Care a fost prima mașină românească? ”O bijuterie de tehnică și de estetică” este descris autovehiculul în revista ”Automobilul”, din octombrie 1945, an în care s-a făcut remarcat. Autovehiculul a apărut din ambiția unui miliardar născut în Huși.
Între anii 1945 și 1947, în România de după cel de Al Doilea Război Mondial, un român născut în Huși, pe nume Nicolae Malaxa, s-a gândit să scrie istorie, aducând inovație în domeniul auto. Provenit dintr-o familie cu o avere uriașă, era considerat cel mai bogat cetățean al acelor vremuri. Dincolo de această titulatură, el și-a dorit ca țara noastră să aibă propriul model de mașină.
Zis și făcut. Nicolae Malaxa dă ordin să se fabrice Malaxa 1C, în funcție de propria imaginație, fără să aibă vreo inspirație din străinătate, respectiv din Occident. Inginerul Petre Carp s-a alăturat proiectului și a condus o echipă de ingineri și de tehnicieni de la uzinele A.S.A.M, Malaxa din București și IAR din Brașov.
Miliardarul vasluian și-a dorit un automobil cu un design aerodinamic, elegant, cu caroserie metalică și un portbagaj în partea din față, sub capotă, aici unde era și roata de rezervă. Malaxa 1C avea o lungime de 4, 2 metri, o lățime de 1, 6 metri și o înălțime de 1, 5 metri.
În jur de 6 persoane se puteau deplasa cu Malaxa 1C, iar greutatea totală pe care o suporta mașina era de circa 900 de kilograme. De asemenea, aflați că motorul era amplasat în spatele autovehiculului, era răcit cu aer și dezvolta 30 de cai putere, dar asigura o deplasare cu până la maxim 120 de kilometri pe oră.
Timpurile dificile și-au pus amprenta asupra fabricii lui Nicolae Malaxa. România, sub influență sovietică, a trebuit să cedeze rușilor, comuniștilor mare parte din avere. Proprietarul uzinelor a fost acuzat de colaborare cu regimul lui Benito Mussolini, cel fascist, și a fost forțat să-și cedeze bunurile statului.
Totodată, în 1947, Malaxa 1C a fost scos din fabricație, iar până în acel an se estimează că s-a reușit construcția a 200 sau 800 de exemplare, foarte puține mai supraviețuind până în prezent. Un model se mai găsește la Muzeul Național al Tehnicii ”Prof. ing. Dimitrie Leonida” din Capitală.
Toate resursele lui Nicolae Malaxa aveau să fie luate de comuniști dacă nu emigra în SUA. Se întâmpla în 1948, an în care regimul i-a naționalizat toate companiile. Nicolae Malaxa a reușit, totuși, să-și transfere o parte din avere peste Ocean. În 1965, românul moare, în New Jersey.
Până să plece din această lume, Nicolae Malaxa a purtat o luptă cu americanii, din cauză că aceștia dorea să-l expulzeze, dar nu au reușit. Asta s-ar fi datorat relațiilor foarte bune ale miliardarului vasluian cu familia prezidențială Nixon.