News

Din 2024, prețurile mașinilor electrice în Marea Britanie și în UE vor exploda. Scumpiri cu mii de euro

Taxele vamale post-Brexit vor scumpi drastic mașinile electrice în Marea Britanie și în UE. „Clienți vor reveni la mașini diesel și pe benzină”
19.10.2023 | 08:03
Din 2024 preturile masinilor electrice in Marea Britanie si in UE vor exploda Scumpiri cu mii de euro
Britanicii vor experimenta pe propria piele consecințele Brexit-ului, care vor lovi și în UE / Foto: Hepta
ADVERTISEMENT

Industria auto din Marea Britanie a declarat că tarifele vamale între regat și UE ar putea crește prețul mașinilor electrice importate cu până la 3.400 de lire sterline (4140 de euro), dacă nu se găsește o soluție până la sfârșitul anului.

Adevărata față a Brexit-ului

Constructorii auto britanici au tras, miercuri, un semnal de alarmă cu privire la posibila introducere, de la 1 ianuarie, a unor taxe vamale post-Brexit de 10% pentru mașinile electrice care traversează Canalul Mânecii, potrivit Society of Motor Manufacturers and Traders,(SMMT), grupul de lobby al industriei auto britanice. Mașinile diesel și pe benzină nu sunt amenințate de aceste tarife

ADVERTISEMENT

Aceste taxe „ar adăuga 3.600 de lire sterline la costul vehiculelor electrice fabricate în Marea Britanie și vândute în Europa” și aproape la fel de mult (3.400 ) la vehiculele europene vândute în Marea Britanie, afirmă SMMT. O înăsprire a „regulilor de origine preferențială” din acordul comercial post-Brexit cu UE ar urma să impună, începând din 2024, ca cel puțin 45% din valoarea pieselor pentru vehicule să provină din UE sau din Marea Britanie pentru a fi scutite de taxe vamale. Or, bateriile reprezintă o proporție substanțială din prețul vehiculelor electrice și, în prezent, provin majoritar din China.

„Acordul se aplică cu titlu provizoriu începând cu 1 ianuarie 2021 și prevede eliminarea completă a taxelor vamale, dar numai pentru produsele care respectă regulile de origine preferențială.Originea preferențială este conferită mărfurilor importate dintr-o țară atunci când sunt obținute integral sau sunt prelucrate substanțial în acea țară, parte a unui acord de comerț preferențial. Astfel, produsele pot beneficia de taxe reduse sau zero la import”, potrivit cabinetului Deloitte.

ADVERTISEMENT

Clienții se vor întoarce la diesel și la benzină

„Spunem de luni de zile că regulile de origine reprezintă o amenințare majoră” pentru producătorii britanici, pentru care UE este „piața numărul unu”, precum și pentru companiile din Europa pentru care Marea Britanie este o piață crucială, a declarat Mike Hawes, directorul executiv al SMMT, scrie Euractiv.

Tarifele „pur și simplu ar face aceste produse necompetitive”, în timp ce marjele sunt prea mici pentru vehiculele electrice, iar producătorii ar fi forțați să transfere cel puțin o parte din costuri, a declarat el. „Unii clienți vor spune: ei bine, este prea scump, voi cumpăra o altă mașină pe benzină sau diesel sau o voi păstra pe cea pe care o am, iar acest lucru subminează capacitatea noastră de a reduce emisiile de carbon”, spune Hawes.

ADVERTISEMENT

Producătorii auto de pe ambele maluri ale Canalului Mânecii și guvernul britanic au convenit că doresc amânarea tarifelor. Ford, Jaguar Land Rover și Stellantis s-au numărat printre cei care au cerut o renegociere a condițiilor în luna mai, scrie The Guardian.

UE: „Ce s-a negociat, negociat rămâne”

La sfârșitul lunii septembrie, comisarul european pentru piața internă, Thierry Breton, a spulberat însă speranțele producătorilor auto britanici și europeni de a amâna noile reguli vamale, spunând că „ceea ce s-a negociat a fost negociat”. Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), grupul de lobby european, a declarat că nu a primit niciun indiciu din partea Comisiei Europene că ar avea în vedere prelungirea termenului limită.

ADVERTISEMENT

Cu toate acestea, SMMT speră în continuare la un acord între Londra și Bruxelles și la o amânare până în 2027. „Investiții considerabile se fac în producția de baterii în Europa și în Marea Britanie”, dar „va dura doi sau trei ani” până când vom vedea efecte concrete, potrivit lui Mike Hawes.

O avalanșă de „gigafabrici” europene se află în prezent în construcție, inclusiv una în Marea Britanie, deținută de Tata, proprietarul mărcilor Jaguar și Land Rover. În cele din urmă, acestea vor permite producătorilor europeni să își reducă dependența de bateriile importate de la furnizorii chinezi, coreeni și japonezi și vor asigura menținerea locurilor de muncă și a know-how-ului în Europa.

O amânare de trei ani, „soluția de bun simț”

În ciuda recentelor reveniri ale Londrei asupra obiectivelor sale de neutralitate a emisiilor de dioxid de carbon, inclusiv o amânare a interzicerii vânzării de mașini noi cu combustie internă, Marea Britanie a înregistrat o serie de anunțuri în favoarea sectorului vehiculelor electrice. În iulie, Tata a anunțat o investiție de 4 miliarde de lire sterline (4,6 miliarde de euro) într-o mega-uzină de baterii electrice în Marea Britanie.

Mike Hawes a declarat: „Producătorii noștri au dat dovadă de o reziliență incredibilă în fața numeroaselor provocări din ultimii ani, dar regulile de origine, inutile, nefuncționale și inoportune, nu vor face decât să întârzie redresarea și să descurajeze tocmai vehiculele pe care dorim să le vindem. Nu numai că consumatorii ar fi dezavanajați, dar și competitivitatea industrială a Marii Britanii și a industriilor continentale ar fi afectate. O amânare de trei ani este o soluție simplă, de bun simț, care trebuie să fie adoptată urgent”.

ADVERTISEMENT