News

Care va fi scăderea REALĂ a preţurilor după reducerea TVA

TVA se reduce, începând de astăzi, de la 24% la 9% la alimente şi băuturi nealcoolice, preţul la raft urmând să scadă, teoretic, cu 12%. Reprezentanţii producătorilor arată că demararea...
01.06.2015 | 12:55
Care va fi scaderea REALA a preturilor dupa reducerea TVA
ADVERTISEMENT

TVA se reduce, începând de astăzi, de la 24% la 9% la alimente şi băuturi nealcoolice, preţul la raft urmând să scadă, teoretic, cu 12%. Reprezentanţii producătorilor arată că demararea unor campanii promoţionale de către marile magazine înaintea scăderii TVA a creat haos, cumpărătorii nemaiputând urmări dacă reducerea taxei se reflectă în preţ.

Scăderea TVA este aplicată, în principal, pentru lapte şi produse lactate, ouă de păsări, animale şi păsări vii (domestice) destinate consumului alimentar sau producerii de alimente, carne şi organe, peşte, crustacee, moluşte, miere naturală şi alte produse comestibile de provenienţă animală, fructe, legume, plante, rădăcini şi tuberculi comestibile, plante vii utilizate ca alimente sau materii prime pentru acestea, cafea, ceai, mate şi mirodenii, cereale şi băuturi nealcoolice. Teoretic, dacă pentru o bucată de caşcaval de 250 grame, cu preţul de 10 lei fără TVA, cumpărătorii plăteau 12,4 lei cu TVA de 24%, de astăzi ar trebui să achite 10,9 lei, economisind 1,5 lei.

ADVERTISEMENT

Deşi marii retaileri au anunţat că vor transfera integral diferenţa clienţilor, Sorin Minea, preşedintele Asociaţiei Române a Cărnii (ARC), se arată sceptic. “Majoritatea hipermarketurilor au scăzut preţurile la unele produse în ultimele zile, susţinând că au o campanie promoţională şi reduc TVA înainte de 1 iunie. Aşa se va crea un haos, o parte din preţuri scăzând, iar altele se vor scumpi fiindcă vor ieşi din promoţie. Este posibil ca marile magazine să fi făcut acest lucru intenţionat. Dezavantajul este însă al nostru, al producătorilor deoarece consumatorii vor spune că nu s-a ieftinit nimic. Marile magazine nu au interesul ca cineva să le urmărească preţurile şi să vadă care sunt promoţiile reale. Ca producător, orice promoţie lansez, o fac prin hipermarketuri şi nu la poarta fabricii. Astfel, o parte din promoţie rămâne la magazin”, a declarat, pentru „România liberă“, Sorin Minea. Acesta mizează, pentru început, pe o scădere a preţurilor la unele produse între 7 şi 20%, în funcţie de discounturile oferite de furnizori.

“Lunile de vară sunt proaste pentru vânzări şi toţi producătorii oferă reduceri. Iar, în ultima săptămână vânzările au scăzut, cumpărătorii aşteptând ieftinirea. Scăderea reală, până la sfârşitul anului, va fi de 7%. Însă este greu de făcut o prog­noză într-o economie care nu este una de piaţă, ci una crispată. Lovitura va fi pentru piaţa neagră, o parte a acesteia urmând să se albească, ceea ce va conduce la o creştere a încasărilor la buget. Preţurile se vor aşeza corect abia din toamnă”, arată preşedintele ARC. Minea spune că, în prezent, preţul cărnii este unul fals, mai redus decât cel real din cauza restricţiilor impuse Rusiei, iar dacă se găseşte un debuşeu pe această piaţă imensă, preţurile vor creşte.

ADVERTISEMENT

O analiză recentă, realizată de compania KeysFin, arată că, după reducerea TVA, câştigurile marilor reţele de magazine ar putea avansa, în acest an, cu 15 – 20%, pe fondul creşterii apetitului de consum şi al modificării marjelor operaţionale, însă şansele ca alimentele să se ieftinească vor fi doar conjuncturale şi pe termen scurt.

Atât Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor, cât şi Consiliul Concurenţei vor verifica evoluţia preţurilor anterior şi după reducerea cotei, pentru a vedea dacă efectul este menţinut în timp.

ADVERTISEMENT

Marile magazine nu au interesul ca cineva să le urmărească preţurile şi să vadă care sunt promoţiile reale. Ca producător, orice promoţie lansez, o fac prin hipermarketuri şi nu la poarta fabricii. Astfel, o parte din promoţie rămâne la magazin.“ Sorin Minea, preşedintele Asociaţiei Române a Cărnii.

Sursa: www.romanialibera.ro

Tags: