exemplu, dacă în 1989 existau 2.365 de victime prin accidente rutiere, în 1990 numărul acestora aproape că s-a dublat, ajungând la un maxim istoric de 4.605 victime, arată raportul INML.  Din 2010, numărul deceselor a scăzut constant, de la 2.457 la 2.163 în 2012. De asemenea, în anul 2012 s-au efectuat 3.898 de expertize pentru calculul şi interpretarea retroactivă a alcoolemiei. „Se remarcă scăderea progresivă în ultimii patru ani a numărului solicitărilor pentru efectuarea acestui tip de expertize”, mai spun specialiştii.  Totuşi, în 68% din cazurile în care s-a calculat alcoolemia în momentul evenimentului rutier, aceasta a fost mai mare de 0,8g/l, informează INML.

ADVERTISEMENT

Sursa: Adevărul

Tags: