Românii au dormit liniștiți în primele săptămâni ale iernii, așa cum au fost „ademeniți” de autorități, dar s-au trezit într-un adevărat coșmar al facturilor. Prețul pentru energia electrică și gazele naturale aproape că s-a dublat, în condițiile în care salariile și pensiile au rămas cam la fel.
A urmat un adevărat taifun media în care s-au căutat vinovații, însă, până în acest moment, nu a existat un răspuns ferm, ci promisiuni pe bandă rulantă.
Între timp, ANRE, adică autoritatea care are ca obiect de activitate elaborarea, aprobarea și monitorizarea aplicării reglementărilor obligatorii la nivel național necesare funcționării sectorului și pieței energiei electrice, termice și a gazelor naturale în condiții de eficiență, concurență, transparență și protecție a consumatorilor, a lansat o licitație pentru o campanie de educare și informare.
Nu mai puțin de 3 milioane de lei vrea să plătească ANRE pentru un asemenea program gândit prin mass media audiovizuală, TV și radio, dar și prin mediul online și social media pentru a se atinge un public țintă cât mai divers.
Concret, autoritatea vrea să îmbunătățească gradul de informare al clienților finali de energie electrică și gaze naturale cu privire la drepturile lor și la schimbarea furnizorului, astfel încât comportamentul de evaluare, selecție, contractare a serviciilor de furnizare și utilizarea ulterioară a acestora să se bazeze pe decizii informate.
De asemenea, se urmărește creșterea gradului de încredere a utilizatorilor în informațiile pe care ANRE le transmite, în așa fel încât, autoritatea să devină principala sursă de informare privind serviciile aferente pieței.
Având în vedere numărul de total de clienţi finali, utilizatori ai serviciilor operatorilor ce activează în sectorul energiei electrice, aproximativ 9.000.000, respectiv sectorul gazelor naturale, aproximativ 5.000.000, scopul principal al campaniei este creşterea gradului de educare a clienţilor finali prin transmiterea informaţiilor esenţiale şi utile către cel puţin 70% din publicul ţintă.
Interesant este că la obiectivele secundare de comunicare ale campaniei au fost notate și câteva ținte pentru mediul online. Astfel, în schimbul a trei milioane de lei, ANRE se așteaptă și la o creştere cu minim 20% a numărului total de vizitatori unici pentru site-ul oficial.
De asemenea, se vrea și un plus de minim 30% a numărului total de utilizatori ai aplicaţiei mobile ANRE, dar și o creștere cu minim 50% a numărului de urmăritori constanţi pe conturile de social media Facebook, Youtube şi LinkedIN ale ANRE, față de momentul începerii derulării campaniei
ANRE vrea și organizarea întâlnirilor cu influenceri/bloggeri competenţi, din mediul digital de specialitate. Vor fi astfel solicitate servicii prestate de reprezentanți ai blogosferei, cât și social media (bloggeri/influenceri), în funcție de greutatea numelui și notorietate, a comunităților formate și impactul mesajelor transmise în social media, ale căror materiale scrise și/sau impresii verbale să cântărească pentru opinia publică.
Ca un criteriu al relevanței, se vor lua în considerare persoane care promovează subiecte de specialitate din categoriile ştiri aferente sectorului energiei, ştiri sociale și generale. Primele trei categorii sugerează competențele bloggerilor/influencerilor în aceste domenii, iar aria generală se justifică prin prisma faptului că mesajele campaniei vizează un public general, care are nevoie să fie informat și la curent cu rolul și misiunea instituției
Bloggerii/influencerii propuși vor publica câte 4 postări cu privire la campania ANRE și subiectul acesteia, pe care le vor difuza, pe parcursul perioadei de derulare a campaniei, în condițiile în care prestatorul va pune la dispoziția ANRE materialele realizate pentru campanie, dar și alte materiale relevante, necesare publicării celor 4 postări.
Până la bani pentru bloggeri și influenceri, guvernanții s-au înțeles asupra unei ordonanțe de urgență prin care facturile să fie compensate și românii să nu fie nevoiți să-și vândă casele pentru a achita facturile. Cu toate acestea, scandalul nu a lipsit între cei doi poli de putere.
Astfel, PSD a transmis că afirmaţiile tuturor corifeilor de dreapta din guvernările 2020-2021, potrivit cărora liberalizarea va scădea preţurile de vânzare sau că liberalizarea va scădea facturile românilor s-au dovedit simple lozinci, bune doar de postat pe Facebook.
De asemenea, social democrații au mai spus că, ”în viaţa reală, vedem că liberalizarea la gaze începută în iulie 2020 a adus românilor preţuri aproape duble”.
”E ciudat să fii într-o coaliţie şi cineva să te acuze de aşa ceva. Dacă ei cred că noi suntem partizanii, pot să stea în Opoziţie din nou”, a atacat și preşedintele PNL, Florin Cîțu care a precizat că nu sunt tensiuni în coaliţie, dar guvernarea este un lucru complicat.
De remarcat că în OUG a fost inclusă și posibilitatea ca Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor să aplice amenzi de până la 200.000 de lei furnizorilor de energie care nu aplică plafoanele şi compensările prevăzute de lege.
Culmea, între timp, sute de mii de facturi la energie electrică s-au dovedit a fi greșite. Mai exact, secretarul de stat în Ministerul Energiei Dan Dragoş Drăgan a declarat că în urma controalelor efectuate la furnizorii de energie, s-au constatat peste 450.000 de facturi eronate la energie electrică.
Toate facturile emise greşit vor fi refăcute, a spus oficialul. De altfel, și ministrul Energiei a precizat că între una şi două milioane de facturi la energie au fost trimise populaţiei, fără ca furnizorii să îşi actualizeze aplicaţiile informatice, astfel că valoarea acestor facturi este una foarte mare.
Interesant este și că Electrica Furnizare a ținut să explice că preţul de achiziţie a energiei de pe pieţele angro a crescut cu aproximativ 400% în 2021 faţă de anul precedent, dar compania a continuat să menţină preţurile pe care le avea în contractele cu clienţii. Compania a anunțat și că au fost emise facturi de stornare pentru clienţii cărora facilităţile nu le-au fost acordate şi s-a început procesul de refacturare.
În plin scandal al facturilor, preşedintele ANRE, Dumitru Chiriţă a plecat în concediu în Republica Dominicană. Versiunea oficială este că acesta s-ar fi aflat în concediu din motive medicale.
Mai multe surse au declarat, însă, pentru cursdeguvernare.ro, că Dumitru Chiriţă a plecat în vacanţă în Republica Dominicană, acolo unde a fost și văzut în zona Punta Cana a insulei.
Prim-vicepreşedintele PNL, Rareş Bogdan a afirmat că, pentru modul cum a gestionat problema facturilor, conducerea ANRE ar fi trebuit demisă.