Eduard Grosu şi Serghei Ţvetcov sînt primii români din istorie care au luat startul într-un Mare Tur. Cei doi au încheiat Il Giro după 3 săptămîni în care România a apărut pe harta ciclismului mondial. Edi Grosu de la echipa Nippo-Vini Fantini a obţinut şi cel mai bun rezultat, reuşind să încheie la sprint pe locul 5 etapa de la Jesolo, un rezultat de neimaginat în urmă cu doi ani. Sprinterul lui Nippo-Vini Fantini a dat un interviu pentru FANATIK.RO în care a vorbit despre experienţa primului mare tur şi a oferit detalii inedite din interiorul echipei. Rutierul a dezvăluit cine sînt favoriţii săi din ciclism şi de ce îi spun coechipierii “băiatul necunoscut”.
Salut Edi! Felicitări pentru performanţa din Il Giro! Ai scris istorie în acest an. Tu şi Serghei Ţvetcov sînteţi primii români care aţi participat într-un mare tur. Cum ai primit vestea cînd ai aflat că vei fi în Il Giro?
– Teoretic, în momentul în care am semnat contractul cu ei eram doar eu şi Cunego (n.r.Damiano Cunego, cîştigător Il Giro în 2004) cei doi siguri pentru Giro, apoi din cauza unui virus şi a stării nu foarte bune de sănătate, am fost puţin sub semnul întrebării, dar eu ştiam că dacă voi trece de acea perioadă voi participa. Deci a fost ceva frumos, dar nu atît de surprinzător.
Începutul de sezon a fost unul foarte bun pentru tine, însă, pe urmă ai suferit o mononucleoză. Te-ai temut că participarea ta în Turul Italiei ar putea fi compromisă?
– Da, m-am temut, deoarece dacă totul ar fi fost aşa cum plănuisem la început de an, aş fi ajuns la 100% din forma mea fizică la start-ul lui Giro, însă ăsta este sportul şi riscurile lui.
Mulţi sportivi nu realizează imediat un mare succes. Ce îţi vine în cap prima dată când îţi spui că eşti primul român care participă într-un mare tur?
– Nu îmi vine nimic diferit, sînt profesionist, terminarea unui mare tur cred că este o normalitate şi nu doar terminarea ci şi rezultatele trebuie să vină din ce in ce mai des.
Care sînt paşi ca un ciclist să poate participa într-un mare tur?
– Un ciclist nu poate participa singur într-un mare tur, el trebuie să facă parte dintr-o echipă profesionistă, care la rîndul ei să fie invitată în Giro. Apoi echipa trebuie să te selecţioneze şi aşa ajungi acolo.
Care a fost pentru tine cel mai dificil moment în Turul Italiei?
– Au fost mai multe, prima săptămînă a fost cea mai grea deoarece îmi lipsea ritmul cursei, iar eu nu eram bine din punct de vedere fizic, cînd toţi cei din pluton erau la 110%.
Aş vrea să vorbim şi de acel celebru sprint de Jesolo. Ai încheiat pe locul 5 acolo, te-a incomodat şi rusul Porşev la finish. Dacă totul ieşea exact cum calculai, crezi că puteai să câştigi acel sprint?
– Da, sprintul de la Jesolo putea fi victorie, din păcate am greşit în ultimul viraj cînd am ieşit pe stînga şi nu pe dreapta. Contactul cu rusul m-a făcut să pierd podiumul…nu este un capăt de lume, o să revin şi o să cîştig pe viitor, sînt tînăr şi am mulţi ani în faţă.
Eşti sprinter şi de obicei pentru voi căţărările, mai ales cele de categorie superioară sînt un coşmar. La fel e şi în cazul tău?
– Sînt sprinter, dar cei din echipă mă numesc “băiatul necunoscut” pentru că spun că îi uimesc zilnic, pentru că încă n-au reuşit să descopere exact ceea ce sînt. Am zile în care rămîn cu Cunego pe deal şi zile în care merg foarte bine la contratimp. Pe deal cu siguranţă fac mai puţin efort ca un sprinter normal…Pe viitor o să vedem unde pot ajunge, deocamdata îmi e bine aşa.
Cum ai caracteriza Turul Italiei din 2015 în câteva cuvinte?
– Atmosferă fantastică, experienţă incredibilă!
Cum e atmosfera într-o echipă într-un tur de 3 săptămâni? Sunteţi 9 ciclişti alături tot timpul, la suferinţe, la bucurii, la final de etapă.
– În echipa noastră, atmosfera a fost mereu aceeaşi, o atmosferă fară presiune şi cu o motivaţie imensă.
Cine e cel mai bun prieten al tău din echipă şi cine e persoana care te-a învăţat sau te-a inspirat cel mai mult?
– În echipa mea toţi sînt ca şi fraţii mei, mă înţeleg perfect cu toţi, poate sînt mai legat de Riccardo Stacchioti, pentru că este ultimul meu om. Nu am avut un model care să mă inspire deoarece nu poţi avea încedere în nimeni.
A câştigat Alberto Contador în acest an. Cum ţi s-a părut spaniolul în cursă?
– Este pe departe cel mai puternic, fără echipă care să-i stea alături în momentele grele a cîştigat un mare tur, e puţin cam ca şi mine la sprint.
Regulile cu dopajul sînt draconice în ciclism. Cât de dure sînt controalele, în condiţiile în care deseori cicliştii sînt treziţi la 5 dimineaţa pentru teste?
– Regulile în ciclism sînt cele mai dure, de aceea doar în ciclism sînt prinşi mai mulţi ca în alte sporturi…Eu, noi ca şi ciclisti profesionişti facem parte din organizatia WADA (n.r. Agenţia Mondială Anti Doping) şi MPCC (n.r. Mişcaea pentru un ciclism credibil) ceea ce înseamnă că în fiecare moment sîntem obligaţi să trimitem către ei locul unde ne aflăm pemtru a fi testaţi permanent. Echipa mea este prima din lume care publică rezultatele analizelor pe propriul site. Este de ajuns să intri pe site, te loghezi şi poti vedea valorile tuturor sportivilor.
Ce urmează pentru tine după acest Il Giro reuşit?
– Următoarele obiective din luna aceasta sînt Jocurile Europene de la Baku, apoi Campionatele Naţionale, Turul Sibiului şi Trofeo Matteoti.
Mai avem o lună şi începe Turul Franţei. Pe cine vezi favorit?
– Eu cred ca Alberto Contador va face dubla. Este cel mai puternic în momentul de faţă, dacă va ieşi cu bine din Giro sînt sigur că va putea face dubla.
*Edi Grosu şi Alberto Contador, umăr la umăr în Il Giro
În final, spune-mi cine e rutierul tău preferat din toate timpurile?
– Ca şi performanţe, Eddy Merckx, dar ca şi ciclist şi spectacol, actualul meu director sportiv, Stefano Giuliani.
CV Edi Grosu
Data de naştere: 04 septembrie 1992
Locul naşterii: Zărneşti, judeţul Braşov
Echipa actuală: Nippo-Vini Fantini (echipă PRO continentală)
Performanţe:
3 victorii în circuitul profesionist: 2 etape în Turul Estoniei 2014 şi 1 etapă în Turul Qinghai Lake în 2014
1 participare într-un Mare Tur: Il Giro 2015 (locul 5 în etapa a 13-a de la Montecchio Maggiore › Lido di Jesolo)
Locul 162 în clasamentul UCI
Locul 462 în clasamentul PCS