Potrivit Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE), cât timp beneficiem de energie electrică sau de gaze naturale în locuință, înseamnă că suntem într-o relație contractuală cu un astfel de furnizor.
ANRE mai precizează că în calitate de consumator, ca în orice contract pe o piață liberă și competitivă, fiecare dintre noi se bucură de drepturi, pe care e bine să le cunoaștem și să le folosim pentru a primi cele mai bune servicii la cele mai avantajoase prețuri.
Lista furnizorilor autorizați este disponibilă pe site-ul ANRE.ro. În plus, poate fi accesat Comparatorul de oferte pentru furnizarea de energie electrică sau gaze naturale atât pe site, cât și în aplicația mobilă ANRE.
Pe baza aceleiași relații contractuale, clientul are dreptul de a solicita operatorului de rețea, fie direct, fie prin intermediul furnizorului, repararea sau înlocuirea contorului defect.
Un alt drept este cel de a primi de la furnizorul de energie decontul final de lichidare, în termen de maximum 42 de zile calendaristice de la data schimbării furnizorului sau de la data încetării contractului de furnizare sau pe cel de a primi penalitățile sau compensațiile suportate de către furnizor sau operator pentru nerespectarea nivelurilor minime de calitate.
Clientul mai are dreptul de a solicita furnizorului să ia măsuri pentru remedierea defecțiunilor și a deranjamentelor survenite în rețelele de energie electrică și gaze naturale, dar și pe cel de a primi despăgubiri pentru daunele provocate la aparatura electrocasnică din locuință, din cauza unei întreruperi accidentale a energiei electrice.
Nu în ultimul rând, clientul are dreptul de a înainta o plângere furnizorului referitoare la activitatea de furnizare a energiei electrice sau a gazelor naturale și să beneficieze de un standard ridicat de soluționare a plângerilor, conform procedurii-cadru aprobate de ANRE. În cazul în care clientul nu este mulțumit de soluția dată plângerii sale sau un eventual litigiu nu este soluționat amiabil, are posibilitatea de a se adresa ANRE, de a apela la alte proceduri extrajudiciare de soluționare a plângerilor sau litigiilor, precum și de a se adresa instanței competente.
ANRE se ocupă cu protecția acestor drepturi. Este autoritatea care elaborează, aprobă şi monitorizează aplicarea reglementărilor obligatorii în sectorul energiei. Este, de asemenea, și principala sursă de informare când vine vorba de furnizorii autorizați, oferte transparente și drepturi ale consumatorului de energie.
De asemenea, ANRE, are rolul de a asigura respectarea condițiilor de eficienţă, concurenţă, transparenţă şi protecţie a consumatorilor, motiv pentru care clientul se poate adresa autorității atunci când nu găsește la furnizor o soluție convenabilă pentru problemele sale sau când acesta nu reușește să își respecte obligațiile.