Aeroportul Internațional Brașov-Ghimbav este în faza finală a construcției sale, urmând să devină operațional în toamna acestui an, la 10 de ani de la începerea lucrărilor, scrie Libertatea.
Costurile noului aeroport se ridică la 70.000.000 euro, având o pistă de 2.820 de metri lungime și 45 de metri lățime. Acest lucru va permite utilizarea sa de către orice tip de avion civil, cu excepția lui A380. Terminalul aeroportului va fi al treilea ca mărime din țară, după Aeroportul Henri Coandă de la Otopeni și Aeroportul de la Cluj-Napoca.
Traficul anual este estimat la 300.000 de călători, urmând ca aeroportul să fie gesionat de o echipă de 60 de angajați, fără cei ai companiilor care urmează să utilizeze pista de la Brașov. Deocamdată nu a fost anunțată lista operatorilor aerieni care vor să utilizeze aeroportul, însă există discuții cu TAROM, Blue Air, WizzAir, Lufthansa, LOT, Turkish Airlines, El Al, Air Bucharest.
Potrivit unor declarații ale reprezentanțiilor Consiliului Județean Brașov, de la Brașov ar urma să plece zboruri către Budapesta, München, Bergamo, Istanbul sau Tel Aviv, precum și curse interne spre Timișoara, Oradea, Iași sau București.
În momentul de față sunt finalizate pista și terminalul, platforma de îmbarcare-debarcare, clădirile auxiliare, instalațiile, racordarea la rețelele de utilități, căile de rulare și drumurile de acces către aeroport. În parcare au fost amenajate și stații de încărcare pentru mașini electrice.
Însă aeroportul din Brașov nu va avea un turn de control clasic, constructorii recurgând la o soluție inovativă, anume utilizarea unui turn de control virtual. Astfel turnul, aflat încă în construcție, va fi dotat cu camere video, senzori și echipamente de monitorizare și supraveghere, iar pe baza informațiilor furnizate de acestea, traficul va fi dirijat de operatori care se află la Arad. Soluția tehnologică este furnizată de compania suedeză Saab.
„Decizia alegerii dotării cu remote tower a fost luată după o analiză complexă făcută de întreaga echipă din care fac parte și ROMATSA și Autoritatea Aeronautică Civilă Română. Această soluție, care este una avansată poate reprezenta viitorul”, a declarat președintele CJ Brașov, Adrian Veștea.
Soluția turnului virtual de control mai este folosită pe aeroporturi din Marea Britanie, Olanda, Germania, Belgia și SUA. „Anul acesta, deschiderea Aeroportului Internațional Brașov, va pune România pe lista țărilor care dețin tehnologie de ultimă generație în aviație”, a declarat Marius Cojoc, directorul ROMATSA.
Autoritățile estimează că darea în funcțiune a aeroportului internațional va duce la crearea a 6.000 de locuri de muncă, iar orașul va beneficia de un număr mai mare de turiști.