News

Secretele ascunse în tunelurile din Bucureşti: cum funcţionează, de fapt, metroul şi ce rol are a treia şină

În spatele tunelurilor de metrou din Bucureşti se ascund o mulţime de încăperi, monitoare şi echipamente menite să păstreze siguranţa călătorilor. Ce vedem când mergem cu metroul este o...
21.12.2015 | 17:35
Secretele ascunse in tunelurile din Bucuresti cum functioneaza de fapt metroul si ce rol are a treia sina

În spatele tunelurilor de metrou din Bucureşti se ascund o mulţime de încăperi, monitoare şi echipamente menite să păstreze siguranţa călătorilor. Ce vedem când mergem cu metroul este o mică parte din ceea ce se ascunde de fapt în subteran.

În primul rând, trebuie să ştiţi că metroul funcţionează pe baza curentului electric primit din reţeaua naţională. Acesta ajunge la metrou prin mai multe branşamente existente în unele staţii din subteran.

„În fiecare staţie există nişte substaţii electrice care prelucrează curentul electric, tensiunea folosită la motoarele de metrou“, explică fostul director Metrorex, Gheorghe Udrişte pentru adevarul.ro.

Şina a treia

Nu există om care să fi mers cu metroul din Bucureşti şi să nu fi văzut o linie groasă, roşie, amplasată undeva în apropierea şinelor de tren, deasupra solului.

De fapt, această linie se cheamă şina a treia şi prin intermediul ei se alimentează trenurile cu curent electric. „Trenurile alunecă pe şine, dar au în exterior un captator de curent electric. Când vagonul alunecă, curentul intră în motoare de pe şina a treia. Aceasta este căptuşită cu un izolator roşu“, explică Gheorghe Udrişte.

Scurtă istorie a metroului din Bucureşti

Nicolae Ceauşescu a fost considerat „păsintele“ metroului din Bucureşti, fiind cel care şi-a dorit ca în Capitală să existe un sistem de transport în comun prin subteran. Puţini sunt cei care ştiu că, de fapt, ideea de a realiza metroul în subteranul din Capitală există de la începutul secolului al XX-lea şi i-a aparţinut lui Dimitrie Leonida, un tânăr student pe atunci. Astfel, între 1934 şi 1936 începe să capete contur şi ideea realizarii unor linii de transport în comun subteran cu trenuri sau tramvaie electrice.

Planurile inginerilor au fost ruinate odată cu venirea celui de-Al Doilea Război Mondial şi sunt reluate, în cele din urmă, de Nicolae Ceauşescu. Acesta reuşeşte să îi mobilizeze pe muncitorii din acea perioadă şi în 1975 se pune piatra de temelie a metroului. Astăzi, sistemul de transport în comun din subteran nu este mult schimbat în comparaţie cu ce se găsea în trecut. Iniţial, scopul metroului a fost să transporte muncitorii către cartierele-dormitor ale oraşului într-un mod eficient.