News

Decizia Elenei Ceaușescu privind stația de metrou de la Piața Romană! Ce a făcut soția lui Nicolae Ceaușescu

30.05.2019 | 11:05
Elena Ceaușescu le-a cerut constructorilor să oprească ridicarea stației Piața Romană Sursa foto: iuliaalbu.ro
ADVERTISEMENT

Stația de metrou Piața Romană este unică pentru peronul îngust și curbele periculoase, iar decizia în această privință a fost dată chiar de Elena Ceaușescu, soția fostului președinte comunist, Nicolae Ceaușescu. Acesta spunea că tinerii bucureșteni sunt prea grași și trebuie să facă mișcare.

Stația de metrou Piața Romană a fost construită în secret

Soția fostului președinte din perioada comunistă, Elena Ceaușescu, a contribuit la construcția stației de metrou Piața Romană și nu în sensul bun. Acesta le-a cerut constructorilor să înceteze construcția stației spunând că sunt prea multe și oamenii trebuie să facă mișcare. „Sunt prea multe staţii, mai răriţi-le!”,  acestea au fost ordinele primei doamne în stat, în jurul anului 1986, conform historia.ro.

ADVERTISEMENT

În momentul în care s-a cerut ca proiectul pentru tronsonul 2 de metrou Berceni – Pipera să fie închis, constructorii au luat decizia să îl facă în mare secret. De aici și peronul îngust și curbele periculoase din stația Piața Romană. Sorin Călinescu, unul din proiectanții stației de metrou a decis construcția unor galerii în spatele zidurilor groase pe care le vedem astăzi, cu gândul de a le transforma ulterior în peron, lucru care s-a și întâmplat. „Am primit comandă de la partid să excludem cel puţin o staţie din schemă, ceea ce ne era aproape imposibil pentru că şi-aşa erau puţine şi ne dădeau planurile peste cap, tehnic vorbind. Am decis să eliminăm, doar pe hârtie, staţia cea mai importantă, ca ulterior să fim «obligaţi» s-o punem la loc. Este vorba de Piaţa Romană”, a explicat Călinescu, actualul şef al direcţiei de Consultanţă Metroul S.A.

Așadar, timp de 3 luni lucrările au continuat și stația de metrou s-a construit în secret, fără știrea tovarășei. Interesant de știu este faptul că metroul a circulat pe tronsonul Universitate – Piața Victoriei, fără oprire, în primul an după construcția punctului de oprire de la Piața Romană.

ADVERTISEMENT
Constructorii au ridicat ziduri care ulterior au fost sparte și au lărgit astfel peronul
Elena Ceaușescu le-a cerut constructorilor să oprească ridicarea stației Piața Romană
Sursa foto: historia.ro

Metroul bucureștean a fost o ambiție o fostului președinte comunist

Nicolae Ceaușescu a fost fascinat de metroul din Viena și a vrut să demonstreze că și el poate să facă acest lucru, însă nu a luat în calcul și dezvoltarea acestui mijloc de transport. Așadar, în momentul în care cuplul Ceuașescu s-a convins de utilitatea metroului, cât și a stației Piața Romană au spart pereții cu picamerul ca să permită culoarul de acces la metrou. Spațiul a rămas tot îngust din cauza faptului că demolarea s-a făcut de la suprafață, nu din interior și pentru că exista riscul prăbușirii, zona Magheru fiind puternic afectată la cutremurul din 4 martie 1977.

Și stația de metrou Basarab s-a făcut tot pe ascuns.  „S-a făcut şi aceasta pe ascuns şi de-abia după ´90 i s-a dat drumul, deşi era foarte necesară. Staţia Basarab şi staţia Eroilor le consider ca fiind mari realizări, deoarece sunt considerate poate cele mai întinse staţii de metrou din lume”, își amintește Gheorghe Udrişte, directorul metrorex.

ADVERTISEMENT