RAPORTUL TRAGEDIEI DIN APUSENI: Adrian Iovan a luat decizii greşite, Aura Ion putea fi salvată dacă ar fi purtat centură

Autorităţile au făcut public raportul tragediei din Munţii Apuseni, în care pilotul Adrian Iovan a murit împreună cu studenta Aura Ion. Avionul era supraîncărcat şi avea aripile îngheţate....
19.10.2015 | 17:00
RAPORTUL TRAGEDIEI DIN APUSENI Adrian Iovan a luat decizii gresite Aura Ion putea fi salvata daca ar fi purtat centura

Autorităţile au făcut public raportul tragediei din Munţii Apuseni, în care pilotul Adrian Iovan a murit împreună cu studenta Aura Ion. Avionul era supraîncărcat şi avea aripile îngheţate.

Investigatorul Eugen Suciu a vorbit jurnaliştilor, într-o informare de presă, detaliind concluziile raportului de 150 de pagini.
Primele declaraţii ale investigatorului au detaliat problemele cu care s-a confruntat aeronava:
– Aeronava avea de urmat o cale simplă
– Aeronava nu avea înălţimea potrivită- era la aproximativ 2.300 de metri, în loc de 3.300 de metri.
– Adrian Iovan a anunţat că are probleme cu givrajul, dar a refuzat asistenţa controlorului de trafic, care i-a recomandat să crească altitudinea. Iovan a coborât şi şi-a luat responsabilitatea de a zbura fără radar. Şi-a asumat asumat zborul doar pe repere terestre.
– Aeronava s-a confruntat cu givrajul la nivelul motoarelor, foarte multă gheaţă s-a depus pe carburatoare
“Singura persoană care are toate datele şi este îndreptăţită şi legal să ia decizii este comandantul de echipaj. Când ia decizia să coboare într-un spaţiu necontrolat, de clasă G, îşi asumă întreaga responsabilitate a zborului. Diferenţa este uriaşă între zborul între un spaţiu controlat, de clasă C, şi unul necontrolat, de clasă G”, a explicat Suciu.
-Eroare la nivelul managementului de zbor
-Cauza accidentului a fost oprirea motoarelor din cauza gheţii de pe carburatoarelor
-Aeronava era pilotată de copilot
-Echipajul a fost surprins de brazi şi atunci amândoi- copilotul şi Adrian Iovan- au pus mâna pe manşă. Chiar şi aşa, avionul s-a lovit de un trunchi pe partea dreaptă.

Singura persoană din aeronavă care avea centură de siguranţă a fost medicul Radu Zamfir, cel care a şi supravieţiuit. Potrivit investigatorului, şi pasagerul de pe rândul 5 care a decedat ar fi putut supravieţui dacă avea centură.
În concluzie, dacă şi Aura Ion ar fi purtat centura, ea ar fi putut supravieţui.
“Nu putem spune că a fost o eroare de pilotaj, pentru că am spune că este vorba despre o eroare a tehnicii de pilotaj. Putem spune că ne confruntăm cu o eroare de management a misiunii. Dacă nu ne confruntam cu givrajul la nivelul motoarelor, nu am fi avut un astfel de accident”, a mai precizat Suciu.
”Evaluarea eronată a factorilor de risc este cauzată de lipsa de experienţa, dar şi de antrenament pe această aeronavă. Nu ne referim la tehnica de pilotaj sau la cum au fost acţionate comenzile de zbor, ci la cum au fost evaluate condiţiile de zbor (…) A fost o decizie eronată a comandantului de continua zborul în acele condiţii meteo”, a mai declarat investigatorul.
Raportul autorităţilor pentru Siguranţa Aviaţiei Civile a fost finalizat. După aproape doi ani de la tragicul acccient aviatic din Apuseni, raportul întocmit de CIAS este gata, iar concluziile sunt făcute publice.
În teribilul accident aviatic din Munţii Apuseni, din 20 ianuarie 2014, şi-au pierdut viaţa pilotul Adrian iovan, fostul soţ al creatoarei de modă Romaniţa Iovan, şi studenta Aura Ion. În urma tragediei au fost răniţi copilotul Răzvan Petrescu şi medicii Radu Zamfir, Valentin Calu, Cătălin Pivniceru şi Sorin Ianceu.

La vremea respectivă, tragedia a stârnit mare vâlvă din cauza faptului că autorităţile nu au reuşit să le găsească în timp util pe victime, acestea fiind descoperite de trei localnici din Munţii Apuseni.

Sursă: www.libertatea.ro