Sâmbătă dimineața, șoferul care a produs un grav accident de circulație, în urma căruia două persoane și-au pierdut viața, a fost oprit de poliție și lăsat liber, fără să i se facă un test antidoping.
Vlad Pascu a fost condus la sediul de Poliție Vama Veche – 2 Mai, pentru că a fost observat circulând cu mașina haotic. Lui i s-au găsit substanțe interzise în mașină, însă a fost testat doar cu aparatul etilotest. Ulterior, el a produs accidentul de circulație în urma căruia două persoane au decedat și alte trei au fost rănite.
Polițiștii care l-au oprit pe tânăr aveau, totuși, pârghiile legale pentru a-l opri pe șoferul de 19 ani să urce la volan, chiar și în lipsa unui test anti-drog. Potrivit informațiilor FANATIK, Vlad Pascu a circulat, în noaptea de sâmbătă spre duminică într-un autoturism care nu avea o poliță obligatorie RCA valabilă.
”Dacă o persoană nu poate prezenta polița RCA, atunci poliția dispune ridicarea plăcuțelor de înmatriculare sau de înregistrare. Nu este o măsură care să fie la discreția agentului de poliție. Acestea se restituie când se prezinte dovada că polița a fost emisă. Aș vrea să menționez că mă raportez la o situație ipotetică, pentru că nu dețin date despre despre cazul respectiv, altele decât cele care au fost făcute publice”, a explicat pentru FANATIK avocat Silvia Uscov.
Potrivit legislației în vigoare, circulația pe drumuri publice fără o poliță RCA se sancționează cu amendă de la 1.000 la 2.000 de lei și cu reținerea certificatului de înmatriculare/înregistrare a vehiculului, până la prezentarea documentului privind încheierea asigurării. Potrivit Legii 132/2017, constatarea și aplicarea acestor măsuri se fac de către personalul poliției. Dacă la 30 de zile de la data constatării, proprietarul autovehiculului nu prezintă dovada încheierii unei asigurări obligatorii, mașina poate fi radiată. După ridicarea certificatului de înmatriculare, autovehiculul trebuie imobilizat într-un spațiu privat.
”Polițiștii erau obligați prin lege să procedeze la reținerea certificatului de înmatriculare și suspendarea dreptului de a conduce. Se presupune că, în lipsa unei asigurări obligatorii, reprezinți un pericol public”, a declarat avocatul Adrian Cuculis pentru FANATIK.
Mai mult, în România există o lege veche de 17 ani (Legea 432/2006) care obligă polițiștii să gestioneze în mod electronic situația mașinilor înmatriculate și asigurate RCA și să notifice șoferii în acest sens.
Practic, la 15 zile de la data expirării RCA sau ITP, certificatele de înmatriculare ale vehiculelor se suspendă de drept, iar suspendarea este comunicată proprietarului mașinii.
Poliția are acces la baza de date cu polițele RCA emise de asiguratori, însă legea nu a fost aplicată niciodată, din cauza ”unor impedimente legate de consecințele juridice pe care le presupunea măsura suspendării de drept a certificatelor de înmatriculare, (…) bugetul alocat, resursele umane necesare…”, după cum a arătat Hotnews într-un material realizat în 2022.
FANATIK a verificat în baza de date publică a Biroului Asiguratorilor de Autovehicule din România, iar interogarea a confirmat că la data producerii accidentului, autoturismul cu numărul B…BNZ nu avea o poliță RCA valabilă din data de 24 iunie 2023.
Luni, șeful IPJ Constanța, Constantin Glugă, a recunoscut într-o conferință de presă că șoferul care a produs accidentul mortal din localitatea 2 Mai a fost oprit de polițiști cu mai puțin de trei ore înainte de producerea tragediei, însă a fost lăsat să plece deși în mașina acestuia s-au găsit droguri. Cu două zile mai devreme, polițiștii îl mai opriseră o dată pe Vlad Pascu, însă nici atunci nu s-a procedat la ridicarea plăcuțelor de înmatriculare sau a talonului, după cum arată declarația șefului poliției.
”În jurul orelor 02.40, autoturismul respectiv a fost depistat de către o patrulă mixtă formată dintr-un polițist și un jandarm din cadrul Grupării de Jandarmi Mobile Constanța, circulând pe DN 39 din localitatea Vama Veche.
Cu această ocazie, a fost legitimat conducătorul auto, precum și cei doi pasageri care însoțeau, iar în urma verificărilor efectuate în interiorul autoturismului, într-un pachet de țigări a fost descoperită o țigară artizanală tip joint și o folie marcată cu denumirea Bromazepam, care conținea patru pastile și care au fost înaintate Brigăzii de Combatere a Prinalității Organizate Constanța pentru a se continua cercetările.
Șoferul a fost condus cu autospeciala de poliție la sediul Biroului de Poliție Vama Veche 2 mai, unde a fost testat cu aparatul etilotest care a indicat valoarea zero, fiind prezent în sediul acelui sediu, în sediul acelui birou de poliție, până în jurul orelor 04.30.
Din datele transmise de către lucrătorii de poliție care au efectuat verificările, la acel moment, conducătorul auto nu prezenta semne specifice consumului de substanțe psihoactive”, a precizat șeful IPJ Constanța, potrivit Știrile Pro TV.
Poliția susține că, după ce a părăsit secția de poliție, tânărul s-a deplasat într-o locație din Vama Veche, unde a consumat substanțe interzise (altele decât cele găsite în mașină): cocaină, amfetamină și metamfetamină. Ulterior, în jurul orei 05.25, el se afla la volan și producea teribilul accident.
Constantin Glugă spune că s-a dispus cercetarea prealabilă a unui ofițer și a doi agenți de poliție pentru a se afla de ce Pascu nu a fost testat cu aparatul drug-test.
Potrivit unor informații neoficiale, în respectiva unitate de poliție nu exista niciun dispozitiv de testare antidrog, la ora la care șoferul a ajuns acolo. În cazul în care ar fi avut anumite suspiciuni, polițiștii aveau dreptul să-l pe conducătorul auto la IML, pentru recoltarea de probe biologice.