Legislația rutieră din România nu stabilește clar o distanță care trebuie menținută față de maşina din faţă. Șoferilor li se recomandă ca distanța să fie una suficientă astfel încât ”să se evite eventualele coliziuni produse în urma unor reduceri ale vitezei sau a unor frânări bruște”.
Orice posesor al unui permis de conducere trebuie să știe că în absolut orice circumstanțe trebuie să adapteze viteza în funcţie de condiţiile de drum, astfel încât să poată efectua orice manevră în condiții de siguranță. Unul dintre cele mai importante aspecte ce ţine de siguranţa în trafic vizează distanţa pe care trebuie să o păstreze conducătorul unui vehicul care circulă în spatele altuia.
Din păcate, periodic vedem în media sau trăim pe propria piele situații în care unii șoferi nu respectă deloc această cerință fundamentală de a păstra distanța în timp ce se află în deplasare.
În urmă cu mai puțin de doi ani, pe Autostrada Soarelui a avut loc un carambol în care au fost implicate circa 50 de autovehicule. Printre cauzele accidentului s-a numărat și nerespectarea distanței față de mașinile din față.
Fostul pilot de raliuri Titi Aur explică șoferilor care este distanță optimă care trebuie respectată în trafic. În Germania, Belgia sau Suedia, distanța e specificată în Codul Rutier. În România nu e prevăzută, dar e vitală pentru evitarea unor tragedii.
”Auzim mereu în România recomandări să păstrăm distanța de siguranță. Dar de fapt întrebarea e care e această distanță? Nu am inventat-o eu, ci alții care se ocupă de această treabă și au băgat-o și în lege în state precum Germania, Belgia, Suedia etc. Legea spune că trebuie să fii la jumătatea în metri a vitezei pe care o ai.
Adică la 100 de kilometri pe oră nu pot fi mai aproape de 50 de metri de mașina din față. La noi nu e specificat. Legea nu prevede în România o anumită distanță, sper să se stabilească acest lucru”, spune Titi Aur, conform DC News.
Legată de legea care spune că trebuie să fii la jumătatea în metri a vitezei pe care o ai este și regula celor 2 secunde, mai spune Titi Aur. ”De ce jumătatea în metri a vitezei? Ajungem la regula celor două secunde care spune astfel: Când mașina din față trece pe lângă un punct fix, cel din spate trebuie să numere două secunde și nu trebuie să treacă mai rapid prin acel punct fix”, explică specialistul în condus preventiv.
Mai exact, la 100 de kilometri pe oră se fac 27 de metri pe secundă. Astfel, la două secunde se fac 54. Așadar, la 100 de km pe oră se ajunge la aproximativ cei 50 de metri.
De ce 2 secunde? ”Un om normal, care nu obosit, nu e băut și e atent, are capacitatea de a acționa de aproximativ o secundă și jumătate care e împărțită în doi timpi. Potrivit datelor medicale, timpul de percepere și până când creierul transmite că se întâmplă ceva în față trec cam 0.75 secunde. De când se primește comanda și până se pune piciorul pe frână ori se trage de volan pentru evitarea impactului mai trec 0.75 secunde”, a mai explicat Titi Aur.